ג'ים קארי ממשיך לתעתע בקהל, גם בסרט הדוקו החדש עליו

אלכימיית מין, הטלת ספק בקיום והופעות אקסצנטריות בציבור - כבר כמה שנים שבעולם תוהים אם ג'ים קארי איבד את זה. הדוקו החדש על צילומי "איש על הירח" מנסה לענות על השאלה

ג'ים קארי כאנדי קאופמן (מתוך "ג'ים ואנדי")
ג'ים קארי כאנדי קאופמן (מתוך "ג'ים ואנדי")
15 בנובמבר 2017

אתה יודע שהמצב קשה כשניקולס קייג' חושב שהשתגעת, וניקולס קייג' חושב שג'ים קארי השתגע. למעשה קייג' תכנן להגיע להקרנת הבכורה של הסרט התיעודי "ג'ים ואנדי" בפסטיבל הסרטים בטורונטו כדי להכניס קצת שכל בקודקודו של הקולגה שלא ראה כבר שנים, להוציא אותו מכל מכל המדיטציות הטרנסצנדנטליות והשטויות שלו, ולשכנע אותו לחזור להוליווד. כשהאדם שרכש גולגולת גנובה של דינוזאור ביותר מרבע מיליון דולר ונאלץ להשיב אותה למוזיאון הוא זה שמנסה להשיב אותך למוטב, אתה בצרות.

את הסיפור על ניקולס קייג' מספר לי טוני קליפטון במסדרון בבית מלון בטורונטו. הוא הגיע לפסטיבל הסרטים בעיר כדי לקדם את הסרט הדוקומנטרי בכיכובו של קארי, ששמו המלא הוא "ג'ים ואנדי: העולם שמעבר – הסיפור של ג'ים קארי ואנדי קאופמן, כולל אזכור מיוחד של טוני קליפטון עקב התחייבות חוזית". רק שטוני קליפטון הוא לא אדם אמיתי אלא דמות שברא אנדי קאופמן, והטשטוש בין בדיה ומציאות שמאפיין את המפגש עם קליפטון מרחף גם מעל הסרט שהוא מקדם.

טוני קליפטון ב"איש על הירח"
טוני קליפטון ב"איש על הירח"

רובו של "ג'ים ואנדי" צולם במהלך העבודה על "איש על הירח", הביוגרפיה של הקומיקאי המנוח אנדי קאופמן משנת 1999. מהרגע שבו לוהק קארי לתפקיד עד לסיום הצילומים, הוא נשאר בדמותו של קאופמן, לטענתו הוא היה אנדי קאופמן. "ג'ים נשאר בדמות של אנדי קאופמן במשך 81 יום", מספר קליפטון. "מילוש פורמן, הבמאי, לא פגש את ג'ים קארי, אלא רק אחרי שהצילומים הסתיימו. עוד אז חשבתי שזה מרתק והחלטתי לצלם". קליפטון מסביר שהוא לא רק מופיע בסרט אלא גם מפיק אותו, ובאותו רגע לא ברור אם מי שמדבר הוא טוני או האדם מאחורי האיפור הכבד, בוב זמודה, שהיה שותפו הקריאייטיבי של קאופמן ואף נשלח מדי פעם על ידיו לגלם את קליפטון. "חשבנו שנוציא את הסרט במקביל ל'איש על הירח', אבל המנהלים של ג'ים ואולפני יוניברסל ראו את החומרים, ואמרו 'אם מישהו יראה את זה, ג'ים קארי לא יעבוד יותר בהוליווד, יחשבו שהוא מטורף'. 20 שנה ישבנו על החומרים האלה, ורק עכשיו ג'ים החליט שהגיע הזמן לסיים אותו. לג'ים כבר לא אכפת מהוליווד".

בשנים האחרונות תפס קארי מרחק מתעשיית הקולנוע והטלוויזיה. הוא מיעט להשתתף בסרטים והופעותיו הציבוריות מעטות ואקסצנטריות, רבות מהן משקפות את עולמי הרוחני שאותו הפסיק להסתיר. עוד ב־2014 הרים גבות ברחבי העולם כשהטיף בפני סטודנטים באוניברסיטת מהרישי לניהול – מוסד אקדמי שהקים מהרישי מהש יוגי, מפתח המדיטציה טרנסצנדנטלית – ללכת אחרי הלב ולבקש מהיקום מה שרוצים.

קארי כאנדי קאופמן (מתוך "ג'ים ואנדי")
קארי כאנדי קאופמן (מתוך "ג'ים ואנדי")

מרבית ההופעות האקסצנטריות שלו בשנים האחרונות – בהן ריאיון בתוכנית של נורם מקדונלד שבו סיפר על "אלכימיית מין" והמיני־דוקו הוויראלי על עיסוקו הצדדי (או לא) כצייר ופסל – מיוחסות להתאבדות של בת זוגו, קתריונה ווייט, ב־2015. היא התאבדה באמצעות תרופות מרשם, ונגד קארי עלו טענות כאילו הוא זה שסיפק לה אותן. בעבר דיבר קארי בפתיחות על השימוש שלו בתרופות כמו פרוזאק, שלדבריו עזרו לו לתפקד אבל השאירו אותו מיואש וללא תשובות. את התשובות הוא מצא, לדבריו, ברוחניות, ביכולת שלו "להיות נוכח". עד היום מתנהל מאבק משפטי בין קארי ומשפחתה של ווייט לגבי מעורבות אפשרית שלו במותה, בו נחשפו מכתבים בהם כתבה כי קארי חשף אותה למחלות, קוקאין ואלימות רגשית.

"ג'ים ואנדי" מגיע שבועות אחדים אחרי שקארי העניק את מה שזכה לתואר "הריאיון הכי משונה אי פעם", על השטיח האדום בשבוע האופנה בניו יורק. כתבת של ערוץ !E ביקשה לשאול אותו את שאלות הצבע הרגילות שמאפיינות ראיונות מהסוג הזה, אבל הוא פתח בנאום על חוסר המשמעות של האירוע הזה והטיל ספק בקיומה של הכתבת ובקיומו שלו עצמו. הריאיון הזה היה עוד קיסם שנזרק למדורת הדאגה כלפיו מצד המעריצים שרואים בו את אותה יצירתיות מתפרצת שראו ברובין וויליאמס.

מצא את זה. קארי ב"ג'ים ואנדי"
מצא את זה. קארי ב"ג'ים ואנדי"

אבל בעוד קל לחשוב שג'ים קארי איבד את זה, ב"ג'ים ואנדי" הוא נראה כאילו הוא דווקא מצא את זה. הסרט משלב בין צילומי הארכיון וריאיון עם ג'ים קארי של היום, שנראה מפויס ורגוע. בצילומי הארכיון, לעומת זאת, הוא בלתי נסבל. מסרב בתוקף לצאת מהדמות, מעביר את כל אנשי הצוות על דעתם, ואינו מסוגל לעצור ולהקשיב אפילו כשמילוש פורמן מתחנן בפניו.

קארי של 2017 מנסה לנסוך היגיון במהלך האמנותי הקיצוני שלו, אבל נשאר נאמן לו עד לרגע האחרון. בראיונות קארי מסביר את הקשר הרוחני שלו לקאופמן, כיצד רוחו של זה חזרה מן המתים וביקשה לשכון אצלו במהלך הצילומים. הוא יודע שמה שעשה ב"איש על הירח" הוא שיא שלא יוכל לשחזר שוב. הוא אמנם לא מצטייר כאובדני, אבל קארי מודה בריאיון שהשיג כל מה שרצה להשיג בהוליווד. הוא רהוט, מפוכח ונראה כה שלו ורגוע, והרציונליזציה שהוא עושה לשיגעון נשמעת הגיונית; ואולי הוא בכלל שוב מתעתע בכולנו, בעוד טריק אמנותי של ג'ים קארי, שהחליט להופיע לסרט הזה בתור המרואיין המושלם. ואולי, בכלל, שום דבר מזה לא אמיתי.

"ג'ים ואנדי" זמין בנטפליקס החל משישי (17.11)