המסעדה הטובה ביותר מחוץ לתל אביב

אלחנן, אל מרסא, גוז' ודניאל, הלנה בנמל, לוויתן, מונא, מחניודה, מיכאל, פסקדו, רוטנברג: מי תיבחר למסעדה הטובה ביותר מחוץ לתל אביב?

8 בנובמבר 2017

*הזוכים בקטגוריה ייבחרו בידי פורום הקולינריה הישראלי שייסד מגזין טיים אאוט, המורכב ממאות אנשי מפתח בענף: מסעדנים, שפים, בלוגרים קולינריים, עיתונאי אוכל, צלמי אוכל, סטייליסטים מזון, ייננים ופודיז. 13 הקטגוריות הנוספות יועמדו לבחירתכם

אלחנן – משמרות

המאפייה – מסעדה המשובחת של השף אלדד שמואלי (בעבר השף של צפון אברקסס וקלארו) נפתחה לפני קצת למעלה משנה והפכה במהירות לאחד ממוקדי ההתרחשות הקולינרים של האזור. שמואלי שילב כוחות עם השף גדי בור, שעבד עם מאיר אדוני בכתית. ביחד הם יצרו תפריט מרהיב שמתבסס על הלחם המעולה של שמואלי וכולל מנות שכבר הפכו לאיקוניות כמו סביח מפורק, סלט פנצנלה מושלם, כריכים אלוהיים ומאפים מתוקים שקשה לעמוד בפניהם.

אלחנן

אלחנן. צילום: שירי כץ
אלחנן. צילום: שירי כץ

אל מרסא – עכו

השף עלאא מוסא, שטף כלים בגיל 15 באורי בורי. במרחק שלוש מסעדות בעלות כוכבי מישלן בשבדיה, בהן עבד מאז, הוא חזר לעכו והקים את אלמרסא, ביסטרו המתמחה בפרשנות אישית לאוכל ערבי גלילי, על בסיס חמרי גלם מקומיים. בין המנות המדגימות את תפיסת עולמו של מוסא; סינייה פילה מוסר ים, בייבי קלמרי של משאוושה ומנת סלט עדשים חם לטבעונים. המסעדה ממוקמת בתוך מבנה עותמני שהיה בית מכס בריטי עם מבט מרהיב לנמל ולחומות עכו העתיקה. הנוף הולם להפליא את הגל הערבי החדש של הקולינריה המקומית ששוטף את מחוזותינו בעזרת שפים בעלי מיומנות גבוהה בקולינריה עילית, ושאיפה לתת ביטוי למטבח שבו צמחו. היחוד באלמרסא: כיאה לעכו, הדגים אומרים פה את המילה האחרונה.

אל מרסא

אל מרסא. צילום: חיים יוסף
אל מרסא. צילום: חיים יוסף

גוז' ודניאל – בני ציון

מסעדה קסומה המשקיפה על פרדסים ומטעים במושב בני ציון שבשרון. התפריט הקלאסי מושפע אמנם ממטבחים איטלקיים וצרפתיים, אבל גם עושה שימוש בחומרי גלם מקומיים־עונתיים ברוח הפארם טו טייבל – תפיסת עולם שהתגבשה אצל שף המסעדה, שניר אנג סלע, בזמן שעבד אצל השף דן ברבר במסעדה המוערכת בלו היל שבניו יורק.

גוז' ודניאל 

מיסטו ורדה בגוז' ודניאל. צילום: רוני פיינר
מיסטו ורדה בגוז' ודניאל. צילום: רוני פיינר

הלנה בנמל – קיסריה

הלנה היפה זכתה למבנה מעוגל, משופע בחלונות ארוכים שמשקיפים על המים ובבנוסף דק עץ ברחבה החיצונית למסעדה. השף עמוס שיאון מכין ארוחת טעימות לחוויה מקיפה או מציע מהתפריט מנות כמו סאנייה מדג בורי עם תרד וטחינה, או פילה ברמונדי על אטריות פפרדלה. אל תצאו מהדלת בלי טעימה מהכנאפה הכי טעימה שיש.

הלנה בנמל

סלט אבטיח בהלנה בנמל. צילום שרית גופן
סלט אבטיח בהלנה בנמל. צילום שרית גופן

לוויתן – אילת

הקונדיטורית ענבר שפירא והשף ליאור רפאל הם בני זוג עם רזומה של התמחות קולינרית עילית מפוארת מרחבי העולם. הזוג בחר להשתקע דווקא באילת בלי להניח למרחק לגרום לפשרות. כך תוכלו לאכל אווז בסגנון צרפתי באילת. תלוי חומרי גלם עונתיים, כמובן.

לוויתן

מונא – ירושלים

מפות לבנות, אווירה סקסית ושירות מצוין – מונא היא כנראה מסעדת הפיין דיינינג היחידה בעיר, והיחידה שתתברג בקלות גם לרשימת המסעדות הטובות בארץ. השף מושיקו גמליאלי ושותפיו הצליחו להפוך את מונא למקום שיכול לשרת באותה מיומנות זוג בערב רומנטי, תייר בודד על הבר או משפחת גרגרנים.

מונא

מונא. צילום: יח"צ
מונא. צילום: יח"צ

מחניודה – ירושלים

מסעדת השוק השמחה של אסף גרניט ואורי נבון, שכבר הפכה למסעדת האם של המיני – אימפריה של המסעדות שמקימים השניים בחו"ל, מתמזגת במרחב הירושלמי עם טרטר שער שכם, שקשוקית קבב מפורק ופולנטה ראגו פטריות. האווירה הפרועה מוכיחה שככל שהמצב בירושלים נעשה קשוח יותר, הקשוחים נעשים שמחים יותר.

מחניודה 

חריימה לוקוס, מחניודה. צילום: רן בירן
חריימה לוקוס, מחניודה. צילום: רן בירן

מיכאל – מושב לימן

השף מיכאל גרטופסקי מתמסר לחיי הכפר במושב לימן ומכין אוכל בלדי אפוף רומנטיקה ועשן מגריל פחמים. המנות משתנות בהתאם לחומרי הגלם: מלפוף, מפתול, פאקוס ושוק טלה מהג'וספר. פסטות טריות נמתחות במטבח, ודגה טרייה זולגת מחוף הים הסמוך ומטופלת ביד בוטחת.

מיכאל 

ביסטרו מיכאל. צילום: בן יוסטר
ביסטרו מיכאל. צילום: בן יוסטר

פסקדו – אשדוד

במבט נקי מדעות קדומות אשדוד היא ריביירה אופטימית, ובהתאם לכך בנה כאן השף יחי זינו בנה מעין ביסטרו באווירה נינוחה ונעימה ומטבח ימי עם סביצ'ה, סשימי וגם פסקאדו על הפלנצ'ה. מי שמתעקש ימצא כאן גם מנות בשר מושקעות.

פסקדו 

פסקדו
פסקדו

רוטנברג – קיבוץ גשר

המסעדה שבלב עמק המעיינות יצרה לעצמה שם של מקום שמיועד לפודיז מהסוג המעמיק, שמתעניין בהיסטוריה של האוכל. האג'נדה המוצהרת של המקום מחוברת למטבח מקומי עונתי שמוביל לתהליך למידה של האזור ולשיתופי פעולה מעניינים. בעזרת ד"ר אורי מאיר צ'יזיק חוקר צוות המטבח בראשות השף יזהר סהר מתכונים בני מאות שנים ויוצר קשר עם אנשי קולינריה שמתייחסים למגמות כמו סלואו פוד, nose to tail ועוד. התפריט מבוסס על תוצרת מקומית כגון בקר מרמת הגולן, שמן זית וחומץ מיצרנים מקומיים ועוד, שמרכיבים ארוחה שהיא הרבה יותר מאשר סך כל חלקיה.

רוטנברג

רוטנברג, גשר הישנה. צילום: בן יוסטר
רוטנברג, גשר הישנה. צילום: בן יוסטר