אהלן, המעצב להב הלוי

שתי כרזות שעיצב להב הלוי צונזרו לקראת תערוכה ליום השנה לרצח רבין בשטענה שהן עשויות לעודד הסתה. הוא לא מתרגש ותוהה אם בקרוב שמאלנים לא רק יצונזרו אלא יירצחו בהפגנות

להב הלוי
להב הלוי
5 בנובמבר 2015

אהלן המעצב להב הלוי. השבוע מכללת סמינר הקיבוצים צנזרה לך שתי כרזות מתוך 14 שהיית אמור להציג בתערוכה של כל הכרזות שעיצבת ליום השנה לרצח רבין ב־20 השנים האחרונות. הם טענו שהשתיים המדוברות עשויות לעודד הסתה ושגם ככה חושדים בהם בשמאלנות (התערוכה תוצג בסוף במלואה בבית אריאלה החל מ־8.11). נראה שזה הטרנד החדש בשמאל – החשש להיתפס כשמאלני.

"תראה, זה חשש שקיים אצל כולם היום, אנשים מפחדים וזה טבעי, אבל זה כבר מעבר לפחד – אנשים איבדו את הצפון. כל השמאלנים הפכו להיות מצטדקים, מתנצלים ומנסים להוכיח שאין להם אחות, כמו שהיה בטקס לזכר רבין בשבת. אז לי יש שלוש אחיות ואין לי מה להתבייש. הטענות שלהם נגד הפוסטר מ־2001 (שרון ופרס יושבים ומעליהם הכיתוב "חבר, שכחנו" – ע"מ) הן בכלל מגוחכות, הרי זה פורסם כבר והכל. חוץ מזה, הסתה נגד מי זה בדיוק? לגבי הכרזה השנייה – זו שעיצבתי השנה שבה רואים תמונה של ביבי ולצדו הכיתוב 'הקברן' והשנים 1995 ו־2015 – זה פשוט כי הבנתי לפני כמה חודשים שביבי תכלס שולט פה כבר 20 שנה מאז רצח רבין, מינוס כמה שנים, וכבר 20 שנה שבמו ידיו הוא מוריד אותנו ביגון שאולה בכלכלה, במדיני, בפוליטי – בהכל".

אמרת ל"הארץ" שהמחשבה כאילו כרזות משנות סדרי עולם ומניעות לפעולה היא מיושנת. זה אומר שאתה לא מסכים עם הטענה שההסתה הייתה מהגורמים שהביאו לרצח רבין?

"זה יותר ממיושן. תפקידה של כרזה פוליטית הוא לעודד ולדחוף כשבשטח מתרחשת כבר פעולה אמיתית, אבל כרזה לא יכולה להניע לפעולה בעצמה. ברור שיש לכל דבר אימפקט מסוים, הרי גם אם נחלק עכשיו 500 כרזות בצבע ירוק פסטל ברחבי העיר ונתלה אותם אז אנשים יראו אותם וירגישו טיפה יותר שלווים, אבל לחשוב שכרזה אחת יכולה להסית לרצח זה מופרך. לגבי 1995 – ברור שהייתה הסתה וגם היום קיימת הסתה קשה. אף אחד לא באמת יודע לומר מה יהיה פה בעוד שנה ואם יהיה שמאלני שיירצח בהפגנה כלשהי כי איזה פעיל ימין קיצוני השליך אבן לעבר המקום שבו הוא עמד והיא פגעה לו בראש. הקרקע לרצח פוליטי הוכשרה, וזה כי ביבי לא עומד מול העם ואומר 'השיח הזה לא מקובל עליי'. אובמה עומד מול האמריקאים בכל פעם שיש רצח באוניברסיטה, אז למה ביבי לא? 20 שנה הבן אדם לא עמד מול הציבור ואמר משהו משמעותי".

אתה רואה תרחיש שכרזה כלשהי או מם בפייסבוק יסיתו שמאלני לרצוח את ביבי?

"לא, וזה כי עצם העמדה ההומניסטית, השמאלנית, אומרת שמוות אינו פתרון ושהדרך להיאבק בדעה שונה משלך היא במסגרת המאבק הדמוקרטי בלבד. תדע לך שמאז 2001, בכל שנה אני גורר את הילדים שלי איתי לכיכר רבין ומכריח אותם לחלק 500 מהכרזות שלי לאנשים בכיכר. אני רוצה שהם ילמדו דרך הרגליים שלא הורגים בן אדם בגלל הדעות שלו".

ומה דעתך על הטעניה של ביבי שהתמונה שלו במדי אס.אס שרצה בפייסבוק בשבוע שעבר היא הסתה נגדו?

"זה טייק מטומטם על המציאות. נכון שאפשר לטעון שהכרזה כשלעצמה מסיתה, אבל תסתכל על התמונה הגדולה – אין מאות אנשים ברחובות שצועקים 'מוות לביבי', אין אפילו עשרה כאלה. קריאות 'מוות לשמאלנים' דווקא יש, והרבה".

ממכללת סמינר הקיבוצים נמסר בתגובה

כמוסד אקדמי האמון על הכשרת נשות ואנשי חינוך, אנו מקיימים מזה 8 שנים יום למידה המציין את רצח ראש הממשלה יצחק רבין. יום זה מבוסס על שיח חינוכי מאוזן המאפשר הצגת קולות ועמדות מכל מגוון הקשת. במסגרת זו, הזמנו את המעצב הלוי להשתתף ביום למידה מיוחד שיתקיים במכללה לזכרו של יצחק רבין ביום שני הקרוב. הלוי אמור להציג בהרצאתו את כל הכרזות ולנהל שיח פתוח עם הסטודנטים והמשתתפים הנוספים. בחרנו שלא להציג את התערוכה ברחבי הקמפוס, כיוון שכללה כרזות שיש בהן מסרים שעלולים להיתפס כמעוררים להסתה או פוגעניים.