יינות לבנים מלוחים: המלווים המושלמים לסתיו

תשכחו מארומות של אפרסקים ופרחים, צוף ואננס. מה שאתם צריכים בסתיו הקרוב הוא להכיר את הלבנים המלוחים

Pierre Viala (1859-1936), Victor Vermorel (1848-1927), Traite General de Viticulture. Ampelographie, 1901-1910. Volume VI, Italy, Pessione, Museo Martini di Storia dell'Enologia
Pierre Viala (1859-1936), Victor Vermorel (1848-1927), Traite General de Viticulture. Ampelographie, 1901-1910. Volume VI, Italy, Pessione, Museo Martini di Storia dell'Enologia
8 באוקטובר 2018

אם תבקשו מסומלייה מיומנת שתמליץ לכם על יין לבן מלוח, היא תבין מיד על מה אתם מדברים. זוהי בעצם מילה אחרת לאותו מונח חמקמק הקרוי מינרליות, מונח שרובנו למדנו לדקלם ושאוגד בתוכו קשת של ארומות (בעיקר) וטעמים (קצת) כגון אבק שרפה, אבן צור, ריחות של חלוקי נחל רטובים ומלח ים. נשמע ביזארי אבל בעצם מדובר ביינות לבנים מרעננים, עם גוף שיהיה לרוב קל או בינוני, אלכוהול מתון וחמיצות נאה. יינות שמתאימים לסביצ'ה קיצי או לסשימי על הקרח, אבל גם לאוכל מתובל היטב ולפעמים אפילו למטבח הים תיכוני. אז מאיפה מגיע המלח הזה שאנחנו מרגישים בצדי הלשון כבר עם הלגימה הראשונה?

עוד כתבות שיעניינו אותך:
9 הקוקטיילים הקפואים הכי טובים בתל אביב
המקומות הכי טובים לשתות בהם בירה בתל אביב
אוקטוברפסט 2018: האירועים הכי שווים בעיר

מקרקע גירית או וולקנית

ישנם כמה סוגי קרקעות אשר עשויים לתת לנו את הטעם המלוח. בבורגון למשל ובייחוד בשבלי, ממלכת השרדונה, האדמות מתאפיינות בתכולת גיר גבוהה ובמשקעים ימיים (מאובנים). דוגמה נוספת היא אדמת הסילקס בסנסר ופואי פומה, המניבה את יינות הסוביניון בלאן הנהדרים של עמק הלואר. אדמות וולקניות תורמות גם הן למליחות ביין. בהר האתנה בסיציליה גדלים כרמי קריקנטה וקטראטו על מורדות הר הגעש הפעיל ומפיקים את יינות האתנה ביאנקו החומציים, מלוחים ומינרליים. גם יינות העשויים מענבי אסירטיקו מהאי סנטוריני ביוון נהנים מקרקע וולקנית ומקרבה למליחות הים, והם מושלמים למי שאוהבת טעמים מלוחים ביין שלה.

מזני ענבים עם נטייה למליחות

יש זני ענבים אשר באופן טבעי מניבים יינות בעלי חומציות גבוהה התורמת לתחושת המליחות ביין. כאלו הם הריזלינג, השרדונה, האליגוטה, המלון דה בורגון של יינות מוסקדה והאסירטיקו היווני. אם גם אתן התאהבתן במליחות המרעננת הזאת – חפשו אותם.

מן הים

סיבה נוספת, אפשר לומר טריוויאלית, היא קרבה לים. אזורי יין השוכנים לצד גופי מים גדולים כגון ימים ואוקיינוסים, סופגים את מלח הים הנישא על ידי הרוח. המלח נספג בקרקע ואף נדבק לדופנות ולקליפות הענבים, ויש האומרים שמשפיע על טעם היין ומפיק יינות בעלי מליחות עדינה. דוגמה קלאסית לכך הם יינות מאזור גליסיה בצפון מערב ספרד על גבול האוקיינוס האטלנטי כגון יינות מזן האלבריניו, ויינות המוסקדה מצדו המערבי של עמק
הלואר (שידוך מושלם לצלחת אויסטרים טריים) ויינות שרי מנזנייה מאזור סנלוקאר דה בראמדה שבאנדלוסיה.

מחשיפה מבוקרת לחמצן ושימוש בשמרים מיוחדים

שיטות עשייה ייחודיות כמו אלו האופייניות ליינות ריוחה לבנים, שבהם ענבי הוויורה (Viura) עוברים התיישנות ארוכה בחביות עץ עם חשיפה מבוקרת לחמצן, יוצרות יין עם קשת של ארומות המזכירות אגוזי מלך ושקדים מלוחים. יינות שרי פינו ומנזנייה מדרום ספרד עוברים התיישנות תחת שמר הנקרא פלור, והוא יוצר יינות יבשים ומלוחים עם ארומות של שמרים, שקדים ואפייה.

חמישה לבנים מלוחים

1. פואי פומה לה שאן דה ביון, מישל רד, 2014

מיינות הדגל של יקב רד שבעמק הלואר. 100 אחוז ענבי סוביניון בלאן מגפנים בנות 30 שנה ויותר המגיעים מחלקה בודדת מפיקים יין יבש וחד כתער, בעל נפח ואלגנטיות מופתיים, הדריות עדינה וסיומת מלוחה (250 ש״ח).

2. שבלי, ז׳אן פול, ובנואה דרואן, 2015

אחד היקבים הוותיקים באזור שבלי שהועלה על המפה על ידי ז׳אן פול האב, וכיום מנוהל
על ידי בנואה הבן. שבלי קלאסי למדי, ללא כל התיישנות בעץ, חד, מלוח ומינרלי, בדיוק כפי
ששבלי צריך להיות (140 ש״ח).

3. תלאסיטיס, גאיה, 2016

אולי אחד היינות המרתקים המגיעים לארץ. יקב גאיה, מלך האסירטיקו באי סנטוריני, מציג יין המיוצר מגפנים בוגרות בנות 80 שנה, הגדלות בצורה ייחודית המגנה עליהן מפני הרוחות החזקות של האי. יין עם חומציות משגעת, מבנה מהודק ונפח מרשים. שבלי ים תיכוני (135 ש״ח).

4. קפלניה, מרקז דה, מורייטה, 2012

האנדרדוג של החבורה. ריוחה לבן מ־100 אחוז ענבי ויורה מכרם יחיד העוברים התיישנות
של שנה וחצי בחביות עם חשיפה עדינה לחמצן, דבר היוצר את פרופיל הארומות של אגוזי מלך ושקדים מלוחים הכה ייחודי לריוחה לבנים. יין לבן עם אופי של אדום (160 ש״ח).

קפלניה
קפלניה

5. אלבריניו, זאראטה, 2016

האלבריניו תפס מקום טרנדי בתפריטי יין בשנים האחרונות ואפשר למצוא אותו בשלל גרסאות הנעות מחצי ארומטיות אפריטיפיות ועד סגנון יותר מהודק וחומצי. בגרסה הנוכחית תמצאו אלבריניו קלאסי ויבש עם מרקם רך ואופי חד ומלוח. יין מרשים ללא שמץ של התחנפות (98 ש״ח).

זאראטה
זאראטה