המקום שבו התקפי קניות אימפולסיביים הופכים לאמנות

נעמה ערד הופכת סיבובי קניות של חפצים יומיומיים לעבודות אמנות עם הומור. אבל מאחורי הצחוק מסתתרת אינטימיות גדולה

נעמה ערד, 2017, Bossy Bottom (צילום: סימון ווגל)
נעמה ערד, 2017, Bossy Bottom (צילום: סימון ווגל)
28 בפברואר 2018

אחרי שנה נטולת תערוכות לאמנים ישראלים, חוזרת גלריה זומר לשורשים עם תערוכה לנעמה ערד בחלל המרכזי של הגלריה (בחלל הפרויקטים תוצג תערוכה של מעין אליקים). תערוכת היחיד האחרונה של ערד, המזוהה עם מיצבי רדי מייד עשויים אובייקטים משרדיים וביתיים, הייתה התערוכה המצוינת שלה במוזיאון תל אביב לפני שנתיים וחצי.

[tmwdfpad]מה בתערוכה?

"אני מציגה עבודות מהשנה האחרונה שנעשו בחלקן בארץ ובחלקן במהלך שהות של כמה חודשים בגרמניה. היו לי ב-2017 שתי תערוכות יחיד בגרמניה, אחת בברלין ואחת בדורטמונד בהפרש של חודשיים. בגלל הקרבה בזמן, התערוכה בדורטמונד הייתה המשך ישיר של זו בברלין ובשבילי הן מתפקדות כגוף אחד. בזומר אני מתכננת להציג אותן יחד באותו החלל".

נעמה ערד. מושב כסא, גרביונים, חוט ברזל, מתג, נורה, פקק גומי ומגהץ (צילום: אריק בל)
נעמה ערד. מושב כסא, גרביונים, חוט ברזל, מתג, נורה, פקק גומי ומגהץ (צילום: אריק בל)

עוד כתבות מעניינות:
פרח האמנות בן ה-60 שנותן פייט לצעירים
הנשים שמרדו בעולם האמנות באייטיז עדיין נחשבות לעוף מוזר
פצ'ה קוצ'ה 2018: כל מה שצריך לדעת

הסבירי את המשיכה שלך לחפצי רדי מייד.

"העיסוק שלי בחפצים קשור באופן ישיר לשאלה של שפה ותחביר ככלי להפקה של משמעות. אני מתעניינת באופציה של החפץ לתפקד בו זמנית גם כדימוי וגם כמילה. הרבה מהעבודות האלה מבוססות על חוויות ביוגרפיות ואינטימיות שהיו נקודת מוצא, אבל לא חשוב לי שהצופה יבין את הסיפור או למה בדיוק התכוונתי, אני יותר מתרגשת מהאפשרות שהעבודה תפעיל את הצופה ותעורר אותו לבנות נרטיבים אישיים משלו. העיסוק בחפצים קשור בשבילי גם למושג של התשוקה. העבודות שלי לא מתחילות מרעיון מגובש, אלא בחפץ שמושך אותי באופן לא מודע. כמעט כל העבודות שעשיתי בשנים האחרונות מקורן בסיבוב קניות אימפולסיבי, אחר כך בסטודיו אני מנסה להבין מה משך אותי בחפץ מסוים ואיזו משמעות אני יכולה להפיק ממנו".

נעמה ערד, Bo-Ba (צילום: אריק בל)
נעמה ערד, Bo-Ba (צילום: אריק בל)

יש בעבודות שלך אלמנט מגוחך ומגחיך. הכוונה שלך היא להצחיק?

"הרבה אנשים חושבים שהעבודות האלו מצחיקות וגם אני חושבת ככה, אבל בסופו של דבר זה סוג של מנגנון הגנה או דרך להתמודד עם הדברים. מאחורי כל עבודה כזו יש גם רגע אינטימי וכואב שמנסה להכיל את הפער בין המציאות האובייקטיבית לחוויה הסובייקטיבית שלי בעולם".

← נעמה ערד – "Love Handles", גלריה זומר, שד' רוטשילד 13 תל אביב, פתיחה: חמישי (8.3) 20:00