ספיר סלוצקר עמרן: "השופטים בערעור של יונתן היילו לא מושפעים מהקהל"

ספיר סלוצקר עמרן, פעילה חברתית המובילה את המאבק לשחרור יונתן היילו, מספרת על יום הדיונים הראשון בערעור לעליון

ספיר סלוצקר עמרן
ספיר סלוצקר עמרן
3 בדצמבר 2014

אהלן ספיר סלוצקר עמרן, ממובילי המאבק לשחרורו של יונתן היילו מהכלא. השבוע נסעתם לתמוך בו בבית המשפט העליון בירושלים, שם ערער על עונשו – 20 שנות מאסר – בגין רצח האיש שאנס אותו פעמיים ועמד לאנוס אותו בפעם השלישית. מה אמרו השופטים?

"השופטים לא הגיעו עדיין להחלטה. הם קבעו דיון נוסף בעוד שבועיים ואמרו שמפני שזו הכרעה תקדימית – הם מבקשים מעורך הדין של יונתן ומהפרקליטות לחפש תקדימים ממדינות במערב בעלות מערכת משפט דומה לשלנו. זה עקרון בשם 'משפט משווה' – מחפשים מקרים ממדינות אחרות של אדם שהגן על עצמו רגע לפני שהתחילה התקיפה ולא אחרי, כמו שעשה יונתן".

כמה אנשים הבאתם והאם היו קריאות ביניים מרגשות מהקהל, כמו בסצנת הסיום של "בשם האב"?

"הבאנו בערך 300 איש, אבל לאולם הייתה אפשרות להכניס רק 50 איש והיו גם קרובי המשפחה של יונתן ואחרים. כל 20 דקות התחלפנו: 20 מאיתנו יצאו ופינו מקום ל־20 אחרים. ביקשנו כבר לפני שבועיים שיעבירו את הדיון לאולם גדול יותר, אבל בית המשפט לא הסכים".

איך יונתן עצמו הגיב לקהל התומכים? בטח התרגש.

"אין לו זכות דיבור בדיון אז לא שמענו ממנו מילה, אבל היה אפשר לראות שהוא נרגש ומחוזק מכל התמיכה שקיבל. המשפחה שלו דיברה איתנו אחר כך והודתה לנו ממש".

זו הייתה הפעם הראשונה שהוא ראה בעיניים את הקמפיין לטובתו?

"כן. עד עכשיו הוא היה בכלא ולא ראה כלום".

והשופטים, הם הושפעו מהקהל איכשהו?

"הם בהחלט הסבירו דברים בצורה יותר ברורה, כי היה באולם הרבה קהל שלא מבין במשפטים, ונראה גם שהם נתנו לסניגור יותר זמן לדבר. לא היה נראה שהם מושפעים רגשית מהקהל, זה לא, אבל קשה לי להאמין שהם לא נחשפו לקמפיין שעשינו בחודש האחרון".

הרבה מהמזרחים החדשים, כמו אופיר טובול, רועי חסן וכרמן אלמקייס עמוס משתתפים במאבק למען יונתן, ואת בעצמך עובדת בעמותת אחותי. זה מקרי שדווקא הם חזק בקטע?

"המזרחים החדשים, ככה אתה קורא להם?".

כן, אני פועל למיסוד הכינוי הזה.

"הם פה באוטובוס ולא ממש מסכימים עם הביטוי הזה".

כמה מפתיע.

"בכל מקרה, אלה פעילים חברתיים שגדלו בשכונות ומכירים בעצמם מה זה אומר לגדול במקום כזה, מכירים את היחס של הרשויות, את הקושי להתלונן במשטרה ואת הפחד שיעשו לך משהו אם תתלונן. לכן לא, זה לא מקרי".