הלך ליקומו: הופעות האורח של סטן לי בסרטי מארוול

יוצר הקומיקס האגדי סטן לי, שיצר בין היתר את ספיידרמן, אקס-מן ודרדוויל, מת בגיל 95. השנים האחרונות בחייו היו סוערות, בין היתר בשל פטירת אשתו ותלונות על הטרדה מינית נגדו

סטן לי הכנס של איגוד העיתונאים הזרים בהוליווד, 2017 (צילום: Gettyimages)
סטן לי הכנס של איגוד העיתונאים הזרים בהוליווד, 2017 (צילום: Gettyimages)
13 בנובמבר 2018

סטן לי, יוצר הקומיקס האגדי שיצר את ספיידרמן, אקס-מן, דרדוויל ועוד, מת אתמול (שני) בגיל 95. לי, שכתב וערך חוברות קומיקס, היה זה שהפך את מארוול מחברה קטנה לענקית קומיקס שיצרה תחרות של ממש לחברת DC קומיקס בתקופה שזו שלטה בשוק גיבורי העל, והוא שימש כיו"ר מארוול קומיקס.

השנים האחרונות בחייו של לי היו סוערות למדי. בתחילת השנה פורסם כי אחיות בבית האבות בהוליווד שבו התגורר התלוננו שהטריד אותן מינית בשנים האחרונות. לי הכחיש את הטענות, וכמה חודשים לאחר מכן פורסם כי משטרת לוס אנג'לס חוקרת דיווחים על התעללות בו. אשתו נפטרה ביוני 2017, הוא תבע חברת הפקה שהקים על הונאה לכאורה ואת מנהלו העסקי לשעבר, ונפוצו שמועות על כך שבתו מבזבזת את הונו.

הכוכב של סטן לי בשדרות הוליווד, אתמול (צילום: Gettyimages)
הכוכב של סטן לי בשדרות הוליווד, אתמול (צילום: Gettyimages)

עוד כתבות מעניינות:
סוף עידן הגיקים: מי יהיה הרווק הנחשק הבא?
מדרדוויל ועד מרפי בראון: הטלוויזיה הרגה את העיתונאי הטוב
נטפליקס: הסדרות והסרטים השווים שעולים החודש

לי, דמות מפתח בעולם הקומיקס, נולד בשנות ה-20 של המאה הקודמת בניו יורק למשפחה יהודית-רומנית. את הצעד הראשון אל הקריירה המפוארת שלו הוא עשה כנער בחברת מארקר קומיקס, שתהפוך בעתיד למארוול. הוא התחיל שם כסופר משלים, די מהר הפך לכותב עצמאי וכבר בגיל 17 התמנה לעורך.

העבודה שלו לא תמיד קצרה מחמאות: אחרי מלחמת העולם השנייה האשימו גורמים בממשל האמריקאי את חברות הקומיקס בהשפעה שלילית על ילדים ונוער בשל האלימות ורמזים למיניות שהופיעו בחוברות. אלו אימצו קוד אתי מחמיר, אבל בשנות ה-50, כשהגה לי את "ארבעת המופלאים", הוא שינה את חוקי המשחק: במקום גיבורים מושלמים כפי שהיה נהוג עד אז, לי יצר דמויות עם רגשות שליליים – קנאה, עצבות, חמדנות, גאווה ואפילו מחלות. מכאן קצרה הייתה הדרך ליצירה (משותפת עם עוד חברים במארוול) של הענק הירוק, איירון מן, ת'ור, אקס-מן, דרדוויל וכמובן ספיידרמן. בתחילת שנות ה-80 עבר לי לקליפורניה כדי להפוך את החוברות לסדרות וסרטי קולנוע, בהם נהג להפציע לרגע בתפקידים קטנטנים. הוא עשה הופעות קמאו גם מחוץ ליקום של מארוול – בין היתר ב"עכברי הקניון" של קווין סמית' – ואף הופיע בתפקיד עצמו ב"מפץ הגדול". הנה 10 הופעות הקמאו האחרונות שלו בסרטי מארוול.

אנטמן והצרעה

(2018)

הנוקמים: מלחמת האינסוף

(2018)

הפנתר השחור

(2018)

תור: ראגנארוק

(2017)

ספיידרמן: השיבה הביתה

(2017)

שומרי הגלקסיה: חלק 2

(2017)

דוקטור סטריינג'

(2016)

אקס-מן: אפוקליפסה

(2016)

קפטן אמריקה: מלחמת אזרחים

(2016)

דדפול

(2016)

רוצים עוד?  כל הופעות הקמאו של סטן לי: