בקרוב באלנבי: 18 אוטובוסים חשמליים חדשים

מאמץ משותף לטיהור רחוב אלנבי מזיהום האוויר החולש עליו הצליח להביא להזמנת 18 אוטובוסים חשמליים חדשים שישולבו במהלך 2017. תושבים אופטימיים במיוחד מזהים בכך צוהר גם להפעלת תחבורה ציבורית בשבת

אוטובוס חשמלי של דן (יח"צ)
אוטובוס חשמלי של דן (יח"צ)
14 בדצמבר 2016

מאמץ משולב של עיריית תל אביב, חברת "דן" ויוזמה אזרחית למען שיפור התנאים ברחוב אלנבי עשויה להקל, ולו במעט, את זיהום האוויר והרעש המיוצרים בו מדי יום. הבוקר (רביעי) נודע ל-Time Out כי 18 אוטובוסים חשמליים הוזמנו לישראל על ידי חברת דן, ועל פי ההערכות ישולבו בקווים ברחוב אלנבי במהלך 2017. כעת פועלים ברחוב חמישה אוטובוסים חשמליים בלבד, כולם בקו 4 של דן.

"אלנבי הוא אחד הרחובות המדהימים בתל אביב", אומרת מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו והממונה על תיק התחבורה בעירייה. "הוא סובל מהזנחה, שמקורה גם בזיהום האוור וברעש שמקשה על הליכת המבקרים והדיירים ברחוב. שינוי אמצעי התחבורה הציבורית מכלים מיושנים, רועשים ומזהמים, לכלים חשמליים, שקטים ונקיים, יבלא לשינוי משמעותי. הסנונית הראשונה הייתה האוטובוסים שכבר סופקו לקו 4, והמטרה היא לרכז גם את 18 האוטובוסים החדשים באלנבי כדי לייצר תהודה. לעורר את תשומת הלב הציבורית ולהוכיח שזה עושה הבדל".

עמוס, מאז ומתמיד. אלנבי (צילום: האנס פין, לע"מ)
עמוס, מאז ומתמיד. אלנבי (צילום: האנס פין, לע"מ)

גם ליוזמה האזרחית "מאלנבי מבטיח לאלנבי מקיים" יש חלק במגמה הזו. עוד לפני שפורסם מתווה הקו הסגול, שעתיד לעבור באלנבי, חברי היוזמה לחצו על הגורמים הרלוונטיים להזמין אוטובוסים חשמליים לרחוב. עבורם, השינוי עשוי לאפשר גם את פעילותה של תחבורה ציבורית בשבת. "אלנבי הוא רחוב עירוני קלאסי, עם תנועה ערה של הולכי רגל. רוחבו כ-24 מטר, ואי אפשר להכניס בו גם רכבת קלה, גם אוטובוסים, גם להנגיש את הרחובות החוצים לרכב פרטי, גם לסלול שביל אופניים וגם להשאיר מקום למדרכה", אומרת מיכל ריזל, תושבת הרחוב וממקימות היוזמה. "התחלנו ללחוץ על הבאת אוטובוסים חשמליים, מכיוון שהם יביאו לשיפור מיידי שלא דורש תשתיות מיוחדות. החלפת חמישה אוטובוסים בקו 4 חשובה אבל לא מספיקה, מאחר שברחוב עוברים כ-4000 אוטובוסים כל יום. אנחנו מקווים שהאוטובוסים החדשים יצורפו גם הם לקו 4, כדי שיהיה ירוק כולו, וכך תיווצר תהודה אשר תפנה לציבור יותר רחב. השינוי עשוי לאפשר גם את פעילותה של תחבורה ציבורית בשבת. השאיפה היא לייצר נקודה ארכימדית למעבר משימוש ברכב פרטי לתחבורה ציבורית לטובת הבריאות, הכלכלה, העירוניות והקיימות העירונית והעולמית".

עם זאת, בחברת דן מצננים מעט את ההתלהבות ושומרים לעצמם את הזכות להפעיל חלק מהאוטובוסים החדשים במקומות אחרים בעיר. "כשהאוטובוסים יגיעו יוחלט לאן לשבץ אותם", מסר לנו איתן פיקסמן, דובר החברה. "הכוונה היא אכן לשלב אותם בקווים הקצרים שבמרכז העיר, ורובם עוברים באלנבי".