תל אביב מתחת לאדמה: חניון תת קרקעי בפלורנטין יהפוך למתחם בילוי

חניון תת קרקעי. צילום: זיו שדה
חניון תת קרקעי. צילום: זיו שדה

במאמר שפורסם השבוע ב"כלכליסט" נכתב שהחניון מתחת למתחם אטד בפלורנטין יהפוך בעתיד למתחם בילוי ומסחר. האם זו תחילת ההצטרפות העירונית לטרנד העולמי של הורדת החיים אל מתחת לקרקע? לא כל כך מהר

בזמן שהמרחב העירוני שלנו נהיה צפוף יותר ויותר, מחלקות התכנון הממשלתיות והעירוניות פועלות כבר (יותר מדי) זמן למציאת פתרונות יעילים יותר לניצול שטח. הטרנד הלוהט הנוכחי שעומד על הפרק, ובעל פוטנציאל להיות גם אקולוגי וגם כלכלי – הוא הסבת מתחמים תת קרקעיים למתחמי בילוי, פנאי, מסחר ואפילו דיור. 

בתל אביב ההצטרפות למגמה העולמית מתקדמת מעט בעצלתיים, אבל כבר רשמה כמה התקדמויות יפות: תוכנית המתאר של העיר מאפשרת כעת בניית דירות, משרדים ואפילו מוסדות חינוך ותרבות בשטחים תת קרקעיים – צעד שנוסח במסגרת מסמך מדיניות עירוני ב-2017 אך עוד לא יושם. צעדים מרשימים שכן יושמו כוללים את הבנייה התת קרקעית של קניון TLV, ששליש ממנו, כולל הקאנטרי, נמצא מתחת לאדמה, וכן 10 התחנות התת קרקעיות של הרכבת הקלה שנמצאות בשלבים שונים של תכנון והקמה.  

תחנת אלנבי. הרכבת הקלה (צילום: אלעד אלפסה)
תחנת אלנבי. הרכבת הקלה (צילום: אלעד אלפסה)

כעת אנחנו מתבשרים, במאמר שפורסם השבוע ב-"כלכליסט", על האפשרות להסב את החניון התת-קרקעי שמתחת למתחם אטד בפלורנטין למתחם בילוי ומסחר. הצעד מתאפשר כחלק מהתוכנית הגדולה יותר של חברת הנדל"ן "תדהר", האחראית על פרויקט המתחם העילי בתכנונו של האדריכל אבנר ישר. זו, מפרטת באחד מסעיפיה את האופציה להשמשת החניון כמתחם מסחרי בעת תחילת פעילותו של הקו האדום של הרכבת הקלה. הרכבת הקלה היא 'שחקן מפתח' בכל מה שקשור לטרנד הסבת החניונים התת-קרקעיים, משום שהשאיפה היא שהיא תייתר את הרכב הפרטי (ועל כן גם חניונים רבים בעיר) וכך תפנה שטח מתחת לאדמה לשימושים אחרים.

קניון TLV | צילום: יח"צ
קניון TLV | צילום: יח"צ

הצעד הזה הוא חלק ממגמה ארצית, מהלך רחב יותר של גילוי התת-קרקע. מנהל התכנון הארצי מקדם בימים אלה את תוכנית המתאר הארצית לניצול תת-הקרקע (תמ"א 40/1), אותה מכין האדריכל דני לזר. התוכנית מציגה גם שימושים ביטחוניים אפשריים, כמו מיגון למשל, לחניונים והמתחמים שמתחת לאדמה, אבל גם הבנה שכדי להמשיך ולפתח את המרחב העילי שנהיה עמוס מאוד – צריך להתחיל ולהשמיש את המרחב התחתי לצרכים חברתיים, כלכליים וסביבתיים. 

האופטימיות זהירה מאוד כרגע בכל מה שקשור ליישום תוכנית המתאר הארצית בעיר: הסעיף שנוסח על ידי חברת "תדהר" כחלק מפרויקט מתחם אטד עוד נותר כרעיון, ומצריך שיתוף פעולה נרחב של העירייה, של אדריכל העיר, אגף התכנון ועוד. כמובן – הוא גם מצריך התחלת פעילות של הקו האדום, וגם זה עדיין בגדר חלום שהולך ומתרחק. ועדיין, הוא מביא איתו בשורה מרגשת של כוונה עירונית להתחיל ולהתקדם לתוואי תת קרקעי באופן לא קונבנציונלי, ואפילו מרגש, שיתרום גם להעלמת הרכבים הפרטיים המזהמים וגם, בעתיד הרחוק יותר, למרחב עילי נעים יותר ומרווח.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: ״בהתאם למדיניות הועדה המקומית, בתוכניות לתעסוקה, גובה מרתפי החניה העליונים יתוכננו כך שניתן יהיה להמיר את שטחי השירות לחניה לשטחים עיקריים עבור שימוש הציבור. שטחים אלה יכולים לשמש עבור שימושי תרבות, בילוי, ספורט, פנאי, לוגיסטיקה ומסחר. מדיניות זו מתקיימת במסגרת המגמה להפחתת השימוש ברכב הפרטי ובוודאי לעת הפעלת קווי הרק"ל ונועדה לתמרץ יזמים להסב שטחים אלה לשטח עיקרי. בכל מקרה, שטחים אלה הם שטחים פרטיים ולעירייה אין חלק בהם".

בקרוב – מועדון? חניון רוטשילד | באדיבות: חברת חניוני אחוזת החוף
בקרוב – מועדון? חניון רוטשילד | באדיבות: חברת חניוני אחוזת החוף