תמר זנדברג: "יש עליית מדרגה ביחס השוביניסטי בכנסת"

חברת הכנסת ויושבת ראש הועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול תמר זנדברג בשיחה על לגליזציה, הויכוח המתוקשר מול צבי הנדל וגופיית הוינטג'

תמר זנדברג. צילום: איליה מלניקוב
תמר זנדברג. צילום: איליה מלניקוב
19 באוגוסט 2015

אהלן ח"כ תמר זנדברג. השבוע העפת מדיון בוועדת הסמים של הכנסת בראשותך את יו"ר הרשות למלחמה בסמים, הח"כ לשעבר מהמפד"ל, צבי הנדל, אחרי שחיקה אותך באופן מבזה. זו הפעם הראשונה שנפגשתם או שיש לכם היסטוריה?

"הפעם הקודמת שנתקלתי בו הייתה לפני עשור, בהתנתקות, כשהייתי עוזרת פרלמנטרית. גם ציינתי בדיון בוועדה את העובדה שזו הפעם הראשונה שיו"ר הרשות בא לוועדה, ונתתי לו את הכבוד הראוי. הדברים יצאו משליטה בנקודה מאוד מסוימת, וזה כשלחצתי את הנדל לגבי מנכ"ל הרשות, יאיר גלר, שנחקר בפרשת ישראל ביתנו ויושב כבר שמונה חודשים בבית ומקבל משכורת. הגענו לזה במקרה אחרי שאמרתי 'המנכ"ל המושעה של הרשות' והנדל תיקן אותי ואמר שלמעשה המנכ"ל בחופשה בתשלום. זה דבר לא סביר בעליל".

כמה דקות לפני שהעפת אותו הוא טען שאת לא ראויה לעמוד בראש הוועדה מפני שאת תומכת בלגליזציה. אנשים בקהל מחאו לו כפיים ודרשת מהמאבטחים להוציא אותם מהחדר. את חושבת שהנדל הרשה לעצמו לחקות אותך בגלל הקהל האוהד?

"לא חושבת, האנשים האלה היו עובדי הרשות שחרדים למקום עבודתם ואין לי שום טענות אליהם. בסופו של דבר אף אחד לא יצא מהאולם, כולם נשארו. הדרישה שלי להוציא אותם הייתה בעיקר מכוונת כלפי הנדל, כי רציתי להבהיר לו שנושא הדיון הוא הרשות למלחמה בסמים ולא מידת הלגיטימיות שלי כיו"ר ועדה".

מה קרה אחרי שהמצלמות כבו, המריבה המשיכה במסדרון?

"הדיון המשיך אחר כך מול המצלמות, רק בלי הנדל. הבהרתי לנוכחים שלמרות מה שקרה אין לי כוונה להתנכל לרשות או משהו. אני באמת לא חושבת שצריך לסגור את הרשות, אבל היא כן צריכה להתעסק לא במאבק מול התומכים בלגליזציה אלא בטיפול בהתמכרויות לסמים. מהנדל עצמו שמעתי למחרת בריאיון ל־103 או 102, אני לא כל כך מבדילה".

זה בסדר, אף אחד לא מבדיל.

"זה היה לתוכנית של בן כספית ואריה אלדד. הוא פחות או יותר התנצל שם, ולאחר כמה שעות התנצל באופן יותר ברור בחדשות 2 של שעה 18:00. ככל שהרייטינג עולה גם ההתנצלות משתפרת, מסתבר".

קרו לך עוד מקרים בשנתיים וחצי שלך כחברת כנסת שנתקלת ביחס שוביניסטי או מבזה כלפייך, מעצם היותך אישה?

"אף פעם לא ניסו לחקות אותי, זו בהחלט הייתה עליית מדרגה, אבל התופעה של הקטנה, זלזול בידע או במקצועיות וניסיון להציג אותך כהיסטרית – זה קורה כל הזמן. למשל, פעם בדיון בוועדה לגבי יצוא הנשק של ישראל אמרו לי 'מה את מבינה בנשק, איך את מדברת על זה בכלל?'".

הילה קובו פרסמה בוואלה טור שבו טענה שלצד ההתנהגות המבזה של הנדל, את נוהגת להתלבש לכנסת באופן לא מכבד, וכדוגמה היא מיינה את מה שלבשת בדיון המדובר.

"אני חושבת שהדעה שלה מדברת בשם עצמה. מי שחושב שאישה עם ידיים חשופות זה בעייתי, זה אומר הכל. עניתי לה בטוויטר שזו בכלל לא הייתה גופייה אלא שמלת וינטג' שבן זוגי, אורי זקי, קנה לי בארצות הברית ואני מאוד אוהבת אותה. אין לי ספקות לגבי הכבוד שאני נותנת למקום העבודה שלי ולקולגות שלי".