אירוויזיון 2019: מי יעצור את הולנד בדרך לניצחון?

בעוד שהמועמדות המובילות הולנד ורוסיה ערכו חזרות מרשימות (מלבד כמה גימיקים ואביזרים מפוקפקים), הנציגה האלבנית חשפה וידוי מזעזע שקשור לקולינריה המקומית

דאנקן לורנס (צילום: Thomas Hanses)
דאנקן לורנס (צילום: Thomas Hanses)
13 במאי 2019

שבוע בדיוק לגמר האירוויזיון, ובמוקד החזרות היום לא עמדו זמר או זמרת, כי אם מנורה. הכוונה היא לאביזר הבמה שהציבה המשלחת ההולנדית על הפסנתר של דנקן לורנס – המועמד המוביל לזכייה כרגע – ואז הורידה מהבמה, ואז החזירה שוב לבמה. חוסר ההחלטיות הזה עורר ספקות בקרב הפרשנים ודאגה בקרב המעריצים שצפו בחזרה, שהייתה מוצלחת מלבד זאת.

לורנס עצמו ניסה לשדר קלילות במסיבת העיתונאים שלאחר החזרה: "יש כמה פרטים שעוד צריך לתקן, אבל אני מרוצה מהתהליך שעשינו היום", אמר. "זאת הייתה הפעם הראשונה שבדקנו את המנורה ואני בטוח שזה ישתפר".

לצד זאת, לורנס חלק ממעלליו בארץ הקודש, וסיפר כי אהב במיוחד לסייר ביפו העתיקה, שאותה הגדיר "המקום הכי יפה בתל אביב".

דנקן לורנס ההולדני ומנורתו. צילום: Thomas Hanses
דנקן לורנס ההולדני ומנורתו. צילום: Thomas Hanses

השיר "Arcade" של לורנס ממשיך להוביל בסיכויי הזכייה באתרי ההימורים, ועשוי להביא את האירוויזיון לארץ השפלה לראשונה מזה 44 שנה. "העובדה שכולם מקווים שאזכה היא לא עול מבחינתי, אלא המחמאה הכי גדולה שאפשר לקבל", אמר הזמר בן ה-25.

חוץ מלורנס והלמפה שאיתו, עלו על הבמה היום עוד כמה נציגים של מדינות בולטות שיתחרו ביום חמישי בחצי הגמר השני על מקום בגמר, בתקווה להתברג בצמרת התחרות יומיים לאחר מכן. המתחרה המרכזי כרגע ללורנס הוא סרגיי לזרב הרוסי, שמוכר לחובבי האירוויזיון מהשתתפותו הקודמת בתחרות לפני שלוש שנים, כמו גם לחובבי הפופ הרוסי, שלזרב הוא מהדמויות הבולטות בו בשנים האחרונות. כהרגלם, העמידו הרוסים הופעה דרמטית ועתירת גימיקים במיוחד לשיר "Scream", הכוללים, בין היתר, הקרנה של דמותו של לזרב על מסכים שונים, ואפקט של גשם יורד על הבמה. "אני שמח לחזור לתחרות", אמר לזרב, "כולנו התאהבנו בתל אביב ואנחנו מנסים להנות מהזמן שלנו כאן".

המועמד הרוסי סרגיי לזרב. צילום: Andres Putting
המועמד הרוסי סרגיי לזרב. צילום: Andres Putting

לצד זאת, אירוע מפתיע נרשם במהלך החזרה של אזרבייג'ן, כשנציגות ישראלית נצפתה על הבמה בדמות הזמרת שירה גבריאלוב, שצורפה ברגע האחרון כזמרת ליווי עבור השיר "Truth" של צ'ינגיז מוסטפייב. גבריאלוב סיפרה ל-Time Out כי קיבלה את הבקשה להצטרף למשלחת כמחליפה רק בימים האחרונים, לאחר שאחד מזמרי הליווי המקוריים החליט לפרוש מהמשלחת ברגע האחרון. "ביקשו ממני לבוא מהרגע להרגע, וחשבתי שבתור המארחים צריך לעזור להם ולתת להם גב", התלוצצה. מוסטפייב עצמו הפתיע כששר ותופף בסגנון אזרי מסורתי על קופסת עץ לקול תשואות הקהל במסיבת העיתונאים שלו.

לצד הופעות מעניינות של מלטה, אלבניה ונורווגיה, סיפק יום החזרות, שלא במפתיע, גם כמה רגעי ביזאר, ובהם וידוי מזעזע של הזמרת האלבנית יונידה מליצ'י על אהבתה למצות, הופעה מחרידה של רוקו נציג קרואטיה בכנפי מלאך וסקופ מרשים של עיתונאי רוסי שהתעניין בשלומם של החתולים של הזמרת המקדונית תמרה טודבסקה, רק כדי לגלות כי אחד מהם נעלם. מחר יחזור קובי מרימי לחזרה שנייה, ואחריו יעלו לחזרה נוספת גם נציגי חמש המדינות הנוספות המעפילות אוטומטית לגמר. בערב יגיעו נציגי כל 41 המדינות לטקס השטיח הכתום בכיכר הבימה, שיועבר בשידור חי גם בערוץ היוטיוב של כאן. שלושת המופעים ישודרו בכאן 11.