משבר חוק הנאמנות בתרבות: היו"עמשים מביעים הסתייגות חריפה

לקראת קריאה שנייה ושלישית, הסתייגו מהצעת החוק היועץ המשפטי לכנסת והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה: "אומן ויוצר במדינה דמוקרטית אמור להיות נאמן לעצמו וליצירתו"

6 בנובמבר 2018

דיון סוער נערך הבוקר בוועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת בנושא חוק התרבות והאמנות (ובשמו התקשורתי "נאמנות בתרבות"), שעבר אמש בקריאה ראשונה במליאה. בדיון, שהתקיים לקראת הקריאות השנייה והשלישית של החוק, הביעו היועץ המשפטי לכנסת והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה הסתייגויות מהחוק והטילו ספק בחוקתיותו, מה שעשוי "לרכך" אותו בדרך לאישורו הסופי.

"מבט מקרוב על פרטי התיקון ותפיסות היסוד המוצהרות שבבסיסו, מגלה שטמונים בו קשיים חוקתיים ניכרים אשר להערכתי ספק אם יש ביכולתם לצלוח את מבחני הביקורת החוקתית", אמר עו"ד איל ינון, היועץ המשפטי לכנסת. עוד הוסיף ינון כי "אומן ויוצר במדינה דמוקרטית אמור להיות נאמן לעצמו וליצירתו. שיקולים של נאמנות למדינה אינם אמורים להדריך אותו.  אמנות במדינה דמוקרטית היא מטבעה מאתגרת ביקורתית ובועטת, לא אחת חתרנית ופרובוקטיבית ולעיתים אינה ערבה לאוזנו של הקונצנזוס עליו היא מבקשת לערער". ינון הציע בין היתר למתן את מנגנון מתן הקנסות לגופים שיעברו על החוק ולהוסיף לשרת התרבות גורמים רלוונטיים שותפים לקבלת החלטות בעניין שלילת תקצוב מגופים שעברו לכאורה על החוק.

צילום: דוברות וועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת
צילום: דוברות וועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת

עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, התנגדה לחוק כבר בשלביו המוקדמים ולמעשה היוותה את חומת המגן שניסתה לעכב ולעצור את הליך חקיקתו. לבסוף החוק זכה לגיבויו של היועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט. בדיון הבוקר היא נקטה בלשון חריפה אף יותר: "התיקון המוצע מעורר קשיים של ממש. החוק מקנה סמכויות גורפות עד כדי שלילת תקציבים, תוך כדי יצירת אפקט מצנן וצנזורה עצמית. תרבות היא דמיון חופשי ויופי וריבוי קולות ואומץ והתרסה וכנות וביטוי שאיננו מתחנף שאנו מתאים את עצמו למבחני התאמה שלטוניים.  אנחנו משתנים והארץ שינתה את פניה. הימים מביאים לא רק חוקים חדשים אלא מילים חדשות – נאמנות, משילות ועוד. שיח חברתי ופוצע – האם יש מי שנאמן ויש גם מי שבוגד. הבו לנו עם ממושמע ומחונך שחשיבתו אחידה.

הנאמנות בתרבות היא אוקסימורון, כמו שתיקה רועמת.  מגילת העצמאות קוראת להיות עם חופשי בארצנו, – בכל ובעיקר בתרבות, זוהי התורה כולה. המסגרת החוקית שמסדירה את התמיכות הממשלתית – אנחנו משאירים את החוק ההוא שיטפל בכל שאר התמיכות ורק לנושא התרבות אנחנו מייצרים הסדר ייחודי שהוא מחמיר יותר ומתנהל בצורה שונה מההסדרים האחרים. עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא שהחוק מעורר קשיים של ממש".

גם תל אביב, כבירת התרבות, עלתה הבוקר על שולחן הדיונים. ח"כ עפר שלח מ"יש עתיד" דיבר על ההפגנות נגד ההצגה "מלכת אמבטיה" של חנוך לוין, שעלתה בשנת 1970 בתיאטרון הקאמרי: "היו אז מול הקאמרי בתל אביב הפגנות נוראיות, אבל איש לא העז לקצץ מתקציבו של הקאמרי… הפגנות ומחאה הן דבר מבורך". אותן הפגנות גרמו בסופו של דבר לביטולה של ההצגה ע"י הנהלת הקאמרי לאחר 19 מופעים בלבד.