טיים אאוט timeout

ישר בביצים: אלון גור אריה חוזר עם סרט חדש שעושה כבוד לקומדיה

| מאת: יעל שוב

בסרטו של אלון גור אריה, שביים את סרט הפולחן המשוגע "המוסד הסגור", "מבצע ביצה", מככבים תומר שרון, ירון ברלד, יהורם גאון, ביצי נשרים וגם פילון ממוחשב אחד

  • https://static2.timeout.co.il/media/2017/08/sizes/289A4232_photography-by-Din-Aharoni-Rolland_H_wo_680_382.jpg
אלון גור אריה (צילום: דין אהרוני רולנד)

אילו תל אביב הייתה הוליווד, אלון גור אריה היה דיוויד צוקר ("טיסה נעימה", "האקדח מת מצחוק"). אבל בישראל אין מסורת של קומדיות סלפסטיק מטורללות וגור אריה, שהתחיל את דרכו היצירתית והקומית בתוכנית המערכונים הקאלטית "היפופוטם" (שהחלה כתוכנית רדיו והמשיכה לפורמט מצולם), נאלץ לעבוד קשה כדי להוכיח שאפשר וכדאי להרים כאן סרטים כאלה. את "המוסד הסגור", שיצא למסכים לפני עשור בדיוק, הוא נאלץ לעשות בלי תקציב אחרי שלא התקבל אפילו כפרויקט גמור בקמרה אובסקורה, שם למד. "רצו שאעשה דרמה", הוא צוחק היום. הוא ניצח: 45 הדקות הפרועות האלה הפכו בעשור שחלף לתופעת פולחן אמיתית, עם הקרנות ליל שבת בסינמטק תל אביב שצברו קרוב ל־100 אלף צופים – מספר שרוב הסרטים המופקים בארץ יכולים רק לחלום עליו. "אני מכיר את השמות הפרטיים של כל מי שצפה בסרט יותר מ־70 פעמים", אומר גור אריה. "מעריצים שולחים לי סרטונים. מישהו צילם את רוברט הייז, הטייס מ'טיסה נעימה', כאומר 'גורי, תעשה כבר את 'המוסד הסגור 2'".

למרות זאת גור אריה התקשה לשכנע את קרנות הקולנוע להעניק לו תקציב לסרט באורך מלא בסגנון דומה. אחרי שנים של הגשות נראה שזה סוף סוף קורה, ובינואר הקרוב הוא אמור לצלם את "המוסד" – פארודיה נונסנסית ועתירת אפקטים מיוחדים על סרטי ריגול (גילוי נאות: כלקטורית בקרן רבינוביץ', תמכתי במתן תקציב לסרט). בחמישי (10.8) עלה למסכים סרטו הארוך הראשון, "מבצע ביצה" – סרט לכל המשפחה בהפקת האחים אדרי שהתגבש סביב דמותו של כוכב הילדים דוד חיים (חיים אוסדון, שסרטיו צברו מליוני צפיות ביוטיוב) ולוהק במגוון קומיקאים הפונים לכל שכבות הגיל, בהם דנה סמו כעובדת הספארי, טל מוסרי כשוטר, תומר שרון כמנחה תוכנית בישול, שלומי קוריאט וירון ברלד כצמד גנבים, וגם הילדה מאי ז'פקו מהפרסומת של טמבור. פרט להומור ברוח טובה בהשראת מסורות קומיות מהקולנוע האמריקאי והצרפתי (בסטר קיטון, "ביג", ז'אק טטי, לואי דה פינס), הסרט משתבח בפסקול המבוצע על ידי תזמורת סימפונית (אף שכל כלי הוקלט בנפרד), ובנופים שעושים חשק לצאת לטייל.

"המפיק עופר נעים שידך ביני לבין חיים", אומר גור אריה. "הוא הכניס אותנו לחדר ואמר 'דברו'. חיים אמר 'בוא נעשה משהו עם ביצה' ועם הנתון הזה התחלתי לעבוד. זה נורא כיף שאפשר להתחיל משהו מאפס. דיברתי עם חברה וטרינרית שסיפרה לי על טווסים לבנים, אבל בספארי אמרו שהם מכוערים בקיץ. אז הלכתי לבית החולים בספארי, שהוא היחיד בארץ שמטפל בחיות בר. אנשים מביאים לשם עטלפים וקיפודים. שם ראינו את ביצי הנשרים וסיפרו לנו שמעבירים אותן לגן החיות התנ"כי בירושלים או לשמורת גמלא. נסענו לשמורה לראות מה יש שם ומנהל השמורה סיפר לנו שבנו בן ה־8 מסתובב ומחפש ביצי נשרים. זה נתן לי רעיונות. כשאני כותב אני נכנס לזן של חצי שנה. לא שומע חדשות. ברדיו שבמכונית יש לי אודיובוקס על כתיבה, ורק לזה אני מקשיב".

איך היה שיתוף הפעולה עם הספארי?

"הכיף בספארי זה שאיפה שאתה שם מצלמה עוברים קרנפים. היו לנו שלושה צוותי צילום, אחד עבד עם רחפן שצילם חיות ונשרים. כל צילומי החיות הם שלנו – אין בסרט צילומי ארכיון. היינו באים בחמש בבוקר, לפני שפותחים את הספארי, ופיזרו אוכל כדי שהחיות יהיו מרוכזות קרוב אלינו. הם רק ביקשו שלא נפריע לחיות. הציפור שהילדה מדברת איתה זה קוקברה אוסטרלי. שמנו מסך ירוק בחצר של הקוקברה (בספארי לא משתמשים במילה כלובים) ונתנו למצלמה לרוץ כמה שעות. הציפור עמדה על הענף, עפה, חזרה. מזה הוצאנו את הטייקים המתאימים. זה היה כתוב בתסריט אבל לכי תדעי שזה יעבוד".

אלון גור אריה (צילום: דין אהרוני רולנד)

"כשאני כותב אני נכנס לזן של חצי שנה". אלון גור אריה (צילום: דין אהרוני רולנד)

ויש לכם גם פילפילון דיגיטלי.

"יצרו אותו בסטודיו של ירון יישינסקי. הוא נדלק על ההזדמנות ליצור פיל וסיפר לי שעבד עליו מישהו שהשתתף ביצירת הדביבון ב'שומרי הגלקסיה'. אנחנו מכירים דברים כאלה בסרטים הוליוודיים, אבל זה קרה פה, ברחוב בן אביגדור".

וסצנת ספלסטיק קלאסית עם חומוס במקום עוגות קצפת בפרצוף.

"מועדון היפופוטם וכל ההרצאות שאני עושה על קומדיה, זה כדי להעביר את הזמן עד שאקבל כסף לעשות סרט. אני מקרין סרטים מלפני 70 ו־100 שנה ורואה איך הקהל מגיב. זה לא קשור לתקופה שבה הסרט נעשה אלא לתקופה בחיים שלנו. אז בנוגע לעוגות קצף בפרצוף, הסתכלתי מי עשה את זה טוב ומי לא. זאת הסצנה הכי רגישה מבחינה מוסרית כי לא רציתי לזרוק אוכל, רק חומוס. למיה זה היה קשה מנטלית והבטחנו לה רק טייק אחד. שלומי עד היום לא אוכל חומוס. לברלד נתנו שמונה צלחות ושתי דקות לעשות מה שהוא רוצה".

יהורם גאון מגלם את מנהל הספארי.

"הוא נדלק על התפקיד. ישנה הסצנה שבה יורם מדבר על נשרים וטל מוסרי על פושעים והם לא מבינים זה את זה. זה הדבר היחיד בסרט שהוא סיטקום. כתבתי סצנה נוסח 'קרובים קרובים' במיוחד בשביל יורם. זה היה כל כך כיף. כולם רצו להיכנס, אבל הם צחקו בקול רם ונאלצנו להוציא אנשים שלא יפריעו. זה היה יורם בחבילת הפרימיום. המטרה שלי הייתה ליצור סרט שפונה לכל המשפחה. אין לי את התקציבים של פיקסאר, אבל גם הם מתחילים מקובץ פידיאף של תסריט. יש לי שחקנים, ושפה, ומקומות וסיפור מקומי, ובדיחות לילדים וגם כאלה שרק ההורים יבינו".

בואו לעקוב ולדבר איתנו גם בפייסבוק, בטוויטר ובאינסטגרם. עדכונים יומיים על הכתבות הנבחרות בטיים אאוט ניתן לקבל בניוזלטר היומי שלנו

תגובות

Silence is Golden SRV:SRV2 on: 624d517d4844f5