"רוצה להעניק לכל מי שלובש אותי את האפשרות לזעוק 'אני פלסטיני'"

הן משתמשות בחומרי גלם מקומיים ובטכניקות מסורתיות, אבל מייצרות אופנה לאישה החדשה. נאדיה חזבון, נורה עאבדין־ח'ליפה ונטלי טחאן, שלוש מעצבות מבית לחם, רמאללה וירושלים, מספרות על זהות והמסר שניתן להעביר באמצעות בגדים. על קו התפר

עיצוב של נטלי טחאן. צילום: יח"צ
עיצוב של נטלי טחאן. צילום: יח"צ
25 באוקטובר 2017

נאדיה חזבון, בית לחם

עבור נאדיה חזבון, הכל התחיל מציטוט של המשורר מחמוד דרוויש: "כמידת חלומך הארץ תשתרע". זה היה בשנת 2012, ומשהו במילים האלה עורר בה השראה ליצור. בתוך זמן קצר הן תורגמו לקולקציית בגדים ותכשיטים עכשווית, שהזהות הפלסטינית ניכרה בהם בבירור: קליגרפיה ערבית, רקמה מסורתית וחומרי גלם מקומיים כמו עץ זית, שהפך לסימן ההיכר של התכשיטים שהיא מייצרת. "העיצובים שלי הם מסר שאני מעבירה", אומרת חזבון, המתגוררת בבית לחם, ומוסיפה: "אני מצליחה להעניק למי שהולך עם העיצובים שלי את האפשרות לזעוק 'אני פלסטיני', 'אני ערבי', או לבטא את הזהות שלו כפי שהוא רואה אותה, בצורה מודרנית". המסר שחזבון ניסתה להעביר נקלט היטב, והיא כבר הספיקה להשתתף בתצוגות אופנה בפלסטין, בלונדון, ברוסיה ובעמאן.

لقراءة المقال بالعربيه

Read this article in English

עיצוב של נאדיה חזבון
עיצוב של נאדיה חזבון

כיום, לאחר כמה שנים שבהן שאבה השראה מהאנשים, הצבעים והסיפורים שפגשה ביומיום, שבה חזבון בעונה האחרונה למחמוד דרוויש, שכתב: "מחשכתי יבקע ירח". התוצאה הסופית היא קולקציה מרהיבה הכוללת שמלות עם ערבסקות מוזהבות, כיתובים בערבית שזורים בחוטי זהב וחליפות מבדים עשירים.

נורה עאבדין־ח'ליפה, רמאללה

פרחים כחולים עדינים וצורות גיאומטריות מעטרים את אחת החולצות שעיצבה נורה עאבדין, בת 32. אי אפשר לטעות: מדובר ברקמה ידנית מסורתית, שמעניקה לפריט נוכחות אך מצליחה לשמור על הרמוניה. אותו איזון עדין משוחזר גם בצעיף רקום עם דימוי של ורד ובתיק קלאץ' מחוטי סאטן. התהליך שמאפשר להגיע לתוצאות שאליהן מגיעה עאבדין אינו פשוט והוא אורך זמן רב, אבל שום קיצור דרך לא מאפשר להגיע למוצר דומה. "אני מציירת לכל עיצוב את הדוגמה עבור הרקמה ובוחרת את סוג הבד המתאים", מתארת עאבדין, "לאחר מכן אני מייצרת אותה באופן ידני".

עיצוב של נורה עאבדין־ח'ליפה
עיצוב של נורה עאבדין־ח'ליפה
נורה עאבדין־ח'ליפה
נורה עאבדין־ח'ליפה

עם זאת, לדברי עאבדין, אחד החלקים החשובים של היצירתי הוא המחשבה שקודמת לו: "לפני שאני מתחילה לעצב אני מדמיינת אישה הדומה לאמי, ההשראה הכי משמעותית עבורי. ההופעה שלה תמיד אלגנטית ומיוחדת".

עיצוב של נורה עאבדין־ח'ליפה
עיצוב של נורה עאבדין־ח'ליפה

במקביל לעבודתה כמעצבת, עאבדין מסיימת בימים אלה התמחות בלימודי ייעוץ תדמית. את הידע שרכשה היא מתכננת לתעל דווקא לכיוון עיוני יותר. "אני מתכננת להוציא ספר על האלגנטיות של האישה הערבייה", היא אומרת, "יש לה ייחוד בלבוש שהוא רק שלה".

נטלי טחאן, ירושלים

בדומה לעאבדין, גם נטלי טחאן, בת 27, נמשכת לרקמה הפלסטינית העתיקה ולגזרות של השמלות המסורתיות. עם זאת, שלא כמוה, טחאן משתמשת בטכניקה של הדפסה כדי להשיג מראה שונה מזה של הרקמה הידנית. התוצאה מהפנטת: הצבעוניות העשירה וההדפס השטוח מעניקים לגזרות המסורתיות של הפריטים שטחאן מעצבת מראה מודרני ומפתיע.

נטלי טחאן עם שכמייה בעיצובה. צילום: יח"צ
נטלי טחאן עם שכמייה בעיצובה. צילום: יח"צ

הבדים העשירים, שכאילו מפסלים באוויר, כמו גם ההתייחסות לדוגמאות האתניות, כמעט מספרים סיפור של בגדי מלוכה שהתגלגלו לארון מודרני כלשהו. אף שהשימוש בטכניקת ההדפסה מאפשר לייצר פריטים באופן מהיר יותר מאשר באופן המסורתי, נראה שהזמן מושקע בפרטים הקטנים: גימורים ברמה גבוהה ואפילו התוויות – כולם מצביעים על אהבה עזה וכבוד לעיצוב מסורתי ומודרני.

עיצוב של נטלי טחאן. צילום: יח"צ
עיצוב של נטלי טחאן. צילום: יח"צ

בימים אלה עובדת טחאן על קולקציה חדשה, שתשלב לדבריה "לוקים חדשים, כמו שמלות ומכנסיים רחבים". הקולקציה, שתכלול מגוון מידות רחב, תהיה זמינה לרכישה בחודשים הקרובים.

עיצוב של נטלי טחאן. צילום: יח"צ
עיצוב של נטלי טחאן. צילום: יח"צ
עיצוב של נטלי טחאן. צילום: יח"צ
עיצוב של נטלי טחאן. צילום: יח"צ