קמיל פוקס מספר על אחורי הקלעים של סקרי הבחירות

לקראת הבחירות קמיל פוקס מסביר איך בונים סקרי בחירות ואיך משפיעה עליו התהילה

קמיל פוקס
קמיל פוקס
12 במרץ 2015

אהלן קמיל פוקס, איך נראים הימים שלך עד הבחירות, מה אתה עושה?

"השבוע אני עושה שני סקרים, אחד לערוץ 10 ואחד לעיתון "הארץ", ונוסף לזה אני מתרוצץ לפי הפקודות של ערוץ 10. הם מטרטרים אותי יפה אבל קשה לומר שאני סובל. אני מודה שיש מידה מסויימת של כיף בזה שמכירים אותי בזכות הטלוויזיה".

אנשים מבקשים להצטלם איתך במסעדות והמארחת קולטת אותך ואומרת "תמיר, תשלחן לי את 6 בשביל קמיל"?

"זה עוד לא קרה, אני לא כזה מפורסם. קורה שאנשים באים ללחוץ לי יד ואז מיד שואלים 'אז מה יהיה בבחירות, קמיל?'. אני מעריך שברגע שייגמרו הבחירות ואפסיק להופיע בטלוויזיה זה גם ייפסק ואז אולי גם יחסר לי".

בדרך כלל כשאתה מציג תוצאות סקר בטלוויזיה, אחרי פרסום התוצאות המגיש פונה אליך לפרשנות. מה בעצם יש לפרשן בזה שלכחלון יש 9 מנדטים?

"הפרשנות היא יותר בכיוון של המשמעות של הסקר הזה ביחס לסקרים קודמים, מי עלה ומי ירד וכו', אבל אני מודה שקורה שאין לי מה לומר. בסוף אני תמיד מוצא משהו להגיד".

הסקרים לערוץ 10 ול"הארץ" הם טלפוניים?

"ל"הארץ" הוא טלפוני ול־10 אינטרנטי, כלומר פונים דרך האינטרנט לקבוצה של כמה עשרות אלפי אנשים שהביעו הסכמה מבעוד מועד להשתתף בסקר וגם סיפקו מידע על עצמם – למי הצביעו בפעם הקודמת, מה גילם ועד כמה הם דתיים. הנתונים שהם מספקים על עצמם מאפשרים לך יכולת דיוק טובה יחסית, אבל ההטיה היא בשאלה איזה מין אנשים מסכימים להשתתף בזה מלכתחילה ואיזה לא".

והטלפוני זה רק לקווים נייחים?

"כן".

מה הקטע? אני לא מכיר אף אחד בגילי שיש לו טלפון בבית. זו וואחד הטיה.

"ב־2013 היה ניסיון להוסיף גם קווים סלולריים לסקר וגילינו שזה לא השפיע מאוד על התוצאות. יש שני סוגי הטיה לסקר: הראשון הוא נון ריספונס, כלומר אנשים שמסרבים להשתתף והם עשויים להיות בעיקר מקבוצה מסויימת באוכלוסייה ואז זו בעיה; והשני הוא האם הסקר בוצע באינטרנט, בטלפון קווי, בסלולרי או בשיטה אחרת. מניסיוני, הסוג הראשון של ההטיה הוא המשמעותי והמשפיע, השני פחות. צריך להבין גם שבסקר אינטרנטי, שבו אנשים מספרים מה הצביעו בבחירות הקודמות, אנחנו מחשבים את משקלו של כל נשאל לפי כמה אנשים נוספים שהצביעו בבחירות הקודמות לאותה מפלגה כמוהו משתתפים בסקר. אם לפיד קיבל בפעם שעברה 19 מנדטים אבל בסקר השנה המון נשאלים מספרים שהצביעו לו ב־2013, אז התשובות שלהם משוקללות באופן יחסי כפחות משפיעות מהתשובות האחרות".

תכלס מה ההבדל בין הסקרים שלך לבין אלה של מינה צמח, חוץ מהשם של הסוקר?

"אין לי מושג. אני לא יודע באיזו שיטה מינה סוקרת בדיוק. ברור לי אילו נתונים היא משקללת אבל אני לא יודע כמה חשיבות היא נותנת לכל אחד. קלמן גאייר, למשל, עובד במטריצה אחרת לגמרי".

קלמן גאייר? הוא הסוקר הנוסף והלא מפורסם בחבר'ה שלכם, כמו ההיא עם השיער השחור משלישיית מנגו?

"הוא עבד עם שרון בעבר וכיום עם מפלגות שונות".