אבות ובנים: צ'יילדיש גמבינו שומר על מסורת הגרוב שירש מאביו

דונלד גלובר חפר בארגז התקליטים של אביו ובמקום לחזור עם סימפולים - חזר עם הדבר האמיתי. אז איך יצא מופע שנות ה־70 של צ'יילדיש גמבינו?

ילד פלא. צ'יילדיש גמבינו. צילום: יח"צ;
ילד פלא. צ'יילדיש גמבינו. צילום: יח"צ;
18 בדצמבר 2016

מסורת נוטה להיאבד. זה טבעה עוד משחר האנושות. אתם חושבים שהסיפורים שהאדם הקדמון העביר לבניו סביב מדורת השבט שרדו? נסו לצוד סוריקטה ותראו איך זה הולך לכם. הידע עבר מזקני השבט לוויקיפדיה וכל ילד זב חוטם יכול ללמד את אבא שלו כמה טבעות יש לשבתאי ואיך שולחים אימייל מבלי ללחוץ על השב לכולם. אך עם מות "והגדת לבנך" איבדנו מעט מהקסם שמצוי במלאכה, תרבות והיסטוריה שעוברת באופן בין אישי מהורה לילדו. כידוע, צריך כפר שלם כדי לגדל ילד אחד, אבל רצוי שהוא עדיין יקשיב קצת להוריו.

"Awaken My Love" של צ'יילדיש גמבינו – הלוא הוא השחקן, התסריטאי, הקומיקאי ובאופן כללי איש הרנסנס מספר 1 של דור ה־Y דונלד גלובר – הוא אלבום שנוחת בהפתעה. אבל  בניגוד לביונסה או פרנק אושן, ההפתעה היא לא אלבום שיצא משום מקום, אלא אלבום שיצא ממקום מפתיע – ארון התקליטים של אבא.

ההערכה המחודשת שרכש גמבינו לאביו בעקבות לידת בנו הראשון היא הקרקע שממנה צמח האלבום, וזה שקוף כבר מהתווים הראשונים של השיר הפותח, "Me and Your Mama". הסינגל הפנטסטי הוא מחווה מובהקת לצלילי הפאנק החללי של ג'ורג' קלינטון, על הגרוב המידבק, הגיטרות הקרועות וצחוק המקריפ. פצצת הP־פאנק היא הפתעה גדולה כשהיא באה ממי שעד היום הכרנו בעיקר כראפר, אבל היא הופכת לגדולה בהרבה כשמגלים שיתרת האלבום מפוצצת במחוות בוטות לפרינס, האוהיו פליירס, האחים אייזלי, סליי אנד דה פמילי סטון, אייזיק הייז ועוד אגדות פאנק, סול וארנ'בי – אך לא כוללת אפילו שיר ראפ אחד. "אלו שירים שאבא שלי נהג לנגן", במילותיו של גמבינו.

גמבינו כמעט מחקה את אותם מוזיקאים, אבל גם משלב אותם עם אלמנטים עדכניים: מחאת Black Lives Matter, מחשבות על גזענות מהנובלה "Between the World and Me" שיצאה ב־2015 ועצות אמיתיות שקיבל מאביו. ברוב האלבום השעטנז הבין דורי הזה עובד למופת, כמו בשיר הפתיחה או בסינגל "Redbone". בחלקים אחרים, כמו ב־"California" הבלתי נסבל, זה מתפספס לחלוטין. אבל היי, זה מה שאבות אכלו.

אבל גם הפגמים לא מצליחים להרוס את הקסם המיוחד ששזור באלבום הזה, כי המקור שלו הוא בקשר בין אב לבן: בין דונלד לאביו, בין דונלד לבנו. בשמיעות חוזרות צלילי הקלידים של שיר הפתיחה נשמעים לפתע כמו מובייל שנישא מעל לתינוק בן יומו. זה הוא שיר ערש גרובי להפליא שלוקח את כל מה שגמבינו למד מאביו ומעביר אותו לבנו בכורו. המסורת שרדה עוד דור.

מה באלבום? כל מה שהיה שחור וטוב בסבנטיז.
לשמוע? כן, אבל אל תתפתו לגדל אפרו. זה לא מחמיא ליהודים.

ציון ביקורות - 8