רק בגלל הדו"ח

תושבים נגד מדיניות העירייה: "התעוררתי עם חשבון מעוקל"

יותר ויותר תושבים מקבלים קנסות עירוניים כאשר הם כבר מנופחים בריביות, והטיפול מופקר לחברת עורכי דין שבקושי מספקת מענה אנושי

דוחות (אילוסטרציה). צילום: Shutterstock. עיבוד: מיכל רוט
דוחות (אילוסטרציה). צילום: Shutterstock. עיבוד: מיכל רוט
14 במאי 2019

בוקר אחד התעוררה קים תגלת, תושבת פלורנטין, וגילתה כי חשבון הבנק שלה נחסם. לאחר כמה שיחות טלפון גילתה קים שעל חשבון הבנק שלה הוטל צו עיקול באמצעות משרד עורכי הדין רינקוב, סנדרוביץ ושות', עורכי הדין של עיריית תל אביב־יפו.

"התעוררתי לחשבון מעוקל על חוב של 9,500 ש"ח על קנסות שמעולם לא קיבלתי. כשביקשתי לברר איפה הקנסות המקוריים, הם טענו ששלחו לי כביכול לכתובת שבה אני רשומה במשרד הפנים, אבל אני משלמת ארנונה על נכס בתל אביב. מיד התקשרתי למי שגר כיום בכתובת שהם מדברים עליה, כי אני מכירה את מי שגר שם. לא הגיע כלום. בסופו של דבר אחרי הרבה טלפונים מצידי, קיבלתי מהם רשימה של קנסות שנתנו לי על פרסום – שמתי חצאים של דפי A4 ברחבי פלורנטין על דוגווקינג וקיבלתי על כל שלט קנס". לקים, שמשנת 2017 מנסה לשחרר את החשבון שלה ללא הצלחה, אין דרך לשלם את החוב כיוון שהחשבון שלה מעוקל עד עצם היום הזה. "אני דוגווקרית שגרה בפלורנטין, אין לי הורים שיעזרו לי כלכלית ואין לי כסף לשכור עורך דין ולסיים עם הסאגה".

המקרה של קים הוא מקרה קיצון, כיוון שגילתה על החוב שלה רק כאשר הוטל עיקול על חשבון הבנק, אך תחקיר שערכנו העלה כי מדובר בשיטה ובדפוס פעולה שנתקלו בו תושבים רבים. "ב־3 באפריל 2019 הגיע מכתב לבית הוריי שבפתח תקווה עם דרישה לתשלום קנס על סך 1,319 ש״ח, התראה לפני עיקול", מספרת טל עגיוב טויטו. "יש לציין כי זוהי הפעם הראשונה שבה ראיתי את הדוח. לא קיבלתי שום התראה לפני כן. הדוח במקור הוא מנובמבר 2017 בגין כלב משוחרר. מעולם לא נתקלתי בשום פקח ולא ברורה לי הסיטואציה. כשהגיע אליי הקנס הוא כבר הועבר לטיפול על ידי עורך דין לאחר שצבר קנסות וריביות. החוב המקורי, כפי שנכתב, היה 475 ש״ח. בשיחה עם נציגה מטעם משרד עורך הדין סנדרוביץ' נאמר כי הדוח המקורי נשלח לכתובתי הראשונה בתל אביב, ברחוב הקישון 61. פניתי למשרד הפנים לקבלת תמצית רישום ואפשר לראות בתמצית הרישום כי כבר ביוני 2017, כארבעה חודשים לפני קבלת הדוח המקורי, הוחלפה הכתובת. הנציגות של משרד עורכי הדין אינן מסבירות פנים, חסרות סבלנות והתשובות שלהן אינן ענייניות. כרגע אני מנסה לפנות בכל פלטפורמה אפשרית לטיפול בבעיה ולביטול הקנסות אשר צברו ריביות והתנפחו".

גם תושבים שמעולם לא חל שינוי ברישום שלהם במשרד הפנים מדווחים על אי קבלת הדוח המקורי. כמה מאות מהם מנסים להתאגד בימים אלה כדי להיאבק בשיטה. במסגרת השיטה נודע להם לראשונה כי קיים דוח על שמם דרך מכתב ממשרד רינקוב, סנדרוביץ ושות'. "קיבלתי מכתב, אפילו לא קנס רשמי, המודיע על קנס של 500 ומשהו ש"ח – דרישה לתשלום לפני נקיטת הליכים," מספרת צורית כהן, "התקשרתי וענתה לי פקידה במשרד של סנדרוביץ. היא אמרה שלא אוכל לדבר עם עורך הדין, כי הוא מדבר רק עם עורכי דין. אמרתי לה שמעולם לא קיבלתי דואר על זה, מעולם לא קיבלתי קנס. אני מקבלת דואר כל הזמן וזו אפילו דירה שלי ולא שכורה. התברר שיש חוק דבילי במדינת ישראל, שאם הם שלחו בדואר רשום הם לא צריכים להוכיח שהודעת הקנס התקבלה. ביקשתי לקבל הוכחה על שליחת הדרישה לקנסות בדואר רשום. אחרי הרבה מאוד זמן שחיכיתי, הם שלחו לי בסוף צילום מטושטש של דרישה לתשלום כזאת ולא קנס רשמי. התקשרתי לעירייה והם הסירו אחריות ושלחו בחזרה למשרד עורכי הדין שלהם, כי זה עבר לטיפולם, ומהמשרד שלחו אותי שוב לעירייה כדי לקבל את הקנס המקורי. מלחמת התשה. ביקשתי להישפט ואמרו לי שאני לא יכולה להישפט. דוחות פשוט לא מגיעים ואז מקבלים מכתב מעורך דין לפני צו עיקול אחרי חצי שנה! בסוף פשוט נכנענו ושילמנו, לא היינו מסוגלים להתמודד עם זה", סיפרה כהן.

"לסנדרוביץ אין שום אינטרס שאנשים ישלמו בזמן"

גם אפי בנאי נתקל באותו דפוס. ב־10.4 התקבל בביתו מכתב שהתאריך הרשום עליו היה 13.1.19, כלומר באיחור של ארבעה חודשים. במכתב צוין כי על בנאי לשלם באופן מיידי קנס על זריקת אשפה שלא בפח אשפה. הקנס כבר החל לצבור ריביות והגיע לסכום של 480 ש"ח. בנאי התקשר מיד לטלפון של המשרד שצוין במכתב שקיבל.

"המענה הקולי של רינקוב, סנדרוביץ ושות' הוא פשוט סיוט. בסוף עונה לך נציגה וטוענת שהדוח המקורי נשלח אליי בדואר רשום, אבל לא קיבלתי מעולם שום דבר בדואר, לא רשום ולא רגיל. אני מתגורר בתל אביב במשך חמש שנים, הכתובת שלי לא שונתה והיא מעודכנת במשרד הפנים, בעירייה, בארנונה ובכל מקום רשמי. מעולם לא הייתה לי בעיה עם מכתבים. ביקשתי לערער על הדוח והנציגה אמרה שאי אפשר לערער עליו כיוון שהוא דוח חלוט שהועבר לטיפול עורכי דין. לטענתה ברגע שהעירייה שלחה לי בדואר רשום, יש תקנה 44 א' ואין חובה מצדם להוכיח שקיבלתי את הדוח בדואר רשום.

"איך אני יכול לשלם קנס על דוח שמעולם לא קיבלתי? מדוע אין לי אפשרות לערער ולהתגונן כחוק?" שאל בנאי את הנציגה, וזו השיבה כי תשלח לו את כל החומר במייל תוך חודש ימים וכי הוא מוזמן לפנות לעורך דין מטעמו. עד כה טרם קיבל בנאי חומר כלשהו.

"מדובר בשיטה מוצלחת במיוחד", מספרת עורכת דין בעלת ניסיון בנושא אשר ביקשה להישאר בעילום שם. "איך עובד המערך הזה? עיריית תל אביב־יפו נותנת שלל דוחות. לעתים היא שולחת אותם באופן תקין לכתובות לא רלוונטיות, לעתים לכתובות שאמורות להיות רלוונטיות. בכל מקרה אין אישור מסירה. מי שלא משלם, בין שקיבל ובין שלא קיבל את הקנס בדואר, נפתח לו תיק אצל סנדרוביץ. כל פתיחת תיק שווה לא מעט כסף, ומאז ואילך הקנס מתחיל לצבור ריביות, ואם זה מגיע להוצל"פ זה עוד הרבה כסף.

"כך הולך ותופח לו הסכום, ובסופו של דבר העירייה מקבלת את 100 הש"ח שנתנה בדוח שלה, והם מקבלים את כל היתר. לסנדרוביץ אין שום אינטרס שאנשים ישלמו בזמן. ככל שיעבור יותר זמן עד שהחייב ישלם, ככה הם ירוויחו יותר. כולם רוצים שהחייב יגיע לחדלות פירעון בהוצאה לפועל ויירד על ארבע להתחנן להסדר תשלומים על אלפי השקלים שהוא חייב. הם גם לא ששים להגיע להסדר, כי למה להם? במקרה שמפעילים עליהם עורך דין לפעמים הם הולכים אחורה כי הם לא רוצים לבזבז כסף, הם לא רוצים שעורך דין שלהם ייאלץ לבוא לדיונים בבית משפט, זה יעלה להם כסף. לפעמים הם לא מוותרים גם כאשר התושב פונה אליהם באמצעות עורך דין".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: "העירייה פועלת לפי חוק. כאשר דרישה לתשלום קנס אינה מבוצעת, נשלחת דרישה נוספת בדואר רשום אל הכתובת המעודכנת על פי רישומי משרד האוכלוסין. משלא משולמים הקנסות בתוך המועד הקבוע בחוק הם הופכים לפסקי דין חלוטים ועוברים להליכי גבייה הכוללים בשלב זה תוספות פיגורים והוצאות גבייה. הליכי הגבייה ננקטים עבור העירייה על ידי משרד עורכי דין חיצוני להמשך הטיפול, ובכל שאלה או בקשה בעניינם יש לפנות ישירות אליו. בניגוד לנטען המשרד מפעיל מוקד יומיומי מאויש הנותן מענה מקצועי וענייני בקשר עם הודעות תשלום הקנס החלוטות".

מחברת סנדרוביץ, רינקוב ושות' לא נמסרה תגובה חרף פניות נשנות מצידנו.