בלגן בבלקן, סדר אצל היהודים

ברנדי השזיפים, סליבוביץ' - המשקה הלאומי של ארצות הבלקן, קיבל את הלגיטימציה שלו אצל היהודים, שהפכו אותו למשקה הפסח שלהם

15 בספטמבר 2013

הסרבים קוראים לו סליבוביץ', הפולנים סליבוביצ'ה, הרומנים צויקה וההונגרים פאלינקה. זה לא ממש משנה איך אומרים את זה, מה שחשוב זה שברנדי שזיפים הוא אחד מהמשקאות האלכוהוליים החשובים והנשתים ביותר בעולם. ברוב ארצות הבלקן מדובר במשקה לאומי. ברומניה, בבולגריה, בסרביה, בקרואטיה ובאלבניה קיימים אלפי מותגי ברנדי שזיפים מסחריים ועוד עשרות אלפי מותגים פיראטיים.

כל מי שטייל באיזורים הכפריים של הבלקן בוודאי התוודע לכל אותם מזקקות חלודות, מקרטעות ומעלות קיטור שפועלות במרתפים ובחצרות האחוריות בחוות ובכפרים. בסוף הקיץ הכפריים קוטפים את השזיפים הבשלים ומועכים אותם במטחנות מיוחדות עם הגרעינים, אשר תורמים לעיסה טעם מריר בניחוח שקדים. לאחר שהעיסה תוססת במיכלים למשך מספר ימים היא נשלחת לזיקוק. בטריטוריות הכפריות נוהגים לשתות את הסליבוביץ' בחוזק זיקוק, משמע בנפח אלכוהולי של 60־70 אחוז. לא עניין שמיועד לאנשים בעלי כבד מוחלש ולא מיועד לאנשים שמהירות הנסיעה של הטרקטור הפרטי שלהם עולה על 30 קילומטרים בשעה.

אבל יש גם סוגי ברנדי שזיפים ידידותיים יותר למשתמש. כאן נכנסים היהודים לתמונה. לאשכנזים מביניכם בוודאי יש זיכרון דהוי של שולחן סדר פסח שבו עומד בקבוק שעל התווית שלו ציור שזיפים סגולים ומאחוריו לחיים סמוקות של סבא חייכני במיוחד. זהו אינו זיכרון פרטי. כי בקרב כל קהילות אשכנז הסליבוביץ' הוא המשקה המזוהה ביותר עם פסח, מלבד יין קידוש כמובן. המקור למסורת הזו הוא הלכתי. מכיוון שהמקור של רוב התזקיקים האלכוהוליים הנפוצים הוא דגנים (וויסקי, וודקה) ומכיוון שהרוב המוחלט של סוגי הברנדי אינו כשר שכן הוא אינו מיוצר מיין כשר, האפשרות היחידה שנותרה בידי יהודים הייתה להשתכר במהלך הסדר מברנדי על בסיס שזיפים, שתמיד היה אפשר לבטוח בכשרותו.

במהלך ההיסטוריה הקשר בין יהדות וסליבוביץ' הפך לקשר של לחברות אמיצה, ובמקומות רבים הפך ברנדי השזיפים למשקה שמזוהה יותר מכל עם יהודים. רבים מבעלי מזקקות הסליבוביץ' באירופה היו יהודים, אשר לקחו את המשקה הגס והכפרי והפכו אותו לפאר היצירה: הם יישנו אותו בחביות עץ אלון למשך שנים רבות ורקחו ממנו בלנדים מורכבים בדומה לטכניקות ששימשו את הבלנדרים המדופלמים של תעשיית הוויסקי בסקוטלנד או תעשיית הברנדי במחוז קוניאק. על אף שבימינו רוב בתי הסליבוביץ' הנחשבים בעולם כבר אינם מצויים בבעלות יהודית, על תוויות של מותגים רבים ניתן לזהות סמלי מגן דוד כתו איכות. מתברר שהסמל הזה, שמעורר כל כך הרבה אמוציות שליליות במקומות רבים מדי בעולם, עדיין מסמל משהו חיובי כשזה מגיע לאלכוהול שזיפים. נו, גם זה משהו.

"בקבוק סליבוביץ' אחד מכיל יותר פילוסופיה מזו שמכילה הספרייה הגדולה בעולם" (פתגם סרבי)