הנטפליקס הבא?

ג'סטין ביבר, טיירה בנקס וסטיבן שפילברג נכנסים לסלולר

מיזם התוכן קוויבי מתכנן להשתלט על תוכן הוידיאו בסלולר שלכם ב-2020, עם סדרות של שפילברג, דל טורו וסם ריימי ועם כוכבים כמו נעמי ווטס, טיירה בנקס וג'סטין ביבר. הכינו את דמי המנוי

קוויבי. הנטפליקס של הסלולר? התשובה ב-2020

איור: מיכל רוט
קוויבי. הנטפליקס של הסלולר? התשובה ב-2020 איור: מיכל רוט

הנה מילה שכולנו הולכים לשמוע הרבה בשנה הקרובה: QUIBI. קוויבי זה ראשי התיבות של QUICK BITES, מיזם התוכן של ג'פרי קצנברג (מנכ"ל דרימוורקס לשעבר) ומג ויטמן (מנכ"לית Ebay ו-HP לשעבר), שירות סטרימינג חדש המיועד בלעדית לסלולרי שבו כל התכנים הם בני 7-10 דקות. קוויבי גייסה כבר מיליארד דולר ומתכננת לגייס מיליארד נוספים ממיטב גופי התוכן והטכנולוגיה.

מבחינת היוצרים קוויבי תהיה סופר אטרקטיבית – על מנת שהיוצרים יעדיפו לבוא לקוויבי עם הרעיונות הטובים שלהם, מוצע להם עד 140 אחוז מימון, פלוס זכות ליוצרים לערוך אותו מחדש כחתיכה רציפה ולמכור אותו מחדש אחרי שנתיים. באופן חתרני כמעט, קצנברג הולך נגד הזרם ונגד השאיפה של גופי המדיה לנסות לאחוז בכמה שיותר מהקניין היצירתי.

והתוכן? נראה על הנייר כמו ליגת האלופות: טיירה בנקס עם סדרת דוקו על דימוי גוף חיובי, ג'סטין ביבר עם ריאליטי מוזיקלי בהובלתו, סטיבן שפילברג עם סדרת מתח\אימה מקורית, פרויקט זומבים של גיירמו דל טורו, אנתולוגיית אימה של סם ריימי, דרמה סקסית בכיכובה של נעמי ווטס ועוד

ג'פרי קצנברג וסטיבן שפילברג. שני חברים יצאו לדרךצילום: Getty Images
ג'פרי קצנברג וסטיבן שפילברג. שני חברים יצאו לדרך
צילום: Getty Images

התנאים האלה הופכים את קוויבי לאטרקטיבית יותר מנטפליקס, שמפשיטה את היוצרים מזכויותיהם לעד ומכל העולם. קדחת ההפקות בקוויבי נמצאת כבר בעיצומה, כי עם השקתה באפריל 2020 היא מתוכננת להציע 7,000 פרקים או איך שלא יקראו לחתיכות התוכן בנות ה-7 דקות פלוס שלה. בתכני הדגל יושקעו 125 אלף דולר לדקת תוכן.

והתוכן? נראה על הנייר כמו ליגת האלופות: טיירה בנקס עם סדרת דוקו על דימוי גוף חיובי, ג'סטין ביבר עם ריאליטי מוזיקלי בהובלתו, סטיבן שפילברג עם סדרת מתח\אימה מקורית, פרויקט זומבים של גיירמו דל טורו, אנתולוגיית אימה של סם ריימי, דרמה סקסית בכיכובה של נעמי ווטס, דוקו ריאליטי שבו ג'ניפר לופז נותנת מאה אלף דולר למישהו שעשה לה משהו טוב שנותן חצי מהכסף למישהו אחר, שבתורו יתן למישהו אחר וכן הלאה, לנה ווייט עם דוקו-ריאליטי על תרבות הסניקרס, רימייק ל"אחר צהריים של פורענות", פריקוול לטלנובלה מצליחה של טלמונדו ועוד אטרקציות עם כוכבים בעיניים.

טיירה בנקס. דוקו על דימוי גוף? ברינג איט אוןצילום: Getty Images
טיירה בנקס. דוקו על דימוי גוף? ברינג איט און
צילום: Getty Images

ועכשיו לצרכנים: השירות יעלה חמישה דולרים לחודש עם פרסומות ושמונה דולרים ללא פרסומות. האם יש לזה סיכוי? אף אחד לא באמת יודע ויש הרבה צדדים לסיפור.

מצד אחד ממש קשה לשכנע אנשים לשלם על תוכן – בטח כשאין לך מוצר דוגמת "משחקי הכס", "שובר שורות" או "בית הקלפים". מצד שני, הזינוק הנחשוני בזמן הצפייה היומי בסלולרי הוא משוגע. מאז 2012 זינק הזמן היומי שאנחנו צופים בסלולר מ-6 דקות ליותר מ-70 דקות, לא מעט מזה ביוטיוב.

מצד אחד, יוטיוב כושלת כל הזמן בהשקת מוצרי פרימיום בתשלום מלקוחותיה שאוהבים לקבל את הוידאו בחינם. מצד שני, עד לא מזמן אמרו בדיוק את זה על שירותי אודיו סטרימינג, ועכשיו אנשים משלמים ללא היסוס לספוטיפיי עשרה דולר בחודש על ממשק נוח וחווית משתמש כייפית.

מצד אחד, כמה כבר אפשר לחדש? מצד שני, מג ויטמן מצהירה שהם עושים מוצר שהוא ליגה בפני עצמו בתחום. ויטמן מפתחת מערכת ניווט שתשדרג את חווית איתור התוכן וגם מערכת צילום שתשדרג את הפרדת הצבעים בצפיה בתוכן.

מצד אחד, עם כל הכבוד למוצר, עד ההשקה באפריל 2020 השוק יהיה צפוף במיוחד ויכיל מותגים מבוססים ומוכרים כמו דיסני פלוס, וורנר ואולי גם שירות של NBC. מצד שני, המשקיעים של קוויבי הם גופי התוכן הבולטים בשוק (דיסני, וורנר וקומקאסט) ככה שהם לא צפויים לפנצ'ר להם פרויקטים.

מצד אחד, המשקיעים האלה עשו את זה כי הם גם מפיקים תוכן והם בונים על קוויבי להיות לקוחות שיקנו מהם הפקות. מצד שני, אם קוויבי אפילו טיפה יצליחו הם לא ירצו שקוויבי יעשה קניבליזציה לערוצי הטלויזיה שלהם.

כי מצד אחד, קצנברג טוען שקוויבי אינו תחליף או מתחרה לטלוויזיה. אם טלויזיה נועדה לבילוי שלך בערב בסלון הביתי – קוויבי הוא מה שאתה עושה בשעות היום בין 7 בבוקר ל-7 בערב. הוא השותף שלך בתור בסטארבקס, בנסיעה בסאבווי, בשירותים, בהמתנה לרופא. מצד שני, הוא דווקא כן מדבר קצת פריים-טיימית ואין לו מניעה טכנולוגית להיות גם על מסך הטלויזיה. קוויבי יצרה מנגנון מיוחד שדואג שסדרת המתח של שפילברג, למשל, תהיה ניתנת לצפיה רק אחרי שעות החשיכה להעצמת האפקט. אפשר לומר שיש בכך אפילו שחזור של הפריים-טיים הקלאסי  אבל בכך די משחזרת את הפריים טיים הקלאסי (שלא לדבר על ההפצצה של שמות גדולים ומוכרים).

ג'סטין ביבר. שירו איתי ניצנים, בייבי!צילום: גטי אימג'ס
ג'סטין ביבר. שירו איתי ניצנים, בייבי!
צילום: גטי אימג'ס

מצד אחד, לא בטוח שכל זה ישכנע את המשקיעים והצופים שעדיין זוכרים איך ורייזון קברה מיליארד דולר על שירות הסטרימינג הכושל שלה GO90, איך סמסונג קברה סכום לא קטן יותר על מיזם המילקי ווי שלה ו-NBC מחקה עשרות רבות של מיליונים על מיזם ה-SeeSaw שלה. מצד שני, אם המוסכמה בענף היא שלעולם לא מהמרים נגד ג'פרי קצנברג, שטוען שהשוק בשל למיזם כזה. וזה לא רק ויטמן והוא. הם גייסו גם נבחרת חלומית של מנהלים והשוק הביע אמון בהם לא רק בהשקעות, אלא גם במאה מיליון דולר של כספי מפרסמים שקנו מראש במיזם שעוד לא שידר פריים.

אגב, ניתוח הפרויקטים והשמות הגדולים שכבר הוכרזו מעניין ביותר: קוויבי קורצת לקהלים של Early Adopters עם תוכניות מד"ב ושואפת להביא קהלים בני 30+ על ידי החייאת המותגים שהם גדלו עליהם (כמו "Singled Out" ו"Punk'd", כשבמקביל הם מכוונים לתוכן מחולל רעש עם דרמות סקסיות ושפע של תכנים שמגיעים עם פרצוף מוכר.

יצליח או ייכשל – עם האנשים האלה והכיסים האלה, קוויבי תהיה השנה רכבת ההרים הכי מעניינת בסביבה.

 

  • עמרי מרכוס הוא מנהל ORIGINALZ, זרוע הקריאטיב של חברת SCREENZ