מהפך עירוני: רחוב קינג ג'ורג' עוד יהיה אחד היפים בתל אביב

רחוב המלך ג'ורג' המחודש (צילום מסך: מתוך מצגת הפרויקט לתושבים, באדיבות עיריית ת"א-יפו)
רחוב המלך ג'ורג' המחודש (צילום מסך: מתוך מצגת הפרויקט לתושבים, באדיבות עיריית ת"א-יפו)

עיריית תל אביב-יפו הציגה אמש במפגש תושבים את הפרויקט לחידוש קינג ג'ורג' במקטע שבין אלנבי ושדרות בן ציון // הבשורה הגדולה: כביש חד סטרי בנתיב בודד, חיבור הרחוב לגן מאיר, שביל אופניים חדש, ומדרכות רחבות שיבלעו אפילו את השקמים שתקועים שם כרגע באמצע הכביש // תחילת העבודות: בחודש הבא ועד סוף 2025

רחוב המלך ג'ורג', הידוע יותר כקינג ג'ורג', ידע בשנים האחרונות התעוררות מסוימת אחרי עשורים מרופטים כשנפתחו לאורכו מקומות פופולריים כמו המזנון, למפור, קלבריה ועוד. כעת מתכוונת העירייה לנצל את התנופה – ובעיקר את העובדה שרוב תנועת האוטובוסים ברחוב הועברה ממנו בגלל עבודות הרכבת הקלה שחסמו את רחוב אלנבי – כדי להוציא לדרך פרויקט בזק לשדרוג וחידוש הרחוב, שהוא בפועל חלק ממהפכה גדולה. העבודות יתחילו כבר בחודש הבא ויתבצעו במקטעים עד לסוף 2025.

>> העירייה שוקלת: דיזנגוף יהפוך למדרחוב בסופי שבוע
>> בואו לבחור את הרחוב הטוב בארץ (דיזנגוף או שינקין?)

הבשורה על פניו החדשות של הרחוב בקעה אמש ממפגש זום שערכה העירייה עם תושבי האזור כדי להציג את הפרויקט ואת משמעויותיו (מפגש נוסף תערוך העירייה עם בעלי העסקים באזור ביום ראשון הקרוב, 12.1). המפגש התמלא בתוך שניות ספורות והותיר תושבים סקרנים רבים בחוץ, אך מתכנן הערים והתחבורה אלון סיגלר ערך לייב-טוויט של המפגש בזמן אמת ודיווח שם על עיקרי הפרויקט כפי שהוצג לתושבים.

תקלטו את השקמים. רחוב המלך ג'ורג' לפני ואחרי (צילום מסך: מתוך מצגת הפרויקט, באדיבות עיריית ת"א-יפו)
תקלטו את השקמים. רחוב המלך ג'ורג' לפני ואחרי (צילום מסך: מתוך מצגת הפרויקט, באדיבות עיריית ת"א-יפו)

השינויים במקטע הרחוב שבין אלנבי לשדרות בן ציון צפויים להיות דרמטיים למדי, ולכלול הרחבה משמעותית של מדרכות, תוספת מקסימלית של עצים, שביל אופניים חדש ונתיב אחד חד-סטרי בלבד לכלי רכב פרטיים. בנוסף, מתכוונת העירייה לפתח את המרחבים הציבוריים בכניסה לגן מאיר, בכיכר מיכאליס שבצומת קינג ג'ורג'-בן ציון ובכיכר מגן דוד, ולייצר חיבור אורגני ומזמין יותר בינם ובין הרחוב. המטרה: לשמר ולשדרג את קינג ג'ורג' כרחוב עסקים ראשי ולשפר את המרחב (הדי בלתי נסבל כיום) לתושבים ומבקרים.

מקסימום עצים. רחוב המלך ג'ורג' המחודש (צילום מסך: מתוך מצגת הפרויקט, באדיבות עיריית ת"א-יפו)
מקסימום עצים. רחוב המלך ג'ורג' המחודש (צילום מסך: מתוך מצגת הפרויקט, באדיבות עיריית ת"א-יפו)

השינוי המתוכנן הוא חלק מחזון התחבורה העירוני של עיריית תל אביב-יפו, שנועד להפחית את השימוש ברכב פרטי ולהגדיל את השטח המיועד להולכי רגל ורוכבי אופניים ולייצר מרחבים עירוניים שנועדו לאנשים ולא למכוניות. מקומות החנייה הספורים שעוד היו לאורך הרחוב יבוטלו, מפרצי פריקה חדשים יסללו לטובת בעלי העסקים (כיום אין כאלה כלל), ויחודשו גם התאורה וריהוט הרחוב שיהפכו את המרחב למזמין יותר.

מדרכות רחבות בקינג ג'ורג'? היינו כחולמים. רחוב המלך ג'ורג' (צילום: דין אהרוני רולנד)
מדרכות רחבות בקינג ג'ורג'? היינו כחולמים. רחוב המלך ג'ורג' (צילום: דין אהרוני רולנד)

העבודות אינן צפויות לפגוע דרמטית במסלולי התחבורה הציבורית באזור, שכן מרבית הקווים שעברו ברחוב כבר הועברו ממנו. קו 14 וקו 99 שעדיין עוברים במקטע שישתדרג, ישנו את מסלולם ויעברו דרך שדרות בן ציון ורחוב מלצ'ט. בסופו של דבר אמור רחוב המלך ג'ורג' להפוך לציר מרכזי שבו יעברו הולכי הרגל שיגיעו מתחנת אלנבי של הקו הסגול ברכבת הקלה (ב-2027) ותחנת אלנבי של קו המטרו M2 (ב-2035 בלי נדר).