עולים על הגל: המחאה נגד שובר הגלים בחוף הצוק צוברת תאוצה

גולשים ומתרחצים מתנגדים לכוונת העירייה להתערב באחד החופים היפים בארץ, ומאיימים להגיע עד בג"ץ

המאבק על שובר הגלים. (קרדיט צילום: משרד יח״צ -רימון כהן ושות')
המאבק על שובר הגלים. (קרדיט צילום: משרד יח״צ -רימון כהן ושות')
22 באוקטובר 2019

קהילת הגולשים התל אביבית סובלת מרפיוטשן סטלני. גולשים ידועים כשאנשים רגועים, שמחים, טובים ואוהבים בריות, אבל סבלנותם הנצחית מופרת בתקופה האחרונה, בשל כוונתה של עיריית תל אביב להקים שובר גלים תת ימי ("גיאוטיוב" או בעברית "שובר מטובע") מטעמי בטיחות וזהירות.

חוף הצוק הוא אחד החופים היפים בארץ, ואחד הבודדים בתל אביב שההתערבות האנושית בהם מועטה. מבקרים וגולשים כאחד נהנים מהיווצרותם של גלים גבוהים מספיק לשם גלישה, שבתורם מאפשרים לגלשני העיר את ההזדמנות להתאמן לקראת תחרויות מקצועיות וגם סתם להינות מהחיים.

המאבק על שובר הגלים (צילום: משרד יח״צ – רימון כהן ושות')
המאבק על שובר הגלים (צילום: משרד יח״צ – רימון כהן ושות')

בשבועות האחרונים מתגבשת מחאה אזרחית כנגד כוונתה של העירייה, בטענה שההתערבות תהרוס את אופיו הטבעי של החוף והגולשים ייאלצו למצוא מקום אחר, מרוחק הרבה יותר, להתאמן בו. קבוצת המחאה כוללת פעילים סביבתיים, אוהבי ים וגולשים הנאבקים למען הטבע, למען הרוחצים בים ולטובת ספורט הגלישה הימי. המארגנים מזכירים את הגיאוטיוב שהוקם באשקלון, בלא הצלחה. הגיאוטיוב, שלמעשה הוא מעין סכר העשוי יריעות פלסטיק עצומות שמחזיקות בתוכן חול ים, גרם להתפוררת והרס סביבו את המארג הטבעי ברדיוס גדול מאוד ביחס למיקום בו הותקן, כך שלדבריהם הפתרון מסוכן גם לסביבה.

בראש ההתארגנות עומדים עורך דין אייל שמולביץ, גולש מקצועי מעל 30 שנה ועדי גלוסקא – לשעבר אלוף ישראל בגלישת גלים. לטענתם, הפתרון של הגיאוטיוב אגרסיבי וחסר הצדקה. "חוף הצוק לא נמנה ברשימה של מצוקים בסיכון לכן הגיאוטיוב מיותר. מעבר לכך הוא מסוכן לרוחצים שכן הוא גורם לזרמים מסוכנים במים. הגיאוטיוב הניסיוני באשקלון כשל ואין סיבה לשחזר זאת בתל אביב", אומר שמולביץ׳.

המאבק על שובר הגלים. (צילום: משרד יח״צ – רימון כהן ושות')
המאבק על שובר הגלים. (צילום: משרד יח״צ – רימון כהן ושות')

לדברי שמולביץ', בשנת 2010 המשרד להגנת הסביבה הוציא מסמך מדיניות שעל פיו צריך להגן על מצוקים הנמצאים בסכנת התפוררות לאורך חופי הים התיכון מראש הנקרה ועד אשקלון. ברשימה מופיעים כעשרה מצוקים בסיכון, אך חוף הצוק לא נמנע ברשימה הזו.

איפה המאבק עומד כרגע?

"היה אמור להיות דיון בוולחו"ף (ועדה לענייני חופים) בנושא, אבל כנראה שלאור ההתרחבות של המאבק זה נדחה למועד לא ידוע כרגע ועכשיו זה הזמן לפעול. אם זה לא יצליח נגיש עתירה לבג"ץ. הם רוצים לבנות מזח באורך קילומטר, לגמור על כל החוף. אחרי זה יעשו עוד גיאוטיובים, הכל יהיה מזחים עד הרצליה".

אז מה הפתרון האידיאלי?
"חולדאי צריך להיכנס לתוך העניינים ולבדוק אם לא נעשה פה משהו מתחת לרדאר משיקולים זרים או לא סבירים, ולהגן על הזכות שלנו לחוף טבעי".

מעירייית תל אביב נמסר:
"בשנים האחרונות חלה החמרה בעוצמת נזקי הסופות הנגרמים למצוק ולמתקני החוף בתקופת החורף. לאחר בדיקות ובחינת חלופות בחרה העירייה בפתרון שובר גלים מטובע, המצריך התערבות מינימלית בטבע. פתרון זה שונה מהפתרון שבוצע באשקלון ונסמך על ניסיון מוצלח וזהה בצרפת. נציין כי העירייה אמונה על בטיחות הפעילות ברצועת החוף ושמירת האיזון בין צרכי כל משתמשי הסביבה הימית- שחיינים, גולשים וצוללנים".