האביב של ברלין: מסעדה חדשה לאביב משה

השף שעזב לאחרונה את מסעדת מסה פותח את אקסודוס בברלין ביחד עם שותף מקומי. בתפריט: ראגו עגבניות עם קרם גבינה כחולה ומרק דלעת עם מלבי מי ורדים ותפוז ופיסטוק מסוכרים

אקסודוס (צילום: אביב משה)
אקסודוס (צילום: אביב משה)
26 בינואר 2020

בדיוק חודש לאחר שהודיע על עזיבת מסעדת מסה אחרי 15 שנים פותח השף אביב משה מסעדה בברלין. באירוע הפתיחה שהתקיים אתמול (שבת 25.1) נכחו יותר מ-300 אורחים, אנשי תקשורת גרמנים וחברים ישראלים. "תקעתי את המזוזה ביום שמלאו 75 שנים לגאולת העם היהודי. טקס יהודי בברלין ביום שיחרור מחנה אושוויץ וכשמנהיגי העולם מגיעים לישראל לזכור את השואה זו סימבוליות מרגשת מאוד", הוא אומר.

Exodus – שם סימבולי לא פחות – ממוקמת בכיכר Savigny שבמערב ברלין ומוגדרת באתר כרסטרו ביסטרו. "אנחנו מגישים מטבח ישראלי מודרני. אני עושה אינטרפרטציות על המטבח שלי והמקום שבו גדלתי בחלל אקסקלוסיבי". התפריט נפתח בפוקצ'ה בתנור אבן ומטבלי מטבוחה, לימונים כבושים, חומוס ביתי וזיתים מתובלים. מנות ראשונות ועיקריות – לא למרכז שולחן כמקובל בארץ, כי בכל זאת ברלין – מחברות חומרי גלם מכאן ומשם.

הסגנון והשילובים מזכירים את מסה: בוריק עם ממתק תמרים, פונדו גבינת בלו בוואריה, קממבר פקאן, צ'ילי ורימונים; מפרום דג ים ברוטב חריימה ולימונים כבושים עם קרם תפוחי אדמה ועלי שוק; ראגו עגבניות וקרם גבינה כחולה, בוראטה, פניני בלזמי, צ'יפס בזיליקום וארוגולה; פולנטה מתירס טרי עם "שניצל ביצה", ראגו פטריות בסילאן, אספרגוס ושמן כמהין; בקלאווה דג ים עם טחינה וסילאן ומיני פיתה עראייס דגים עם קרם חציל שחור ולימון כבוש.

התאמת את התפריט לחך הגרמני?
"קצת. למשל אוהבים פה מאוד מרק דלעת, אז אצלנו הוא מוגש עם מלבי מי ורדים ותפוז ופיסטוקים מסוכרים. זה שילוב מטורף".

כשמאיר אדוני פתח את לילה הוא סלל לך את הדרך?
"תמיד הייתה לי שאיפה לעשות משהו בחו"ל. המסעדה נולדה כתוצאה מפניה של המשקיעים אלי ולא להיפך".

באקסודוס חבר משה לשותף מקומי. הוא מתכנן להגיע לברלין אחת לשלושה שבועות, ובשאר הזמן לנהל את קוואטרו ויאסו, שנותרו בידיו ובידי השותף איציק המל לאחר פירוק השותפות במסה. הניהול השוטף והפיקוח על הצוות המקומי נמסר לידי דור אורן, שף שמתגורר בגרמניה כבר חמש שנים, והסו-שפית שני זאוברמן יוצאת קוואטרו. המסעדה תיפתח לקהל הרחב ביום חמישי הקרוב ותפעל בימים שלישי-שבת לארוחות צהריים (12:00־15:00), קפה ועוגה (12:00־18:00) וארוחת ערב (18:00־22:00). בימי ראשון יוגש בראנץ' (10:00־15:00), ביום שני סגור.

Exodus, Bleibtreustrasse 7, 10623 Berlin  49-30-31014449, exodusberlin.com