פסטיבל "ארנבת מרץ" חוזר להשתלט על המרחב האורבני

"ארנבת מרץ" חוזר לשני סופי שבוע של מחול במרחב האורבני ובחללים שונים בבת ים. הוא מצויד באג'נדה נשית ושיתופית - ולמארגנות יש הצעה בשבילכם

יצירתה של ססיליה בנגולה (צילום: יח"צ)
יצירתה של ססיליה בנגולה (צילום: יח"צ)
14 במרץ 2018

זה חמש שנים מקיים המרכז לכוריאוגרפיה כלים בבת ים פסטיבל בדמותו. "ארנבת מרץ" (קריצה פמיניסטית לארנב המפורסם ממסיבת התה ב"עליסה בארץ הפלאות") הוא פרינג'י במהותו ומהודק – שני סופי שבוע שבהם ירוכזו כל המופעים – ובעיקר מחויב מאוד לאג'נדה נשית, קהילתית ושיתופית. "שיתופיות היא ערך שמנחה את כלים מיום הקמתו", אומרת הכוריאוגרפית ענת דניאלי, שהקימה את כלים וגיבשה את הרוח השורה על המרכז. "העבודה שלנו מובנית בעבודת צוות ובאווירה מטריארכלית שכוללת גם ערכים של נדיבות והכלה".

ברוח זו כל חמש הבכורות שיועלו בפסטיבל הן פרי של שיתופי פעולה ודיאלוג שקיימו יוצרים מקומיים ואורחים שירקדו בחללים השונים של המרכז, בבית ספר יסודי בעיר שבו מלמדים אנשי כלים במשך כל השנה, וכמדי פסטיבל – גם במרחב הציבורי, במעין התערבות מחולית בסדר האורבני הקיים.

הכוריאוגרפית ענת דניאלי (צילום: יאיר מיוחס)
הכוריאוגרפית ענת דניאלי (צילום: יאיר מיוחס)

"אנחנו רוצים לסמן לקהל לבוא אלינו ולנו יש רצון לצאת מהסטודיו שלנו ולהתקרב אליו", מסבירה דניאלי, שתוביל השנה את הפסטיבל עם הכוריאוגרפית מאי זרחי. "המהלך הזה לא קל ולא פשוט. קיימת מין חומה בין המחול העכשווי לקהל הרחב שהיא תוצאה של מה שאין באמנות הזאת: מילים, עלילה או סיפור עם התחלה, אמצע וסוף. אנחנו רוצות להגיד – כל האין הזה, האינטלקטואלי, הוא רק בראש שלכם. אנחנו רוצות להציע לכם להתחבר לגוף, למקום המוכר שבו מצוי הרגש ושם טמונה ההזדמנות לחוויה".

הפסטיבל יתחיל בחמישי (15.3) בכיכר המצבה בבת ים (שדרות העצמאות 67) במופע אורח של הרקדן השוויצרי דניאל אשוונדן – "גולדברג 365" – שהוא טייק אוף לפרויקט שיצר הרקדן ובמסגרתו רקד מדי יום במשך שעה לצלילי "וריאציות גולדברג" של באך. הפרויקט נמשך שנה שלמה וכלל ערים ומדינות רבות בעולם. בכל פעם הגיב אשוונדן למוזיקה ולמרחב הציבורי שבו הופיע על הקהל שנאסף סביבו. המופע הזה יעלה גם בשישי (16.3) באותה הכתובת ובשבת בחצר בית ספר בן גוריון שממנו יוביל הרקדן את הקהל למרכז כלים ושם יקרא רשמים שכתב לאחר המופעים שקיים בחו"ל ובבת ים, מעין פרוטוקול שהוא חלק מפעולות היצירה של הפרויקט.

יצירתה של ססיליה בנגולה (צילום: יח"צ)
יצירתה של ססיליה בנגולה (צילום: יח"צ)

עוד בסוף השבוע הקרוב: מופע הבכורה של "אלפא" מאת הודי בן עמי ומתן תאופיק – שני יוצרים צעירים ומבטיחים – הבוחן את הכמיהה לאינטימיות ולצדה הקושי לתרגל אותה. בכורה נוספת באותו ערב היא של הרקדנית קרן בן אלטבט והמשורר אבנר מרים עמית, שותפים לחיים וליצירה שחוקרים ומלמדים יצירה שיתופית ותוצג גם בכורה עולמית מסקרנת של היוצר הבריטי ג'וליאן המילטון ליצירה בשם "The Light from Beneath Reaches".

בסוף השבוע הבא (22.3־24.3) יועלו בפסטיבל שלוש בכורות נוספות: "אישה אבן ים" שיצרו אורנית מרק איתן ומיה מטילדה קרול ובה הרקדניות פושטות ולובשות צורה – טבע דומם, חיה, פסל נושם – והכל תוך השתחררות מהעצמי והפיכתן לגוף אוניברסלי וראשוני שמאפשר לחוות את הרגע; דואט נוסף בבכורה, "Figures", שבורא מתוך הגופים הרוקדים מבנים וצורות חדשים; וגם יצירה של הכוריאוגרפית המוערכת ססיליה בנגולה מצרפת שמציגה תמהיל של ריקודים מג'מייקה, בוליביה, טירול והונגריה עם כוריאוגרפיה שנוצרה כתגובה למהפכה התעשייתית בין שתי מלחמות העולם.

לסיום גם "לימפופו" – הבטחה חווייתית לילדים ולמלוויהם הבוגרים על פי ספר של ק' צ'וקובסקי בתרגום נתן אלתרמן. חלקים מהתפאורה יכינו הילדים בסדנה מיוחדת טרם המופע.

← "ארנבת מרץ", מרכז כלים (יצחק נפחא 2 בת ים) וברחבי בת ים, חמישי־שבת (15.3־17.3), חמישי־שבת (22.3־24.3)