מתמודדים מטעם איסלנד לאירוויזיון: מזמינים את נתניהו לקרב מכנסיים

בהודעת הלהקה נאמר עוד כי אם ינצח נתניהו בקרב, יעניקו לו חברי הלהקה את הארכיפלג וסטמאנאאיאר, קבוצת איים זערורית בדרום המדינה שבה חיים כ־4,000 בני אדם. אם ינצחו חברי הלהקה, הם דורשים להקים מושבת BDSM על חופה של תל אביב

להקת Hatari האיסלנדית
להקת Hatari האיסלנדית
10 בפברואר 2019

להקת הטכנו האיסלדנית Hatari, שהעפילה אמש (מוצ"ש) לגמר קדם האירוויזיון במדינה, הזמינה את ראש הממשלה בנימין נתניהו לקרב היאבקות מסורתי ביום שבו ייערך גמר האירוויזיון. בהצהרה ששודרה ברדיו במדינה, אמרו חברי הלהקה כי הם מתכננים לערוך את הקרב ב־19 במאי בכיכר מגן דוד בתל אביב. בהודעת הלהקה נאמר עוד כי אם ינצח נתניהו בקרב, יעניקו לו חברי הלהקה את הארכיפלג וסטמאנאאיאר, קבוצת איים זערורית בדרום המדינה שבה חיים כ־4,000 בני אדם. אם ינצחו חברי הלהקה, הם דורשים להקים מושבת BDSM על חופה של תל אביב. בעבר התבטאו חברי הלהקה בעד החרמת התחרות בישראל בשל הפרות זכויות אדם, אך משהוחלט לקיימה העידו כי ינצלו את הבמה בישראל להעברת המסר.

בראיון שפורסם בסוף השבוע בעיתון "Stundin" באיסלנד, אמרו חברי הלהקה כי השתתפות איסלנד באירוויזיון בישראל היא "אבסורד", מאחר שמדובר במדינה המפרה זכויות אדם. עם זאת, הוסיפו, כיוון שאיסלנד משתתפת בתחרות ממילא, רצוי שהנציג שלה ישתמש בכוח שבידיו כדי לחשוף את האבסורד בשירה ובריקודים על הבמה בזמן שמיליונים חיים תחת דיכוי בסמוך. את דברי הלהקה כדאי לקחת בערבון מוגבל: רק בדצמבר האחרון הודיעו חבריה על פירוק, לאחר ש"נכשלו בהפלת הקפיטליזם". הכישלון הזה לא הפריע להם לחזור רק כמה שבועות מאוחר יותר לפעילות לקראת האירוויזיון.

היאבקות מכנסיים איסלנדית (Glima) היא ענף ספורט עתיק, שבו מנסה המתאבק לתפוס את יריבו במכנסיו ולהפיל אותו ארצה. היאבקות המכנסיים נחשבת ענף הספורט הלאומי של איסלנד. Hatari העפילה אמש עם השיר "Hatrið mun sigra" ("השנאה תנצח") לגמר ה־Söngvakeppnin, תחרות השירה האיסלנדית המשמשת לבחירת השיר שייצג את המדינה באירוויזיון. הלהקה, המגדירה את עצמה "הרכב BDSM־טכנו אנטי־קפיטליסטי", ידועה בסגנונה הפרובוקטיבי והאוונגארדי. גם הופעתה אמש הייתה תיאטרלית, ושילבה אסתטיקה פטישיסטית, ויש שיאמרו אף פאשיסטית, עם הופעה מסתורית וחמורת סבר מאחורי הקלעים.

תחרות האירוויזיון נחשבת פופולרית במיוחד באיסלנד, והיא נהנית מכ־90 אחוז רייטינג בזמן שידורה במדינה הקטנה. עם זאת, איסלנד מעולם לא ניצחה בתחרות. מאז שהוכרז כי האירוויזיון ייערך בישראל, נשמעו קולות רבים במדינה הקוראים להחרים את התחרות, בהם אלה של אמנים בולטים.

מיד לאחר הזכייה במאי האחרון פורסם כי 18 אלף חתמו על עצומה הקוראת לאיסלנד להחרים את התחרות, אף כי לא ידוע כמה מהם היו איסלנדים. למעשה, גם ההמתמודדת הרה ביורק  הצטרפה לאחרונה למכתב אמנים הקוראים לחרם על ישראל. ביורק כבר השתתפה באירוויזיון בשנת 2010 והגיעה למקום השלישי עם השיר "Je Ne Sais Quoi".

בתוך כך, איטליה בחרה אתמול במחמוד לנציגה לאירוויזיון במסגרת גמר פסטיבל סן רמו הנערך זו השנה ה-69. מחמוד (26), בן לאב מצרי ואם איטלקייה, יגיע לתל אביב עם השיר "Soldi" ("כסף"). מדובר כבר בזמר השני ממוצא מוסלמי שנבחר להשתתף באירוויזיון בתל אביב, אחרי בילאל חסאני, כוכב הרשת הצרפתי שנבחר לייצג את המדינה בחודש שעבר.