אתר לי אהבה

כיצד הרגה המהפכה הדיגיטלית את הרומנטיקה? איך מחבלת תחושת השפע ביכולת שלנו למצוא אהבת אמת? האם אפשר למצוא את האחד מאינספור ספיד־דייטים? כל התשובות בסדרת כתבות שתחשוף את כל מה שאנחנו מפסידים כשאנחנו מרוכזים במסך. והפעם: אתרי הכרויות או לא להיות

5 בינואר 2014

חיזוי התאמה רומנטית הוא קונספט שיווקי נהדר עבור חברה שהתרגלה לספק את מיטב גחמותיה בלחיצת כפתור, וכיום פעילים ברשת אין ספור אתרים שמציעים להכיר לנו את שאהבה נפשנו. אתרי נישה להומואים ולסביות, טבעונים ושפחות, נכים, דתיים, עשירים, וסטוציונרים מפגישים בהצלחה אנשים בעלי סטייה דומיננטית משותפת משחר ימי האינטרנט. אתרי ההיכרויות הגדולים שנוספו עם הזמן מתיימרים לאתר את "האחד" עבור מסות של בני אדם שהסטייה הדומיננטית המשותפת להם היא שהם נרשמו לאתר הכרויות. כדי להקנות את האשליה שהם יותר מאינדקס של מודעות דרושים, האתרים נשענים על שיטה "מדעית" לקירוב הלבבות, ומבטיחים לאתר עבורנו את תאומנו האבודים על סמך מבנה אישיות ותכונות משותפות.

[tmwinpost]

על פניו, הגיוני לחשוב ששני שמאלנים לא פוטוגניים ש"אוהבים את החיים", את שלמה ארצי, ואת תנוחת הדוגי יתאהבו זה בזה מיד. אך בעולם הגשמי שבו כולנו נפגשים בסופו של דבר, נשלט לבנו על ידי כוחות אמורפיים, אינסטינקטיביים ובלתי הגיוניים, ואלו מקנים לאהבה את קסמה הפסיכוטי. מסיבה זו גם אי אפשר לנבא משיכה, וביטול הגוף (או הנחתו בצד) הם בלתי אפשריים. נוסף על אלה, יש לקחת בחשבון שרק אנשים עם דיכאון קליני מצהירים שהם "אוהבים את החיים" ושכולנו שקרנים עם כוונות טובות במקרה הטוב, או נטולי מודעות עצמית במקרה הנפוץ. הציפייה שנתאר את עצמנו באופן אובייקטיבי או נחשוב על עניינים שבין הלב לחלציים באופן רציונלי היא מופרכת לחלוטין.

"אוסף חרקים מיובשים… נראה לי שהוא בול בשבילי!" מג ראיין בעידן האימיילים בסרט "יש לך הודעה"
"אוסף חרקים מיובשים… נראה לי שהוא בול בשבילי!" מג ראיין בעידן האימיילים בסרט "יש לך הודעה"

ובכל זאת, יש להודות שכאשר בני אדם מצומצמים למפרט טכני מופשט, קל יותר להשוות ביניהם. כלי התיווך המרכזי באתרים המובילים מתבצע על ידי השוואת אנקדוטות שנלקחו משאלון הפרופיל – הן על עצמי והן על מושא תשוקתי. מחד אמור הפרופיל להיתרגם לייצוג נאמן של עצמי המהממת והחד פעמית; מאידך הוא חייב למקם אותי בעמדה מכובדת בתחרות מול כל המהממות החד פעמיות שבאתר. מאחר וכמעט בלתי אפשרי שלא להנדס את עצמנו באופן מלאכותי כדי להרגיש שאנו עומדים בתחרות הכפויה שמוצבת מולנו, אתרי הכרויות מבטלים כל אפשרות לאותנטיות וגורמים לכולם להראות כמו שיבוטים זה של זה.

גם זה יכול לקרות:

אך אם המציאות והרשתות החברתיות לא מסייעות במטלה הבלתי נסבלת של מציאת אהבה, אתרי ההיכרויות הם כל שנותר ורבים ממשתמשיהם מתייחסים למציאת שידוך ברצינות הנדרשת למציאת דירה. אתרי היכרויות מצליחים הודות ללקוחות שכאלה, חדורי מוטיבציה ומלאי אמונה שהאתר לא יפנה אליהם כל אחד, אלא רק קנדידטים שנמצאו מתאימים על פי אלגוריתם האהבה המדעי. כפי שמובטח במקורות – 'מי שמאמין לא מפחד' – וניכון להיפגש עם זרים יום אחר כל יום. אין ספק כי דבקות שכזו במטרה, בכל מטרה, היא הדרך להצלחה, אך לרוב, גם במצב אופטימלי שבו שני אנשים נפגשים ונחמד להם, הם ממשיכים לקבל הודעות מן האתר, על מנויים אחרים שהתעניינו בהם ושאולי מתאימים להם יותר. קצת כמו בe-bay, המבחר העצום שהאתר מציע ללקוחותיו גורם לנו לבסס את בחירותנו על סמך שטויות חסרות חשיבות כמו הבדלים קלים בצבע ושנתון הייצור. אך בשונה מחנויות מקווננות אחרות, חנויות שמשווקות בני אדם לא מעונינות שנגיע לקופה ונעשה צ'ק אאוט אלא שנסתובב בחנות מהופנטים לנצח. קל לפסול מישהו רק כי סימן "ממוצע" ולא "מבוסס" בבוקסת "מצבך הכלכלי", כשאתה באשליה מתמדת שבכל עת מאות מאהבים פוטנציאלים מציצים לך בפרופיל ומגלים בך עניין. זה עושה טוב לאגו שלנו והיי, גם לאתרים, לאור העובדה שעל כל זוג ש"מכיר" באתר היכרויות, מפסיד האתר שני מנויים.

"אבל אמרת שאתה אוהב את החיים…" קרי ברדשאו בדייט מאכזב
"אבל אמרת שאתה אוהב את החיים…" קרי ברדשאו בדייט מאכזב

לפני ההרשמה לאתר כדאי להחליט מה אנו מעדיפים לקבל – אהבה או הודעות. למרות המוטיבציה המוצהרת שלשמה נרשמים לאתרי היכרויות, ככל שאתה מבלה בהם יותר זמן ומחמת השפע, מונוגמיה מתחילה להיתפס כאילוץ תמוה. הפחד לפספס מישהו שמתאים לנו יותר מוביל רבים למסכת ספיד דייטינג אין סופית שבה הם קצת מכירים הרבה אנשים ברצף של מפגשים סתמיים. לאף אחד אין כסף לדייט אולדסקול עם דינר אנד-א-מובי כל יומיים, והמנוסים מעידים שהמפגשים הללו יכולים להיות רומנטיים כמו ראיון עבודה ומנמיכים ציפיות. אתרי היכרויות בהחלט יכולים לסייע לנו לפגוש אנשים חדשים אבל הם לא ינהלו עבורנו את הקשרים איתם או יהפכו את כולנו לפחות ביקורתיים (או פחות דוחים). הקושי במציאת שותף לחיים במציאות המודרנית אינו טמון בטכנולוגיה כי אם באנושות עצמה. נוכל להתנחם בעובדה שרבים מיקירנו לא היו עולים בחכתנו על סמך הנתונים שמרבית דורשי האהבה נוטים להזין לתוך מנועי החיפוש באתרים. כמו בעולם האמיתי, כשנפטרים מכל המכוערים והטיפשים, הוולגריים והשקרנים, הגרושים, העניים, המשעממים והסוטים, המבחר מצטמצם משמעותית.

ממסקנותיו של סקר שערך לאחרונה אתר ההיכרויות JDate:

  • 82 אחוז מהישראלים מעדיפים לקבוע דייט ראשון בטלפון.
  • 55 אחוז מהגברים הישראלים מעדיפים להעביר את הסלולרי למצב שקט או רטט במהלך הדייט, לעומת 47 אחוז מהנשים.
  • הודעת SMS היא אמצעי החיזור המועדף על אוהבים צעירים לאחר דייט מוצלח, ואילו השאר מעדיפים טלפון.
  • ישראליות מעדיפות לדחות דייט כושל בהודעת טקסט ואילו גברים מעדיפים את הטלפון.