סגנית ראש העיר הקימה חמ"ל לטובת נפגעי אלימות משטרתית בהפגנות

ציפי ברנד, סגנית ראש העיר, פונה אל תושבי תל אביב בבקשה שיעבירו ראיות ותיעוד להפעלת כוח בלתי סביר של שוטרים בהפגנות. ברנד: "חשוב שתושבים לא יפחדו להפגין כחוק וחשוב שנרגיע את הרוחות"

שוטר סמוי מתנפל על מפגין. צעדת המחאה במוצ"ש (צילום: ג'ק גואז\גטי אימג'ס)
שוטר סמוי מתנפל על מפגין. צעדת המחאה במוצ"ש (צילום: ג'ק גואז\גטי אימג'ס)
5 באוקטובר 2020

ההדים של הפגנות הסופ"ש בתל אביב עדיין נשמעים בעיר, בעיקר בכל הקשור לאלימות שהפעילו אזרחים ושוטרים נגד מפגינים. סגנית ראש העיר והממונה על משפחות צעירות והגיל הרך, ציפי ברנד, פנתה בקול קורא אל תושבי העיר והכריזה על הקמת חמ"ל משלה לאיסוף תיעוד של מקרי אלימות משטרתית בהפגנות.

"המראות הקשים של אמש עדיין נטועים בי", כתבה אתמול ברנד, "אבל נראה שהם נגעו וזעזעו גם רבים אחרים. כתוצאה מכך ובהמשך למכתב הדחוף שהעברתי למ"מ המפכ"ל לפתיחת חקירה מידית על האלימות המשטרתית – פתחתי חמ"ל לאיסוף חומרים שישמשו את תושבי העיר במאבק נגד האלימות המשטרתית שהתקיימה וזאת שאני חוששת שעתידה עוד להתרחש בהמשך אם כל הצדדים לא ימצאו את הנתיב הנכון אליו כולנו שואפים".

ברנד ביקשה לרכז את כלל חומרי התיעוד והראיות מטעם תושבי תל אביב במסגרת הפנייה הדחופה שלה למ"מ מפכ"ל המשטרה מוטי כהן. מהמשטרה טרם השיבו לפניות עיריית תל אביב-יפו, אך בכוונתם של גורמים בעירייה להיפגש גם עם מפקד המחוז.

להרגיע את הרוחות ולחייב את המשטרה לפעול על פי חוק. ציפי ברנד (צילום: כפיר סיון)
להרגיע את הרוחות ולחייב את המשטרה לפעול על פי חוק. ציפי ברנד (צילום: כפיר סיון)

"תפקידה של המשטרה הוא לאפשר את ההפגנה", הוסיפה ברנד, "שהיא מנשמת אפה של הדמוקרטיה ושל תושבי תל אביב בפרט, ובהתאם לחוקי הדמוקרטיה הישראלית. לאפשר. לא לפגוע במפגינים. לאפשר. לא להטריד אזרחים שומרי חוק. לאפשר. לא להפעיל אלימות כלפי אנשים המממשים את זכותם וחובתם הדמוקרטית. בואו נשמור על הדמוקרטיה, על הסובלנות כלפי האחר ועל הבריאות של כולנו – שוטרים ומפגינים".

בשיחה טלפונית הבוקר אמרה ברנד ש"ביומיים האחרונים אני מקבלת אינספור קטעי תיעוד קשים לצפייה מתושבות ותושבי העיר ממה שאירע במוצאי שבת. יש הבדל בין שימוש בכוח לגיטימי של שוטר לבין שימוש בכוח בלתי סביר או הפעלת שיקול דעת מוטעה. פניתי כבר למ"מ מפכ"ל המשטרה בדרישה לפתוח בחקירה מיידית לבחינת אירועי הההפגנות ואני מתכוונת להעביר את החומרים המגיעים אליי גם למפקד המחוז. חשוב שתושבים לא יפחדו וימשיכו להגיע ולהפגין ולממש את זכותם הדמוקרטית, תוך שמירה על בריאותם. תפקידה של המשטרה הוא לאפשר זאת: לאפשר- לא לפגוע במפגינים או להטריד אזרחים שומרי חוק. ותפקידנו הוא להרגיע את הרוחות".

מספרי הווטסאפ של החמ״ל להעברת התיעוד והתמונות:
0503950302
0506885522
או למייל בלשכה: brand_z@tel-aviv.gov.il