מהפיכת החניה מתרככת: תו חנייה שני ושעתיים ראשונות חינם
תושבי תל אביב בעלי רכבים כבר חששו מהגזירות שיכנסו לפועל החל מה-1 בינואר, אשר בליבן ביטול החנייה בחינם בכחול-לבן - אבל מאבק התושבים הצליח להניב פרי, גם אם קטן, עם הקלה בשתי חזיתות שאמורות לתת מענה לחניה קצרה ולבעלי רכב שני
לפעמים פשרה היא הדרך הטובה ביותר: ב-1 לינואר תיכנס לפועל מהפיכת החנייה בתל אביב, אשר עיקרה הפיכת חניה בכחול לבן לחניה בתשלום עבור תושבי תל אביב, מחוץ לאזור מגוריהם. בעלי הרכב, מן הסתם, לא אהבו את המכה הכלכלית ויצאו למאבק תושבים, שכעת מקבל מענה מעיריית תל אביב עם הקלה בשתיים מהגזרות – שעתיים חניה חינם בכחול-לבן לכל תושבי תל אביב, וביטול האגרה השנתית של 500 ש"ח עבור תו חנייה שני.
>> הישר בלב: שרה מישל גלר שוקלת קאמבק של "באפי ציידת הערפדים"
החל מראשית חודש ינואר יידרשו תושבים ותושבות לשלם עבור חניית רחוב בכחול לבן, אם היא לא באזור מגוריהם. ויש סיכוי יותר גדול שהיא לא באזור, כי אזורי החניה הנוכחיים יפוצלו ויוכפלו, משבעה אזורים ל-14 אזורים, כך שתושבים יאלצו לשלם על חניה בכל 13 האזורים בהם הם לא מתגוררים. הערב (א') הודיעה עיריית תל אביב כי "לאחר בחינה מחודשת של הנושא, בין היתר גם בעקבות פניות תושבים", הוחלט לספק שתי הקלות בגזירות – ביטול האגרה עבור הוצאת ואחזקת תו חנייה שני, וחנייה בחינם עבור תושבים במשך שעתיים מחוץ לאזור החניה המגודר להם.
אז כן, לפחות לא תצטרכו לשלם על השעתיים הראשונות באזורים אחרים, ככה שאם אתם קופצים רגע לחבר או צריכים לעצור לקניות, העירייה דואגת לכם. אחר כך, אגב, תשלמו בהנחה של 30 אחוז לעומת המבקרים מחוץ לעיר: 8.70 ש"ח במקום 12.40 ש"ח לשעה במרכז העיר; ו-4.90 ש"ח במקום 7 ש"ח לשעה מחוץ למרכז העיר. מדובר, מן הסתם, בזינוק משמעותי מהמחיר הקודם שהיה ליטרלי חינם, אבל חשוב שתדעו שהשינוי הדרמטי במדיניות החניה הוא חלק מחוק ההסדרים לשנת 2021, שלמעשה כפה על רשויות מקומיות שגודל אוכלוסייתן יותר מ-40 אלף איש לחדול מלאפשר חניה חינם לתושבים. עוד גזירה שצומצמה נוגעת לבעלי מספר רכבים – מספר תווי הנחינה למשק בית עדיין יוגבל לשניים בלבד, אך לא תצטרכו לשלם אגרה שנתית על תו חניה שני.
"בתל אביב-יפו משאב החניה מצוי במחסור יחסית לביקושים, ואין מספיק מקום ברחובות כדי לאפשר מתן חניה בחינם וללא הגבלה לכלל התושבים והמבקרים", אמרה סגנית ראש העיר מיטל להבי כאשר המהפיכה אושרה בחודש יוני האחרון. "החובה שהטיל עלינו חוק ההסדרים מהווה הזדמנות לתמחור ריאלי יותר לחניית רכב פרטי, ובדרך ישתפר המצאי וזמינות החניה לתושב באיזור מגוריו. העלאת המחירים בכחול לבן ובחניונים העירוניים, תהפוך את השימוש ברכב הפרטי לפחות משתלמת ואטרקטיבית, והגבלת מספר תווי החניה למשק בית תגביר את הצדק החלוקתי ותאלץ את המחזיקים מספר רב של רכבים בביתם לרכוש/לשכור חנייה פרטית. הגדלת זמינות החניות והפחתת תחרות על חניות וזמני חיפוש חניות – זאת המשמעות בפועל של הקטנת הפער בין ההיצע הנמוך לביקוש הגבוה".