קופסת וסת: מוצר חדש שנועד לשבור את מחסום הבושה והבורות
חמש יזמיות הגו ופיתחו בימי הקורונה מוצר חדש שנועד לסייע עם הנגשת מידע וציוד עבור נערות והוריהם בעת קבלת הווסת הראשונה. והקופסה הזו היא רק ההתחלה
״להורה המבוהל.ת הווסת הראשונה של בתך היא מאורע. היא משהו חגיגי, אבן דרך התפתחותית, אבל היא גם הכי טבעית, נורמלית ושגרתית שיש. הווסת הראשונה היא משהו שראוי לציון, אבל גם משהו שעלול להיות מביך או מרתיע. רצינו לתת לבתך חוויה. תשומת לב מיוחדת לקראת האירוע המרגש מצד אחד, ומצד שני – תחושה שכל מה שהיא חווה כרגע הוא הכי חלק מהיומיום שלה ושל כל הנערות בנות גילה״. כך כותבות היזמות באתר של ALMA – קופסה המיועדת לווסת הראשונה.
ויש בקופסה הזו מכל טוב: החל מתחתוני מחזור, דרך דוגמיות של תחבושות וטמפונים ממגוון סוגים, תחבושת רב פעמית הניתנת לכביסה, קופסת פח המתאימה לנשיאת טמפונים ותיק אטום נגד מים אליו אפשר להכניס תחתונים שהתלכלכו או תחבושות. בנוסף כוללת הקופסה מגוון פינוקים נוספים כמו אוזניות, פופסוקט לטלפון, גרביים מפנקים, כדור מתח, כרית ג'ל להקלה על כאבים, ראי קטן, דפי סבון ריחניים ועוד.
מיזם ALMA הוקם על ידי חמש חברות ותיקות המכירות זו את זו שנים רבות. ״כשהתחילה הקורונה וכולנו עשינו הסבה לג׳אגלינג עם 200 כדורים באוויר, כדי לשמור על השפיות נהגנו להיפגש פעם בשבוע בזום לתוך הלילה עם כוס יין. מי שיכלה הצטרפה לשיחה המתגלגלת. לילה אחד דיברנו על הווסת הראשונה וגילינו שהחוויה של רובינו לא הייתה מאוד טובה. הבנו שהרבה מהתפיסה העצמית שלנו בנושא נגועה בשיח שלילי. על הווסת אומרים לנו ׳אויש מסכנה, קיבלת׳, השיח תמיד באיומים, ׳לא תוכלי לעשות ככה וככה׳, ואפילו משתמשים בזה נגדנו כנשק עם אמירות כמו ׳את עצבנית כי את בזמן הזה בחודש׳ אומרת קרן קרמר, אחת מחמש היזמות.
אין ספק שהקופסה של ALMA הוא מוצר שהיינו זקוקות לו. דור ההורים ברובו עדיין נבוך ואפילו מאוים ומובהל מהשיח על וסת ומחזור ולעתים, יש להודות, סובל מבורות. במקרים אחרים לא מדובר בהורים לא מודעים אלא בתקשורת קשה עם הנערה המתבגרת, כפי שכל הורה למתבגרות ומתבגרים יודע היטב. הקופסה מגיעה עם מכתב המיועד להורה ובו כלים לשיח עם הנערה, והצעות פרקטיות כמו להדגים לה כיצד להשתמש בתחבושת או בטמפון, כולל הסברים, במטרה לגשר על הפער הזה. מכתב שני בקופסה מיועד לנערה עצמה במטרה לאפשר לה לקחת סוכנות על גופה. גם מכתב זה מחולק בין הסברים פרקטיים (כמו מה מותר לזרוק לאסלה ומה החלקים השונים בטמפון) לבין התייחסות לאספקט הרגשי של המאורע.
״אנחנו מקבלות טלפונים מהורים בפאניקה״, מספרת קרמר, ״׳היא קבלה עכשיו! כמה מהר הקופסה יכולה להגיע׳? אבות מדברים איתנו ואומרים שהם צריכים לדבר עם הבת ולא יודעים איך ומבקשים סיוע. סבתות חוזרות ורוכשות את הקופסה לכל הנכדות. הקופסה מאפשרת למשפחה לפתוח ערוץ נוסף של שיח״.
הנסייניות הראשונות במיזם היו הבנות של היזמות והן מתפעלות מהיכולת של נערות בדור הזה לדבר על וסת ומחזור באופן גלוי, בלי בושה. ״יש להן הרבה מידע אבל הוא לא תמיד מדויק, השיח של הדור הזה כל כך פתוח, הן הולכות בעולם עם צלע אחת פחות של הסתרה ובושה עליהן״, היא מסכמת.
מעבר לצורך הפרקטי בקופסה המרכזת בצורה מונגשת, אופנתית וכיפית את כל האופציות הקיימות כיום סביב ההתנהלות עם הווסת, ליזמות של ALMA חשוב מאוד לשנות את השיח ואת החוויה הדורית ולהפוך את רגע קבלת המחזור לרגע מעצים ומכונן עבור הנערה. בעתיד הן מתכננות הנגשה בבתי ספר, הדרכות לאנשי ונשות חינוך וקהילה לנערות בה יוכלו לדבר על מחזור העוני (מצב בו נשים ונערות מתקשות או לא יכולות לרכוש מוצרים לווסת), דימוי גוף חיובי ובריא, ונרמול ההתעסקות עם הגוף ומגדר.