סטנדאפ מודל 2018: ג'ים ג'פריס הפסיק לספר בדיחות מיזוגיניות

ג'ים ג'פריס שמגיע לתל אביב הוא לא ג'ים ג'פריס שהיה כאן בפעם שעברה. הפוליטיקה השתנתה, האווירה המגדרית השתנתה, וגם הבדיחות שלו. ריאיון עם סטנדאפיסט שלא מפחד להשתנות

ג'ים ג'פריס
ג'ים ג'פריס
28 בדצמבר 2017

החיים של ג'ים ג'פריס, הקומיקאי האוסטרלי המצוין, השתנו מאוד מאז הפעם הקודמת שבה הוא הופיע בתל אביב. ג'פריס, שהציג כאן את המופע הקודם שלו, "Freedumb" (שיצא מאז בנטפליקס), נמצא אז על התפר בין הסטנדאפ שפרסם אותו – בדיחות גסות ומעשיות שיכורים – לבין עיסוק הולך וגובר בנושאים פוליטיים. התוצאה הייתה מעניינת: רגע לפני גיל 40 ג'פריס עדיין היה טיפוס דברן ונהנתן שאוהב לדבר על סמים וזיונים, אבל גם עשה רושם שעם הגיל נהיה לו אכפת מהעולם שבו הוא חי. חלק לא קטן מהמופע הוקדש לדונלד טראמפ, אז עוד מועמד שוליים קיקיוני שהיה אמור להיות מובס על ידי פוליטיקאים משופשפים כמו ג'ב בוש או טד קרוז. ג'פריס הביע סלידה מוחלטת מהפוליטיקה של טראמפ, אבל גם הודה בדחף קטן להצביע לו: "סתם בשביל לראות מה יקרה". ובכן, הוא גילה.

"נטפליקס בכלל לא רצו את הקטע הזה במופע", מספר ג'פריס עכשיו, "הם אמרו שעד שהספיישל ייצא הטיפוס הזה כבר יעוף מהמירוץ ויהיה לא רלוונטי, אבל הוא נשאר במירוץ וצילמנו את הקטע הזה, והם אמרו: נוריד את זה בעריכה. אמרתי להם, אל תדאגו, אנשים יזכרו אותו, הוא היה מצחיק". המופע יצא ביולי שנה שעברה, כשטראמפ כבר ניצח בפריימריז אבל כמה חודשים טובים לפני שניצח בבחירות. פתאום נקודת המבט של ג'פריס על העולם – בן אדם רגיל, סקרן, לא ממש פוליטיקלי קורקט אבל עם לב טוב – נהייתה רלוונטית אם לא הכרחית. בקיץ האחרון הוא הפך למנחה לייט נייט פוליטי חדש בקומדי סנטרל – "המופע של ג'ים ג'פריס". הניסיון שלו עם טלוויזיה עד אז היה מר למדי: שתי עונות של קומדיה מוצלחת ולא מוערכת מספיק בפוקס, "Legit" והרבה פרויקטים שלא עברו את שלב הפיילוט. "הסטנדאפ שלי, דווקא, נהיה פחות פוליטי עכשיו, כי על פוליטיקה אני מדבר בטלוויזיה", אומר ג'פריס".

ג'ים ג'פריס
ג'ים ג'פריס

אתה שונה מג'ון סטיוארט או ג'ון אוליבר, שיש להם פרסונה מאוד אינטלקטואלית. אתה מגיש את התוכנית בדמות שהיא קצת סרוגייט של הצופה. אתה מרשה לעצמך להיות מבולבל בשידור.

"אני חושב שכולם מבולבלים, גם סטיוארט וגם אוליבר וגם קולבר. אומרים לנו שהם יותר אינטליגנטיים מאיתנו, אבל בסופו של דבר גם להם וגם לי יש צוות של כותבים ותחקירנים. אבל כן, אני מעדיף להיות האידיוט של האדם החושב. או האדם החושב של האידיוטים".

בכל מקרה, התמתנת. אתה בן אדם מיושב שמוביל תוכנית בטלוויזיה – אתה כבר רחוק מאוד מהדמות השיכורה והקולנית שהיית, לפחות על הבמה, לפני כמה שנים.

"אני לא יכול להשתכר בתוכנית שלי, אני על השעון. אילו הייתה תוכנית יותר קלילה אולי הייתי שותה. ג'ים מלפני עשר שנים? טוב, הוא היה אחר לגמרי. התחלתי את הקריירה שלי באנגליה והייתי שיכור כל הזמן שם ואחר כך הייתי שיכור בלוס אנג'לס, אז ברור שאלו היו הסיפורים שהספיקו לי להרבה שנים. אבל אתה נהיה הורה, אתה נהיה בן 40, אתה לא יכול לספר את הסיפורים האלה ולעשות סמים כל החיים שלך, זה נהיה עצוב מתישהו, ומי שממשיך עם אורח החיים הזה גם לא מספר את הבדיחות האלה כבר כי הוא פשוט ימות. אני מניח שככל שאני אחיה יותר זמן, אני אהפוך להיות יותר משעמם. בטח בגיל 90 אני אספר בדיחות על ירקות ועל לשתות הרבה מים ועל הליכות ארוכות".

במונולוג מוצלח – וגם ויראלי במיוחד – מהעונה הראשונה של התוכנית, דיברת על הארווי ויינשטיין וסיימת ברגע אישי, שבו דיברת על בדיחות סקסיסטיות שסיפרת בעבר ואמרת שהיית רוצה לצמוח ולהשתפר. ג'ים של לפני עשר שנים היה מופתע מזה, לדעתך?

"תראה, תמיד חשבתי שאני בן אדם בסדר, בן אדם הגון, בחיים שלי לא הטרדתי מישהי או נגעתי במישהי, ואתה אומר לעצמך – אה, זה מספיק טוב, אבל כן, היו לי בדיחות מסוימות ותמיד הנחתי שהקהל מבין – אוקיי, זו פרסונה, זו דמות, ואני לא לוקח את הבדיחות ברצינות, ואם מישהו לוקח את הבדיחות ברצינות אז הוא בטח מטומטם, מה אכפת לי. אבל אחר כך הבנתי שאולי יש איזשהו אחוז בקהל, עשרה אחוזים מהקהל, שצוחק מהסיבות הלא נכונות כי הם חשבו שאני אומר דברים שאף אחד לא אומר ושמישהו צריך להגיד. חשבתי שהם צוחקים מהאפקט השערורייתי של להגיד משהו מיזוגיני, לא כי הם מריעים לי על זה. זה לא הארווי ויינשטיין ששינה את דעתי, זה היה טראמפ. אמרתי לעצמי: איך לעזאזל בוחרים כזה בן אדם? אז החלטתי שאני לא רוצה להגיד דברים כאלה יותר. אני חושב שהסטנדאפ שלי היום יותר קיצוני מפעם, אגב. אני עדיין אוהב לזעזע. אבל הבדיחות הן פחות סקסיסטיות. פשוט פעם בסיפורים שלי הייתה איזו גאווה, איזו התלהבות. עכשיו אני סתם נבוך מעצמי".

ג׳ים ג׳פריס יופיע בהיכל מנורה מבטחים, יגאל אלון 51 תל אביב, שלישי (16.1) 21:00, 249־399 ש"ח