וולקאם: תל אביב היא העיר השישית הכי יקרה בעולם לאנשי עסקים

פה זה לא הונג קונג (אבל אנחנו מתקרבים). תל אביב (צילום: שאטרסטוק)
פה זה לא הונג קונג (אבל אנחנו מתקרבים). תל אביב (צילום: שאטרסטוק)

מדד הערים היקרות ביותר בעולם לאנשי עסקים בשנת 2023 התפרסם הבוקר, והחדשות כצפוי גרועות: תל אביב מדורגת לפני פריז, לונדון וכל ערי העסקים הגדולות והנוצצות של אסיה. הנתון מסביר מדוע לא התאוששה התיירות בעיר אחרי הקורונה, והמהלך לביטול הפטור ממע"מ לתיירים צפוי להחמיר את המצב

זה שתל אביב היא אחת הערים היקרות ביותר בעולם כבר לא מפתיע אף אחד, ויוקר המחיה המשוגע נדחק לטובת המאבק נגד ההפיכה המשטרית, אבל מדי פעם מגיעה תזכורת כואבת לטרלול המוחלט של המחירים בעיר, והפעם היא מגיעה מהמדד השנתי של ECA International שהתפרסם הבוקר וקובע שתל אביב מדורגת במקום השישי המדהים במצעד הערים היקרות ביותר בעולם לאנשי עסקים זרים, תוך שהיא מקימה את פריז, לונדון ולוס אנג'לס. הנתון המבעית במיוחד הוא שיום ממוצע של לינה, אוכל ונסיעות בעיר יעלה לאיש העסקים 2,173 שקלים בממוצע. ליום. בממוצע. כלומר, כ-15 אלף שקל לשבוע. בממוצע. נאמר זאת כך: נס גלוי שמישהו בכלל מגיע.

אקסקיוז מי, איט'ס טוונטי שקלז פור סיטינג היר. תיירים בתל אביב (צילום: shutterstock)
אקסקיוז מי, איט'ס טוונטי שקלז פור סיטינג היר. תיירים בתל אביב (צילום: shutterstock)

>> איך שכחנו את יוקר המחיה בגלל ההפיכה המשטרית // טור דעה
>> עיר של הביוקר: תל אביב במקום ה-3 בעולם במדד הערים היקרות

המדד של ECA International בוחן את ההוצאה הממוצעת על חדרי מלון (3 עד 5 כוכבים), ארוחות, שתייה ואלכוהול, נסיעות, כביסה ועלויות מזדמנות. את המקום הראשון ברשימת 2023 תופסת ניו יורק, עם הוצאה ממוצעת של כמעט 800 דולר ליום פר איש עסקים, כשמאחוריה, בפער ניכר, ז'נבה, וושינגטון די.סי, ציריך וסן פרנסיסקו. במקום השישי, כאמור, נמצאת תל אביב עם הוצאה ממוצעת של 595 דולר ליום, גבוה מעל ערי העסקים המרכזיות של יבשת אסיה כמו הונג קונג, סינגפור וטוקיו.

אין ביזנס כמו ביזנס ביזנס. מלון דיויד אינטרקונטיננטל (צילום: איתי בניט)
אין ביזנס כמו ביזנס ביזנס. מלון דיויד אינטרקונטיננטל (צילום: איתי בניט)

כזכור, בשנת 2021 זכתה כבר תל אביב בתואר המפוקפק "העיר היקרה ביותר בעולם" לפי מדד האקונומיסט, אך ב-2022 ירדה למקום השלישי ברשימה זו. הירידה הזאת לא מנחמת את תושבי העיר שממשיכים לנסות לשרוד בה, מכיוון שגם המדד ההוא חישב את יוקר המחיה בעיר לתושבי חוץ. בחודש שעבר פרסמה התאחדות המלונות בישראל נתונים לפיהם התיירות בתל אביב לא חזרה להיקפים של טרום עידן הקורונה ב-2019, וכנראה שלמחירים המופקעים יש קשר כלשהו לתופעה. ממשלת העבריינים של נתניהו הודיעה על כוונתה לבטל את הפטור ממע"מ לתיירים, מה שיהפוך את שהותם בארץ ליקרה אפילו יותר. מצד שני, גם ככה אף אחד לא ירצה לעשות עסקים בדיקטטורה נחשלת, אז יתכן שהבעיה תפתור את עצמה. בהצלחה לכולם.