טיילור סוויפט שחררה קאבר חדש – ועיצבנה את כולם

טיילור סוויפט ממשיכה להרוס לעצמה, והפעם עם קאבר שנוי במחלוקת לקלאסיקת הפאנק "ספטמבר" מ-1978. ניכוס תרבותי צורם או חופש יצירתי? האזינו והחליטו בעצמכם

טיילור סוויפט בקליפ ל"Look What You Made Me Do"
טיילור סוויפט בקליפ ל"Look What You Made Me Do"
17 באפריל 2018

טיילור סוויפט שברה את האינטרנט, אבל הפעם זה לא לטובתה: בסוף השבוע האחרון שחררה סוויפט שני סינגלים שיצאו בלעדית בספוטיפיי – אותה החרימה עד הקיץ האחרון – אחד מהם הוא קאבר לקלאסיקת הפאנק "ספטמבר" של Earth, Wind & Fire מ-1978. בנוסף לעיבוד המוזיקלי, סוויפט שינתה גם חלק מהמילים – ועוררה סערה ברשת.

במסגרת סדרת ההקלטות Spotify Singles שהתקיימה באולפן בנאשוויל, סוויפט הקליטה מחדש את "Delicate" מאלבומה האחרון "Reputation" ואת הקאבר ל"ספטמבר". הביצוע לשיר האחרון שונה בתכלית מהמקור: במקום כלי נשיפה ומקצב דיסקואי, השיר הופשט עד ליסוד כשהוא מקבל טיפול רך בהרבה, עם שירה נוגה וליווי של בנג'ו – צעד מוזיקלי שמחזיר את סוויפט לשורשי הקאנטרי שמהם הגיעה. האזנה ראשונית לשיר מגלה כי הביצוע שלה מזכיר את הקאברים של הצמד הצרפתי נובל ווג, שלקחו קלאסיקות ניו ווייב משנות השמונים ועשו להן גרסאות בוסה נובה נוגות. בדומה להם, סוויפט הוציאה את העוקץ מ"ספטמבר" ורידדה אותו לקאבר שאמנם אינו נטול חן, אך ימצא את עצמו במהרה בפלייליסטים של בתי קפה או יהפוך למוזיקת מעליות.

אבל סוויפט לא הסתפקה בשינויים מוזיקליים, והחליפה את מילות השורה הראשונה בשיר. הגרסה המקורית של הלהיט ההוא נפתחת במילים "האם את זוכרת את ליל ה-21 בספטמבר?", שכעת שונו ל"האם אתה זוכר את ליל ה-28 בספטמבר?". סוויפט קורצת פה למעריצים שאמורים להכיר את ההיסטוריה האישית שלה – ב-28.9.2016 היא התחילה את מערכת היחסים שלה עם השחקן הבריטי ג'ו אלווין. סוויפט, שמחשבת בזהירות כל צעד הנוגע לתדמית האישית והציבורית שלה, כנראה יודעת בדיוק מה היא עושה.

הקאבר לשיר, שנחשב לנכס צאן ברזל במוזיקה השחורה, עורר טענות לניכוס תרבותי שאליהן הצטרפו אתרי מוזיקה ותרבות אמריקאיים שכינו את בחירתה של סוויפט "חוצפה" ו"זלזול ב-Earth, Wind & Fire". מוניק ג'אדג', בעלת טור באתר התרבות השחורה "The Root", כתבה בחריפות כי "מוריס וייט לא מת בשביל זה", והתייחסה לסולן הלהקה שהלך לעולמו בשנת 2016 מסיבוכי מחלת הפרקינסון. לעומתם, אלי וויליס, אחד מכותבי השיר המקוריים, דווקא הצטרף לגולשים שאהבו את הביצוע ונתן את ברכתו לסוויפט.

הפגיעה הנוכחית בתדמית של סוויפט מצטרפת לדרמות ולריבים המתוקשרים שבהם הייתה מעורבת בשנים האחרונות. אחד מהם הוא הסכסוך עם קים קרדשיאן וקניה ווסט שהתחדש בקיץ 2016, לאחר שטענה שלא נתנה לווסט אישור להשתמש בשמה בשיר "Famous", בו הוא שר: "I feel like me and Taylor might still have sex, Why? I made that bitch famous". קרדשיאן הפריכה את הטענה כששחררה הקלטת שיחה בין בעלה לסוויפט, בו ניתן האישור המדובר. התיעוד אף הראה כבוד הדדי בין הראפר וזמרת הקאנטרי-פופ, דבר שפגע באמינותה של סוויפט כקורבן בפרשה.

גם החיים האישיים של סוויפט סערו באותה שנה, כשנפרדה מקלווין האריס והתחילה לצאת עם השחקן הבריטי טום הידלסטון. הפרידה מהמפיק והדי.ג'יי הסקוטי לא עברה בשקט, וסוויפט אף התייחסה להאריס באלבום האחרון בשיר "Look What You Made Me Do", שהוגדר כמניפסט לסגירת חשבונות עם יריביה.

תוסיפו לכל אלה את הביקורות הצוננות על האלבום "Reputation", ותקבלו תדמית שיהיה קשה מאד לאושש. סוויפט, שעד לפני שנים בודדות נחשבה ליקירת אמריקה, ממשיכה לעשות בחירות קריירה מוזרות. כנראה שהיא תחשוב פעמיים לפני שהיא תקליט שוב גרסה חדשה לשיר ישן ואהוב.