יאללה אקשן: שביתת השחקנים בהוליווד הסתיימה בניצחון מוחץ

אפשר לחזור לשחק. שחקנים מפגינים בהוליווד, ספטמבר 2023 (צילום: שאטרסטוק)
אפשר לחזור לשחק. שחקנים מפגינים בהוליווד, ספטמבר 2023 (צילום: שאטרסטוק)

איגוד השחקנים האמריקאי הכריז הלילה על סיום השביתה הארוכה בתולדות הוליווד, לאחר שחתם על הסכם חדש עם אולפני הקולנוע ותאגידי הבידור שמוגדר כ"ניצחון היסטורי" לשחקנים: מרבית דרישות האיגוד התקבלו, כולל הגנה חוקית ראשונה מפני שימוש בדמותם באמצעות AI

9 בנובמבר 2023

אחרי 118 ימים של מאבק מתיש והירואי, הגיעה לסיומה הלילה שביתת השחקנים בהוליווד, עם הסכמתו של איגוד השחקנים הגדול בארה"ב SAG-AFTRA לחתום על הסכם חדש עם אולפני הסרטים ותאגידי הבידור שיביא לסיומו את השביתה הארוכה ביותר בתולדות השואוביז. יחד עם שביתת התסריטאים שהסתיימה בחודש שעבר, היו מוקפאות כל הפקות הטלוויזיה והקולנוע בהוליווד כמעט חצי שנה שלמה.

השביתה אמורה להסתיים היום (חמישי) בשעה 12:00 בצהריים לפי שעון הוליווד, עוד קודם לאישור הרשמי של ההסכם בידי מועצת איגוד השחקנים, כשעל פי כל הפרטים הידועים מדובר בניצחון משמעותי, ובמרכזו עלייה של שבעה אחוזים בשכר המינימום שיקבלו שחקנים תמורת יום עבודה (לעומת עלייה של חמישה אחוזים שהצליחו להשיג לעצמם התסריטאים), ובעיקר הגנות חוקיות ראשונות והיסטוריות מפני שימוש ב-AI כדי להעתיק את דמותם ולהשתמש בה.

תסריטאים ושחקנים מפגינים בהוליווד, יולי 2023 (צילום: דיוויד מקניו/גטי אימג'ס)
תסריטאים ושחקנים מפגינים בהוליווד, יולי 2023 (צילום: דיוויד מקניו/גטי אימג'ס)

העסקה כוללת גם סעיף לגבי בונוסים על שידורים בסטרימינג, כמו גם עלייה בסעיפי הפנסיה וביטוח הבריאות. השדרוג בתנאי השחקנים מוערך בשווי של כמיליארד דולר בשנה. "ההסכם הזה יאפשר לחברי הארגון בכל הקטגוריות לבנות קריירות בנות קיימא", כתב האיגוד במייל לחבריו, "אלפי שחקנים ושחקניות יהנו מההישגים שהשגנו עכשיו ובעתיד".

הפרטים המלאים של העסקה אמורים להתפרסם ביום שישי, אולם מכל מה שמדולף מתוכו מסתמן הישג עצום לאיגוד השחקנים החזק וחברי צוות המשא ומתן של האיגוד דיווחו על "דמעות של אושר ושמחה" עם חתימתו. סיום השביתה מאפשר למאות הפקות קולנוע וטלוויזיה שהוקפאו לחזור לעבודה, ומציל את הוליווד משנה שחונה ופגיעה כלכלית חסרת תקדים. השחקנים עצמם, שהיו מנועים גם מלקדם סרטים וסדרות כל הזמן הזה, צפויים להסתער כעת על אולפני הטלוויזיה במירוץ אל עונת הפרסים. חוזרים לשגרה.