ראוי לציון: הכשלים של בנט הפכו למופע מוזיקלי חדש

שוביניזם, הדתה ותנאי עבדות של מורים - מערכת החינוך חולה וספרי הלימוד מוכיחים את זה. אז למה לא לעשות מזה אופרת פרינג' שנמצאת על התווך שבין מטריד למצחיק?

מתוך "בעיות מילוליות" (צילום: יואב טבקמן)
מתוך "בעיות מילוליות" (צילום: יואב טבקמן)
18 בדצמבר 2017

בכל תחילת שנת לימודים פייסבוק מתמלא בתמונות שצילמו הורים מספרי הלימוד של ילדיהם. אם זו בעיה מילולית שמצביעה על פערים בין גברים לנשים, או שאלות בהבנת הנקרא שטומנות בחובן הדתה – נראה שלחומר הלימודי במדינת ישראל נלווים מגוון מסרים תת קרקעיים המעצבים באופן מטריד את אופיו של הדור הצעיר. בדיוק על הטקסטים מעוררי המחלוקת הללו החליט אורי עגנון (27), מלחין ומורה לפילוסופיה, לבסס את "בעיות מילוליות", מופע אופרה שמורכב כולו מתכנים של משרד החינוך.

למסע הייחודי הזה, שכלל עיון במאות ספרי לימוד, התלוותה אילאיל לב כנען (23), שמחזיקה כבר בגילה הצעיר ברקורד מרשים של בימוי הצגות פרינג' מצליחות, בהן "מקלט 02" – זוכת פרס הבימוי בפסטיבל עכו 2014. "ברגע שהוא העלה את החיבור בין טקסטים חינוכיים לאופרה, היה לי ברור שחשוב לי להיות חלק מהפרויקט", אומרת לב כנען. "הדיסוננס הזה, בין משפטים יבשים כביכול למוזיקה אופראית, מורמת מעם, מיד הדליק אצלי את החזון הבימתי".

עוד כתבות מעניינות:
החינוך המשותף מצליח להתגבר על ההדתה
מערכת החינוך התל אביבית נגד נפתלי בנט
מפגש עם ארבעה מנהלי בית ספר מעוררי השראה

איך נולד הרעיון להלחין את הטקסטים?

עגנון: "תמיד, לאורך ההיסטוריה, אנשים בחרו להלחין מילים שחשובות להם. אפילו במחזמר, כשהדמות שרה כשהיא מגיעה לשיא שלה. אצלנו הכל מולחן, אבל מה שמולחן הם דברים שהתרגלנו לחשוב כאילו הם לא חשובים, כמו 'רונן קנה ככה וככה'. אבל אם רונן קונה מכוניות צעצוע ויעל קונה ברביות, זה מכתיב תרבות".

ולמה דווקא אופרה? הז'אנר הזה, במילים עדינות, לא בדיוק פופולרי בימינו.

לב כנען: "במיוזיקלס השירים קליטים, נוחים. המורכבות האופראית שומרת את הצופה דרוך, וכך הוא מקשיב למילים במקום להתרווח בכיסא".

איזה טקסט משך את תשומת לבכם במיוחד?

לב כנען: "יש כמה דיאלוגים שלקחנו מאתר של משרד החינוך, ואלה למעשה הנחיות שמסבירות למורים איך להתנהג בסיטואציות מסוימות. מה שמציע האתר זו פעילות שכתובה בצורה של הוראות הפעלה. מדברים על הגננת בגוף שלישי, כאילו היא בורג קטן במערכת. באופן הזה נותרים רק יחסי כוחות שמוגדרים באופן קר וכמותי. דרך השימוש בטקסטים האלה, אנחנו מעלים שאלות על מקומם של המורים ושל המורות במערכת החינוך".

עגנון: "הרבה מדברים על 'הדתה' בספרי הלימוד, אבל יש כאן הבניה חברתית רחבה מזה הרבה יותר. המגמה של החדרת מסרים חברתיים, פוליטיים ומגדריים תמיד הייתה. אף פעם לא מדברים רק על מתמטיקה כשמדברים על מתמטיקה".

מה הייתם משנים במערכת החינוך?

לב כנען: "מעלים את שכר המורים. נכון להיום המערכת מעסיקה אותם בתנאי עבדות".

עושה רושם שהמורים הולכים להיות קהל יעד בולט של ההצגה הזאת.

עגנון: "לא רק הם, אלא כל מי שאכפת לו מאיך שאנשים גדלים פה".

← "בעיות מילוליות", מוזיאון תל אביב, שד' שאול המלך 27 תל אביב, שבת (23.12) וחמישי (28.12), 80 ש"ח