אהלן עם פרופ' יהודה שנהב

פרופ' יהודה שנהב, ממייסדי הקשת המזרחית הדמוקרטית, מדבר על שיגעון הדרכונים הספרדיים

פרופ' יהודה שנהב
פרופ' יהודה שנהב
16 בפברואר 2014

אהלן פרופסור יהודה שנהב, ממקימי הקשת המזרחית. מה אתה אומר על טרפת הדרכונים הספרדיים? פתאום גם למזרחים יש פטנט לברוח מפה.

"זה לא מפתיע אותי. זו תופעה שנמשכת מאז נפילת חומת ברלין ב־89' – ישראלים שחוזרים או מנסים לחזור לאזרחויות האירופיות שלהם. תופעה אשכנזית. סטודנט שלי בשם יוסי הרפז כתב על התופעה הזו עבודת MA וגילה שהסיבות העיקריות שמניעות ישראלים להשיג דרכון אירופי הן לאו דווקא הרצון להגר מפה או המחשבה למצוא מקום לברוח אליו אם תפרוץ מלחמה, אלא בכלל סיבות סוציולוגיות: המשיכה ליוקרה, לסטטוס של 'אירופי', חיפוש אחר לובן".

אירועי השבוע גם קימבקו את הביטוי הישן והבעייתי "ספרדי טהור".

"זה בדיוק חלק מהסיפור. הרי 'ספרדי טהור' זה ביטוי שנועד לנקות ממזרחיות, ביטוי שמנסה להעביר את המזרחי דרך אירופה וככה לנקות אותו מהערביות שלו. מדובר במונח שעבר הרבה גלגולים במהלך השנים ואני לא חושב שיש מה להאשים במשהו את מי שמשתמש בו היום. אגב, זה מזכיר לי שלפני שלוש שנים פנה אלי שגריר טורקיה באונסק"ו ואמר שהם מחפשים חמישה יהודים עירקים מפורסמים כדי לתת להם אזרחות עות'מנית, כלומר טורקית. דובר עליי, על רוני סומק, סמי מיכאל ועוד שניים…".

אזרחות עות'מנית? תגיד לי שהזמנתם גם את בני ציפר.

"לא, ובכל מקרה בסוף קיבלנו חוות דעת משפטית שזה יכול דווקא לסבך אותנו מול הביורוקרטיה הטורקית בפעם הבאה שניסע לשם, אז ירדנו מזה".

אפרופו תיקון עוולות עבר, מה דעתך על הרעיון שהעלה ג'ון קרי – מתן פיצוי כספי ליהודי ארצות ערב על הרכוש שהם השאירו מאחור במסגרת הסכם השלום?

"זו יוזמה שישראל העלתה לפני עשרות שנים כבר, שכאילו עלתה מתוך אכפתיות למזרחים אבל בעצם נועדה לשמש קלף מיקוח מול הדרישה הפלסטינית לפיצוי על הנכבה. צריך לזכור שהשילומים שקיבלו האשכנזים מגרמניה היו אחד הגורמים שהגדילו את הפער בינם לבין המזרחים בארץ. אומרים שהכספים האלה יצרו פער כלכלי של 15־20 אחוז".

התראיינת גם לסדרה של אמנון לוי, שהביאה לתודעה רחבה את גל המזרחיות החדשה והלוחמנית שמתעצם בשנים האחרונות. יש מצב שבבחירות הבאות תרוץ במפלגה מזרחית חדשה בכיכובם של אנשים כמוך וכמו לוי? מין ש"ס חילונית?

"אין סיכוי. מזרחיות וחילוניות לא הולכות ביחד. ההפרדה בין דתיות וחילוניות זה דבר אשכנזי שלא קיים אצל יהדות המזרח, ולכן לא תקום מפלגה כזו. הרי ברגע שאתה יהודי ערבי, הדרך שלך 'להיטהר' מהערביות שלך היא על ידי הדגשת היהדות שלך, ולכן מפלגה מזרחית יכולה להצליח בישראל רק אם יש בה ממד דתי משמעותי. כל הנסיונות להקים מפלגות מזרחיות חילוניות במהלך השנים נכשלו כישלון חרוץ".