שוברים שגרה

המבחנים הסתיימו, אבל יש עוד סמסטר שלם לצלוח לפני החופש האמיתי. שרדתם עד כה, אז חשוב שתפרגנו לעצמכם. שלחנו שלושה מכתבינו לחוויות מטורפות ומקוריות ברחבי תל אביב, והם חזרו עם ביקורת נוקבת. עכשיו נותר לכם רק להחליט מה התקציב שלכם, ולבחור איך בא לכם לשבור את השגרה

אנתרופולוגי: סיור מחתרתי במטבחי העובדים הזרים
עומר אייזנברג

כשנשלחתי לבחון חוויה תל אביבית כבר היו לי המון ציפיות – איזה כיף שהתקמבנתי ככה, אולי ישלחו אותי לספא או לאיזה בילוי היפסטרי מהפכני. מה שבטוח, שום דבר לא הכין אותי לסיור טעימות מחתרתי בין מטבחי העובדים הזרים. מהר מאוד מצאתי את עצמי בדרום תל אביב, במקום בו הייתה התחנה המרכזית הישנה. רוני, המדריכה המחוספסת של הסיור, היטיבה לתאר את ריח השתן המזוקק שתמיד עולה מהמקום. אני לא סתם מנחית עליכם את פיסת המידע הזו, היא לוקחת חלק משמעותי בסיור. אותו סיור במקום שמצד אחד הוא שכונה רעועה, נודפת ריחות לא ברורים, הרחק ממה שאנחנו מכירים, אך מצד שני מספק חוויה עשירה בתוכן, טעמים וצבעים.

רוני מיד הסבירה כמה חשוב לה שהפלאפונים שלנו יהיו כבויים, פעולה לא פשוטה לרוב האוכלוסייה, שבכלל לא בקיאה במיקום כפתור הכיבוי של הסמארטפון. אבל אחר כך היא ידעה בדיוק איך להכניס אותנו לעניינים, ודרשה מאתנו עוד בתחילת הסיור לסיים שני בקבוקי סאקי שזיפים, שהתגלה כטעים להפליא. כמובן שמדובר ברעיון מעולה, שהצליח לגרום לקבוצה שלנו להתאחד תחת השכרות הקלה, ותרמה לכך הקיבה הריקה שכולנו הגענו איתה. בכל זאת, ישראלים ששילמו על סיור טעימות – לא נבוא רעבים?

יצאנו למסע ברחוב שוקק החיים בתל אביב, שבעצם מרגיש יותר כמו מסע עולמי. התחלנו עם אינג'רה במסעדה אריתראית, בה פגשנו את אגוס המקסים, שסיפר לנו על ההגירה שלו לארץ בזמן שאנחנו בולסים בשקיקה את סיפור חייו ואת הטעמים החדשים שלפנינו. מדובר בשילוב של חמוץ עם חריף ומלוח והכל עם הידיים, כי ככה אשתו דורשת מכל אדם שאוכל במסעדה שלהם. לאחר מכן, במרחק פסיעה וחצי, נכנסנו אל מסעדה סודאנית קטנטונת. בעוד אנחנו צועדים מסוקרנים אחרי רוני אל החלק האחורי, דרך המטבחים והמחסנים, נחשף בפנינו חלל ענקי של תרבות מחתרתית שאיש לא היה מאמין שנמצאת מאחורי המסעדה התמימה למראה. מצאנו עצמנו שותים קפה אתיופי ואוכלים סוג של פיתה דרוזית או קרפ סודאני, כשבאוויר ריח של מקטרת הודית. לאחר שטעמנו, שמענו, חווינו, נתקלנו בטיפוסים הזויים יותר והזויים פחות, שמענו סיפורים קטנים ומרגשים לצד סיפורים קורעים מצחוק, גם סיימנו בטעימה נוספת של קינוחים פיליפיניים.

בסוף היום תהיתי לעצמי מתי הפעם האחרונה שנתקלתי בטעם חדש. מגיע שלב בחיים בו אנו מרגישים שטעמנו כבר הכל, אבל הסיור הזה של רוני, שעד סופו התגלתה כפחות מחוספסת ויותר מאוהבת במקום המיוחד הזה, מביא למסקנה שתמיד יש עוד מה לטעום, ולפעמים זה מתחת לאף שלנו או ברחוב המקביל. כל מה שצריך זה לשים את הסמארטפון על מצב טיסה ולהסתכל קצת מסביב, לפחות לכמה שעות. זה אמנם לא בילוי בורגני סטנדרטי, אבל בהחלט בילוי שאפשר לצאת ממנו עשירים.

מחיר: 140 ₪ לאדם.
באדיבות אתר Funzing.
להזמנת הסיור לחצו כאן.

צילום: אתר Funzing
צילום: אתר Funzing

בלשי: חדר בריחה
יונתן מלאמנט

היה זה הסוציולוג הגרמני הנודע מקס וובר שטען בסוף המאה ה-19 שככל שהמין האנושי הולך ועובר תהליך של התברגנות ורציונליזציה, כך אובד "הקסם" מהחיים והחוויות שלנו הולכות ונהיות יותר משעממות. הצ'יטות כבר לא רודפות אחרינו בערבות הסהרה, ואפילו המלחמות הגדולות של פעם שסיפקו מעט דרמה חלפו מהעולם. ואכן, סטודנט ממוצע, מה יש לו בחיים? בעיקר עבודת דחק במלצרות, תשלום שכר דירה מנופח וחשבונות חשמל, ומבחנים. אומרים שזה גם לא משתפר בהמשך. זוגיות, חתונה באולם אירועים מצועצע, משכנתא, דירה בפתח תקווה, שני ילדים, עבודה, פנסיה, מוות. נשמע מבטיח.

אולם מאז ומתמיד ניסה המין האנושי להיאבק בגזרת השיעמום. ההתמכרות האנושית לריגושים מעלה בהדרגה את הסף הדרוש לקבל את מנת האנדרנלין היומית. כך הומצא הטרנד החדש – חדרי בריחה. מעין הכלאה של סרט הוליוודי, פעולה בצופים, וספר של "צמרמורת", בו אפשר לבחור את התפתחות העלילה. הקונספט הוא כזה: קבוצת חברים נכנסת לחדר נעול, בו מתנהלת מציאות חלופית, וצריכה להתגבר על מכשולים וחידות כדי להגיע למטרה הסופית, בהתאם לסיפור של החדר – מניטרול פצצה גרעינית או עצירה של מדען מטורף, ועד בריחה מכלא.

צוות אמיץ של כתבי תזה ועוזריהם נכנס לחדר כדי לחוות על בשרו את התופעה וחזר לדווח. התנסנו בחדר שנחשב ליותר "אינטלקטואלי" ושמו בישראל "עליסה בארץ הפלאות". בשל צנזורה קשה למניעת ספויילרים, נוכל לציין רק את הדברים הבאים: לאחר כניסה לעולמה המופלא של עליסה, אנו מחליטים לחזור לעולם האמיתי. אך אבוי – הדלת נעולה ויש לנו שעה אחת בלבד לאסוף מספיק מפתחות כדי להיחלץ מהמקום. חידות היגיון מסוגים שונים ומשונים צצות במהלך המשחק, חדרים נפתחים, שיתוף פעולה בין חברי הקבוצה הוא קריטי להצלחה. חלק מהחידות דורשות בעיקר חשיבה, וחלקן דורשות ממש אינטראקציה מול אביזרים שונים בתוך החדר.

החדר בהחלט עומד בהבטחה – ובמשך השעה לא היה רגע אחד משעמם. בדרך כלל נמצאות מול חברי הקבוצה כמה חידות שיש לפתור במקביל, ככה שאין מי שנשאר חסר מעש. החידות הן ברמה מספיק מתוחכמת כדי לאתגר את האינטלקט, ומצד שני לא לסבך את העניינים יתר על המידה ולתקוע את המשחק. בכל מקרה,  ניתן בכל רגע נתון ללחוץ על לחצן שבחדר כדי לבקש עזרה מהמפעיל, שצופה בחדר דרך מצלמה, ולקבל רמז לפתרון חידה כזאת או אחרת.

מתחם קווסטומניה בו ביקרנו נמצא במרכז העיר, לא הרחק מהסינמטק, והוא אחד מהראשונים בארץ וגם אחד הגדולים מבחינת מבחר חדרים. יש אולם המתנה גדול ומפואר, ככה שנחמד להגיע קצת לפני. בנוסף לחדר בו ביקרנו ישנם גם החדרים "הכלא הרוסי", "מוסך קטלני", "מתקפת זומבים" ובקרוב גם "שוד היהלומים". עובדי המקום מדווחים על בחורות שמביאות בחורים לדייטים, ומחליטות על המשך הקשר בעקבות הצלחה בחדר, וכן על מעסיקים שמביאים מספר מועמדים לקבלה לעבודה – ומקבלים את מי שהצטיין במאבק באיום הזומבי. יחד עם זאת, חדרי בריחה היו והינם בעיקר בילוי עבור צעירים ומשפחות. אנחנו מאוד נהנינו וממליצים בחום.

מחיר: 90-120 ₪ לאדם.
חדר בריחה עליסה בארץ הפלאות, 03-5531194.

Army final
חדר בריחה

קולנועי: TLV SHOW
דור זכרוביץ'

אני צועד ברחובות תל אביב בחברת קבוצה של אנשים שרק פגשתי ומביט לכל כיוון. עוברי אורח נוסעים באופניים, מנהלים שיחות ומזמינים קפה מכל עבר. אני בוחן את התנהגותו של כל אחד ואחד מהם. כל אחד עשוי להיות שתול. כל אחד יכול להיות חלק מזה. אולי אפילו מישהו מהקבוצה שאיתי הוא שתול. אני בוחן את כולם. כולם תמימים באותה המידה. כולם חשודים באותה המידה.

בסרט "המשחק" מ-1997, מייקל דאגלס מגלם אדם שמשתתף במשחק מטורף, כך שהוא לא יכול לדעת מה מציאותי ומה חלק מהמשחק. בהשראת הסרט נוצרה האטרקציה TLV Show, שבמסגרתה השחקנים חווים בדיוק אותו הדבר, רק שבעוד שהסרט הוא מותחן, האטרקציה מלאה דמויות צבעוניות ואתנחתות קומיות. עד לרגע כתיבת מילים אלה אני לא יודע לחלוטין מי היה חלק מהמופע ומי לא, אבל דבר אחד אני יודע – למשך שעתיים וחצי הייתי חלק מסרט.

התאספנו בגינה תמימה למראה בנווה צדק ומשם יצאנו לדרך. לפני תחילת האטרקציה, לא ידעתי כלום עליה חוץ מאת מקום ההתאספות. הכרתי את המשתתפים האחרים וחיכינו שהמופע יתחיל – וכשהוא התחיל זה היה במהירות מלאת אדרנלין. גיליתי שבעוד שאני לא יודע כמעט כלום על האירוע, האירוע יודע עלי כמעט הכל. תוך זמן קצר היינו צריכים לבצע משימות, להתחקות אחר רמזים ולאתר אנשים. הלב פעם במהירות, השכל עבד ללא הפסק.

הצטערתי כשהכל נגמר. הייתי שמח אם היה ממשיך כל הלילה. יצאתי שקוע במחשבות, כשאני יודע שמצד אחד אסור לי להסגיר פרטים לגבי המופע, ומצד שני אני רוצה להפיץ את השמועה ולעודד כמה שיותר אנשים לעבור את החוויה המיוחדת הזו. אני משתמש במילה "חוויה" למרות שהחברה מציגה את האירוע שלהם כמופע. אבל "מופע" הוא אטרקציה שצופים בה, ואילו פה היינו חלק פעיל מהעלילה.

כרגע האטרקציה זמינה בתל אביב, אך החברה מתכוננת להתרחב למוקדים נוספים בארץ ובחו"ל. לרוב האירועים מאורגנים עבור קבוצות גדולות מעשרה אנשים – אם זה גיבוש משפחתי, מסיבת רווקים או רעיון מקורי ליום הולדת, אך אחת לחודש מתקיים אירוע לבודדים שרוצים להצטרף לקבוצה גדולה. אז למי שמחפש חוויה מיוחדת במינה – TLV Show יספק את הסחורה. רק תזכרו לבדוק שלא עוקבים אחריכם. יש סיכוי גדול שהאויב קרוב…

מחיר: 219 ₪ לכרטיס.
TLV show: 054-2345636, alon@tlvshow.com

IMG_2390
TLVshow