את ההצעה לחזור לתפקיד קיבלתי כפסע מגיל 40, מאורסת ועדיין שמנה

רוני מרחבי והקאסט של "שמנה" (צילום: גארי נופין)
רוני מרחבי והקאסט של "שמנה" (צילום: גארי נופין)

השחקנית רוני מרחבי חוזרת לשחק את התפקיד הראשי במחזה "שמנה" בו שיחקה ב-2013. החיים שלה השתנו לגמרי בכמעט עשור שחלף מאז, היחס של החברה לאנשים שמנים - לא כל כך // טור אישי

הפעם הראשונה שגילמתי את התפקיד של הלן במחזה "שמנה" הייתה בשנת 2014, לפני כמעט עשור. הייתי בת 31, בלי זוגיות, ושמנה. את ההצעה לחזור ולגלם את התפקיד קיבלתי לפני כמה חודשים – פסע מגיל 40, מאורסת, ועדיין… שמנה.

זה לא כל כך שכיח לחזור לגלם תפקיד שגילמת בעבר, בטח לא במרחק של עשור. עניין אותי להכיר שוב את הלן, לראות איך אני מקבלת אותה אליי עם החוויות שצברתי בעשור הזה ומגישה אותה (ואותי) לקהל דרך פריזמת החוויות האלה. מסתבר שהמחזה, שכתב ניל לביוט אי שם בשנת 2004, היה רלוונטי ב-2014 ועדיין רלוונטי ב-2023. נשים שמנות (וגם גברים) עדיין סובלות משמנופוביה רפואית, תחושת הדרה מהמרחב הציבורי ובכלל, פשוט תחושה שהן שוות פחות.

רוני מרחבי ב"שמנה" ב-2013 (צילום: יוסי צבקר)
רוני מרחבי ב"שמנה" ב-2013 (צילום: יוסי צבקר)

אז מה כן השתנה? תרבות הפוליטיקלי קורקט. המודעות. היום אולי לא אומרים את הדברים בקול כי זה כבר לא פוליטיקלי קורקט, אבל בהחלט חושבים אותם. אנשים עדיין מדורגים לפי המראה החיצוני שלהם, המוצא שלהם, הדת שלהם, הנטייה המינית שלהם, ולפי כל קריטריון שאנחנו יכולים להמציא לעצמנו. אנחנו עושים את זה כדי שנוכל למקם גם את עצמנו בסולם הדרגות הזה. כדי לדעת שיש מישהו ש"שווה" פחות מאיתנו, כדי שנוכל להרגיש עליונים על מישהו, כדי שנרגיש שווים בעצמנו. הרשתות החברתיות, שלא היו חלק מחיינו כשהמחזה נכתב, הופכות הכול לקשה עוד יותר. הבלתי מושג נמצא מול העיניים שלנו כל הזמן, מזכיר לנו שאנחנו לא רזות מספיק, לא מתוחות מספיק, לא חטובות מספיק, ובאופן כללי – פשוט לא.

ומה עוד השתנה? אני. הלן שגילמתי בשנת 2014 הכירה היטב גברים שאוהבים לבלות איתה בבית אבל מתביישים להסתובב איתה ברחוב. גם הלן שאגלם בגרסה החדשה של "שמנה" מכירה אותם היטב. אבל בנוסף, בזמן שחלף היא הספיקה להכיר גבר אחד, שאוהב אותה בדיוק כמו שהיא ומעולם לא חשב אפילו שיש לו סיבה להתנצל על זה. לא בפני עצמו ולא בפני הסביבה. הלן שאגלם עכשיו יודעת שהיא לא צריכה להתפשר על עצמה בשביל אף אחד, אפילו שלפעמים לנשים כמונו קשה להאמין בזה. הגבר שאוהב אותי מאפשר לי לשחק את הלן אחרת, כי אני יודעת שהלן ראויה לקבל את מה שיש לי. את מה שלקח לי הרבה מאוד שנים למצוא, אבל בסוף כשמצאתי, הפך אותי לאדם יותר טוב ולשחקנית יותר טובה. קשת הרגשות שלי התפתחה וכפועל יוצא, גם קשת הרגשות של הלן. לא סתם אומרים "אין חכם כבעל ניסיון". בזכות הניסיון והחוויות שאני, רוני, חוויתי בעשור הזה – מפלות קשות ושיברונות לב יחד עם רגעי אושר ואהבה ללא תנאי, הלן של 2023 תהיה חכמה יותר ומלאה יותר. ולא בקילוגרמים.

"שמנה" מוצגת בתיאטרון הספריה, שועלי שמשון 2 רמת גן, 12.3-3.4. פרטים וכרטיסים כאן