יום הטקילה הבינלאומי: מהמיתולוגיה המקסיקנית ועד לקוקטייל מנצח

היום (24.7) מציינים בעולם את יום הטקילה, המשקה הלאומי של מקסיקו. מה מקורו, למה שותים אותו עם מלח ולימון ואיך מכינים את המרגריטה המושלמת?

טקילה (צילום: shutterstock)
טקילה (צילום: shutterstock)
24 ביולי 2016

טֶקילה (Tequila) הוא המשקה הלאומי של מקסיקו ואחד מענפי היצוא הגדולים והחשובים במדינה. מקור שמו בראשית המאה ה־16 בעיירה טקילה, הנמצאת בפריפריה של העיר הגדולה גוודלחרה. ממשלת מקסיקו מחזיקה בזכויות על השם טקילה, וגם חוקקה חוקים נוקשים המגדירים איזה משקה רשאי לשאת שם זה. לפי תקנות ממשלתיות, כדי להיקרא טקילה חייב המשקה להכיל לפחות 51 אחוז מיצים מותססים המגיעים מצמח האגבה הכחולה. 49 האחוזים הנותרים יתקבלו ממגוון סוכרים המתווספים בתהליך התסיסה, לרוב מקני סוכר או ממולסה.

מותגי טקילת הפרמיום, העשויים 100 אחוז אגבה, חייבים להיות מבוקבקים בתוך מקסיקו ונתונים לפיקוח ממשלתי קפדני. אפשר לייצר טקילה בחמישה אזורים בלבד במקסיקו. משקה שנוצר מחוץ לאזורים אלו ייקרא מֶסְקָל (Mezcal). כל בקבוק טקילה חייב להכיל NOM – מספר המאפשר לדעת איזה מפעל ייצר את הטקילה שבאותו בקבוק. ריכוז האלכוהול במשקה צריך להיות 35־49 אחוז. אחרי כל אלה אפשר להתרווח, ללגום ולומר "טקילה טוב" (Tequila Bueno) – טקילה הוא זכר בספרדית.

דמה של האלה

השימוש בצמח האגבה התחיל לפני כ־9,000 שנה, כאשר שבטים במקסיקו החלו להשתמש בצמח למאכל ולאריגת בדים מסיביו. המיתולוגיה המקסיקנית מספרת כי צמח האגבה הוא גלגולה של האלה מאיהואל, וכי לשד הצמח הדבשי הוא דמה. האגדה מספרת כי ילידי המקום חזו יום אחד בברק הפוגע בלב אחד מצמחי האגבה השכיחים באזור ומבשל אותו בחומו. לשד הצמח המבושל החל לתסוס מהחום, והנקטר הארומטי שנזל נראה להם כמתת האלים לאדם.

צמח האגבה נתפס כצמח המייצר אנרגיות מיוחדות, והמשקה המקסיקני הראשון מצמחי האגבה, הפולקה, הפך להיות בעל כוח סמלי חזק המייצג לידה מחדש בטבע וסגולות אחרות. המשקה היה מקודש ושתו אותו רק משפחות האצולה המלכותית וכוהני הדת, בעוד על שאר העם נאסר להשתמש במשקה למעט ביום המתים – חגיגה דתית החלה בסיום השנה. הכובשים הספרדים הראשונים שהגיעו למקסיקו גילו את הפולקה החמוצה ודלת האלכוהול. הם זיקקו את המשקה המקומי, שנראה כמו בירה, וייצרו משקה שכונה יין מסקל. המרכז הראשון שבו ייצרו את המשקה היה בסביבות העיירה טקילה.

בשנת 1758 נתן מלך ספרד אדמות לדון חוסה אנטוניו קווארבו באזור טקילה. קווארבו גידל את צמחי האגבה ופתח במקום מזקקה שהפיקה לראשונה אלכוהול מצמחים תרבותיים. תחילה אסרו הספרדים את ייצור המשקה מכיוון שהעדיפו שמקסיקו תרכוש את המשקאות האלכוהוליים שלה דרך ספרד, אך בשנת 1795 ניתן הרישיון הראשון להפקת המשקה המקומי. שנים רבות לאחר שהתחיל דון חוסה לזקק את יין המסקל הופיעו מזקקות נוספות שהחלו ב־1873 לייצא את תוצרתה לארצות הברית ומינפו את הטקילה אל על. הנחת פסי הרכבת באזור עזרה מאוד לפיתוח וליצוא, וכמובן גם תקופת היובש בארצות הברית שהפכה את הטקילה לאחד המשקאות שהוברחו בכמויות הגדולות ביותר למסבאות המחתרתיות שמעבר לגבול.

אחרי מלחמת העולם השנייה החלו להכיר את הטקילה במקומות נוספים בעולם. המכירות גברו בשנות ה־50, כשקוקטייל המרגריטה, המבוסס על טקילה, התחיל להתפרסם. מנהגים חדשים הופיעו, כגון שתיית הטקילה עם לימון ומלח – המלח נועד להקטין את צריבתה של הטקילה על ידי הפרשת רוק, והלימון משפר את הטעם. את המלח בוזקים על גב כף היד, מלקקים, שותים את שוט הטקילה בלגימה אחת ומוצצים או אוכלים את פלח הלימון – שילוב טעמים מנצח.

טקילה (צילום: shutterstock)
טקילה (צילום: shutterstock)

שני מתכוני מרגריטה מנצחים

קוקטייל המרגריטה הוא אחד מהקלאסיקות העולמיות. אגדות רבות נשזרו סביב הקוקטייל הזה, סיפורים מגרים לא פחות מהמשקה עצמו. הקוקטייל הומצא כנראה בשלהי שנות ה־30 של המאה הקודמת. הסיפור המוכר ביותר מדבר על השחקנית מרג'ורי קינג, שבתקופת היובש בארצות הברית (סוף שנות ה־20 ותחילת ה־30) נהגה לחצות את הגבול מקליפורניה למקסיקו כדי ללגום את המשקאות האסורים. יום אחד ישבה הכוכבת במסעדה בטיחואנה שבמקסיקו והודיעה שהיא אלרגית לכל משקה אלכוהולי מלבד טקילה, ואז זכתה בקוקטייל על שמה.

מרגריטה קפואה

חומרים:

  • 60 מ"ל טקילה
  • 30 מ"ל קוואנטרו (ליקר תפוזים)
  • 30 מ"ל מיץ ליים או מיץ לימון סחוט
  • הפירות האהובים עליכם: מנגו בשל חתוך לקוביות / 5־6 ליצ'י (טבעי או משומר); 5־6 תותים וכדומה
  • קרח

 

אופן ההכנה:

מכניסים את כל המרכיבים לבלנדר, מרסקים ומוזגים לכוס. אפשר לקשט בפירות עצמם. נהוג לטבול את שפת הכוס במיץ לימון תחילה ולאחר מכן במלח, כדי שיעטר את שפת הכוס.

מרגריטה

חומרים:

  • 60 מ"ל טקילה
  • 30 מ"ל קוואנטרו (ליקר תפוזים)
  • 30 מ"ל מיץ ליים
  • קרח
  • סליל קליפת לימון או פלח לימון לקישוט

 

אופן ההכנה:

ממלאים את הכוס בקרח. מנערים את כל המרכיבים
 בשייקר עם קרח, מוציאים את הקרח מהכוס ומסננים לתוכה את הקוקטייל. מקשטים בסליל קליפת לימון או בפלח לימון. נהוג לטבול את שפת הכוס במיץ לימון תחילה ולאחר מכן במלח.

*מתוך הספר "שעות שמחות – סיפורים על הבר ומתכוני קוקטיילים מפורסמים" / מירה איתן (הוצאת LunchBox)

מרגריטה (צילום: shutterstock)
מרגריטה (צילום: shutterstock)

בלאדי מריה: כמו הקוקטייל הקלאסי, אבל עם טקילה

// נועה רוזין

במסגרת חגיגות יום הטקילה (24.7) המסעדות דלאל, מסה, קוואטרו ויאכט קלאב יכינו את הגרסה המקסיקנית לבלאדי מרי (במקור עם וודקה) עם טקילת פטרון בסגנון ייחודי לכל מסעדה. במסה יוסיפו הרבה כוסברה (54 ש"ח), בדלאל הדרינק ישודרג עם עגבניות שרופות (44 ש"ח), בקוואטרו תקבלו את הקוקטייל עם גספצ'ו עגבניות תמר (54 ש"ח) וביאכט קלאב תוגש הבלאדי מריה עם הרבה פלפל חריף (45 ש"ח). הקוקטיילים יוגשו במסעדות לאורך סוף השבוע בלבד. רק אל תקפיצו עם ספרייט.

יום הטקילה הבינלאומי, מסעדות נבחרות בתל אביב, חמישי־שבת (21.7־23.7)

בלאדי מריה בדלאל (צילום: מאיר כהן)
בלאדי מריה בדלאל (צילום: מאיר כהן)

ארבעה בקבוקי טקילה מומלצים

// אבישי תנעמי

במשך שנים רבות נהגו המקסיקנים להתסיס את פרי האגבה המקומי ולשתות את הנוזל המותסס כחלק בלתי נפרד מהפולחנים הדתיים שלהם, אולם עד מהרה הפך המשקה לדרינק פופולרי שעזר להם לסדר את הראש גם באופן יומיומי. המשקה שרבים זוכרים בעיקר בזכות חבטת הכוס על השולחן והקפצת המשקה לתוך הפה, זוכה לאחרונה לעדנה מחודשת והפך במהירות רבה לחביבם של מיקסולוגים ברחבי העולם. בשוק המקומי קיימים לא מעט מותגי טקילה. הנה כמה שכדאי להכיר:

הארדורה אנייחו

טקילה בגוון ענברי המיושנת כשנתיים בחביות עץ אלון, בעלת ניחוח פרחוני וטעמים מורכבים עדינים של עץ אלון קלוי, פירות יבשים, שקדים ותבלינים, מרקם חלק ונעים, וסיומת קרמלית ארוכה ונעימה. להשיג בחנויות המשקאות.

מחיר: 200 ש"ח

הארדורה אנייחו (צילום: יח"צ)
הארדורה אנייחו (צילום: יח"צ)

רוקה פטרון

טקילה זהובה המיוצרת בשיטה מסורתית כאשר טחינת פקעות האגבה נעשית באבן ריחיים לשמירת טעמיו הטריים של הצמח. לטקילה טעמי קרמל וקלייה מעודנים וניחוח תבלינים ארומטיים, מרקם חלק וסיומת ארוכה ונעימה.

מחיר: 74.90$, להשיג בלעדית בדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון

טקילה רוקה פטרון (צילום: יח"צ)
טקילה רוקה פטרון (צילום: יח"צ)

אלחימדור ריפוסאדו

טקילה זהובה המיושנת כשנתיים בחביות עץ אלון אמריקני בעלת טעמי קליה, חמאה, קרמל ווניל וניחוח ארומטי מתובל, מרקם חלק ונעים וסיומת ארוכה ומעושנת קלות. להשיג בחנויות המשקאות.

מחיר: 134 ש"ח

טקילה אלחימדור ריפוסאדו (צילום: יח"צ)
טקילה אלחימדור ריפוסאדו (צילום: יח"צ)

גילה אנייחו

טקילה המיוצרת מ־100 אחוז אגבה כחולה ומיושנת בחביות עץ אלון במשך כ־27 חודשים. לטקילה טעמים דומיננטיים של קרמל וניחוחות קלייה, אגוזים ותבלינים ארומטיים, גוף עוצמתי, מרקם מחוספס וסיומת ארוכה ומעושנת.

מחיר: 99 ש"ח, להשיג באתר פנקו

טקילה גילה אנייחו (צילום: יח"צ)
טקילה גילה אנייחו (צילום: יח"צ)