מגי ג'ילנהול הפכה תפקיד של זונה בסדרה על פורנו למשהו גדול יותר

ג'ילנהול נחשפת יותר מהרגיל בדרמה החדשה של יוצר "הסמויה". היא מגלמת זונה בימי ראשית תעשיית הפורנו, והבינה שאם HBO רוצים את הגוף שלה, הם צריכים גם את המוח שלה

מגי ג'ילנהול (צילום: Getty Images)
מגי ג'ילנהול (צילום: Getty Images)

מגי ג'ילנהול נוזפת בי במבטא בריטי מזויף. "איך את מעזה!", היא צוחקת, ואז מוסיפה, "חברה בריטית שלי אמרה לי שזה מה שאני צריכה לענות אם עיתונאי שואל אותי על גיל 40". ג'ילנהול בת ה־39 יודעת מה זה לעמוד על שלה גם מחוץ לפריים (היא עוררה שערורייה כשגילתה לתקשורת שלפני שנתיים מפיקים החשיבו אותה ל"מבוגרת מדי" בשביל לשחק בת זוג של שחקן שהיה מבוגר ממנה ב־20 שנה) ובתוכו: אחרי תפקיד קטן לצד אחיה, ג'ייק, ב"דוני דארקו", ג'ילנהול פרצה ב־2002 בסרט "המזכירה" ואחריו שיחקה שורה של נשים חזקות ועקשניות, בהן האסירה לשעבר שרי סוונסון ב"שרי בייבי" ואשת העסקים נסה שטיין במיני סדרה "אישה מכובדת" (שעליה זכתה בגלובוס הזהב).

גם הדמות החדשה שהיא מגלמת היא כזאת. בדרמה המדוברת של HBO "הצמד", שיצר דיוויד סיימון ("הסמויה") ומככב בה גם ג'יימס פרנקו, ג'ילנהול (שגם מפיקה) מגלמת את קנדי, זונה רבת פעלים מטיימס סקוור, שמנסה למצוא לעצמה מקום בתעשיית הפורנו הצעירה של שנות ה־70. "כל כך קשה למצוא דוגמאות לתיווך ריאליסטי של החוויה הנשית", אומרת ג'ילנהול, שמביעה הערצה – או לפחות כבוד – לדמותה של קנדי, שאותה היא מגדירה כאמנית.

לפני כמה שנים אמרת שלא תשחקי זונה אלא אם כן תמצאי תפקיד שמראה מה נמצא בקרביים שלה. מצאת את התפקיד הזה בקנדי?

"כן. נכון, קנדי עובדת בזנות, אבל יש לה עוד הרבה צדדים. בפיילוט היא עם בחור שגומר ממש מהר, רוצה עוד סיבוב ומרגיש שזה לא הוגן שהוא צריך לשלם שוב. היא מסבירה לו שזאת העבודה שלה. בדרך כלל הדבר היחיד שנמסר לגבי דמויות של זונות הוא שהן זונות. אבל יש משהו לא בסדר בזה שככה אנחנו מספרים סיפור של אישה, נכון? קנדי היא אימא, היא בת, היא אשת עסקים, היא אמנית… והיא גם זונה".

מגי ג'ילנהול ב"הצמד" (צילום מסך)
מגי ג'ילנהול ב"הצמד" (צילום מסך)

למה היא אמנית?

"היא נמצאת שם בלידתה של תעשיית הפורנו, במרתף של מישהו. אפילו שיש שם שני גברים עירומים ועוד אישה עירומה והם מצלמים סקס, זה מבחינתה משהו שולי. מה שמדליק אותה זו התאורה, הרעיון להסתכל על סקס מבעד לעדשת מצלמה. זו לידתה של אמנית. ברגע שזה מתעורר בה, היא לא יכולה להתעלם מזה".

את מחפשת תפקידים שיגרמו לך להרגיש לא נוח?

"כן, אני לומדת דברים בעבודה לפני שאני לומדת אותם בחיים. אני מוצאת תפקיד שאני נמשכת אליו ואני לא מבינה למה".

אז זה כמו חזרה גנרלית?

"לפעמים כן. נגיד, ב'המזכירה', הייתי כל כך צעירה – בת 22. חצי קראתי כל מיני ספרים על פוליטיקה מינית. אבל התפקיד הזה היה על מי את באמת מול מי את חושבת שאת אמורה להיות. זה בדיוק מה שעבר עליי. כשעשיתי את 'לב משוגע', זה היה על מישהי שאוהבת מישהו שלא טוב בשבילה. למדתי מזה כל כך הרבה על חיי הנישואים שלי".

ב"הצמד" את לא רק בתפקיד הראשי, את גם מפיקה.

"זה עניין עדין, לשחק זונה, אז אמרתי – 'אני רוצה לעשות את זה, אבל אני רוצה להיות מפיקה'. כולם, החל מהסוכן והמנהל שלי ועד לחברים, אמרו לי – 'הם בחיים לא יסכימו לזה. יש לך עסק עם HBO'. אבל לא ידעתי איך עוד אני יכולה לחתום בסדרה הזאת ולכבד את עצמי. אם אני צריכה להשתמש בהפקה הזאת בגוף שלי, הייתי חייבת לוודא שהם רוצים גם את המוח שלי. הם הסכימו".

"זה עניין עדין, לשחק זונה". ג'ילנהול (צילום: Getty Images)
"זה עניין עדין, לשחק זונה". ג'ילנהול (צילום: Getty Images)

עד כמה היית מעורבת יצירתית?

"דיוויד (סיימון) התייעץ איתי הרבה. אמרתי לו בשלב מוקדם שראינו כל כך הרבה דימויים של מין כעסקה כספית, ראינו נשים שמתלבשות ומתנהגות איך שגברים רוצים, אבל לא ראינו כמעט את התשוקות שלהן. אמרתי לו, 'אולי סצנה שבה אני מאוננת?'. הוא כתב אחת והיא הייתה מעבר לכל מה שיכולתי לדמיין".

אם להיות רציניים לרגע, האם האווירה הפוליטית הנוכחית השפיעה על הסדרה?

"סיימנו לצלם בתחילת נובמבר, והדיבייטים הנשיאותיים בעבעו מתחת למה שעשינו: פוליטיקה מינית, סקס, אמנות והיחסים בין נשים לכוח. זו תקופה מרגשת לעסוק במיניות ובכוח מבעד לעיניים של זונה לעומת עיניים של פוליטיקאי, עורך דין או רופא. הבחירות האלו מאוד השפיעו על הזהות העצמית שלי כפמיניסטית. מאז שהתוכנית הזאת נעשתה, רמת המיזוגיניה במדינה הזאת נעשתה ברורה. גם קודם היה סביבי סקסיזם, אבל חשבתי שאני יכולה להתמודד עם זה, אז הייתי מחליקה דברים. מאז הבחירות, נהיה מסוכן להחליק. מצד שני זו גם תקופה ממש מרגשת להיות אישה בעולם. אני מתרגשת. באמת".

פרצת באותו זמן כמו אחיך, ג'ייק. זה נתן לך פרספקטיבה על השוני ביחס לגברים ונשים בהוליווד?

"אתה יודע מה, בזמן האחרון באמת חשבתי על אחי. בתור מפיקה ב'הצמד' הייתי רואה גרסאות מוקדמות של כל פרק, והיו כמה דברים שהיו לי דעות ממש נחרצות לגביהם, עד כדי כך שלא הייתי ישנה כל הלילה. הייתי כותבת מיילים ומנסחת אותם במשך שעתיים. הרגשתי שאני צריכה לתת את ההערה המושלמת כדי שיתייחסו אליי. ובזמן שכתבתי אחד מהמיילים האלה, חשבתי לעצמי: מעניין אם גם אחי צריך לבדוק את עצמו כל כך הרבה".

[interaction id="59a5194f10b9cdab1f1c7e50"]