דרכים צדדיות: היינות המשובחים והזולים שחומקים מתחת לרדאר

לא חייבים לשלם מאות ואלפי שקלים על בקבוקים משבלי ובורדו. הכירו את אזורי היין שחומקים לכם מתחת לרדאר ונותנים תמורה היסטרית לכסף

יינות משובחים וזולים
יינות משובחים וזולים
10 בינואר 2019

אני רחוקה מלהיות מבינה גדולה בכדורגל, אבל כחובבת בינונית מינוס אפילו אני מכירה את החשודים המיידיים – מנצ'סטר, בארסה, ריאל וחברותיהן, הקבוצות שבהן הכסף הוא שם נרדף לניצחון וכל שחקן עולה כמו שני רכבי יוקרה חדשים. אבל דווקא בעידן שבו כדורגלנים כבר לא צומחים בפאבלות של ברזיל, גיליתי (אמרו לי) שהרבה יותר מעניין לעקוב אחרי קבוצות מתחת לרדאר כמו ולנסיה ונאפולי, איפה שיש הרבה פחות כסף אבל לא מעט כדורגל.
מה הקשר ליין, אתם שואלים? להתראות בורגון, שאבלי ובורדו – שלום קוט ד'אוזר, ז'ורה, ארדש ועוד רבים וטובים. אני קלאסיקנית מושבת, חובבת בורגון, ריזלינגים פריכים וחדים ושמפניות מלטפות – אבל אין כמו להכיר את אזורי היין האנדרדוגס, הממוקמים לעתים ממש ליד אחיהם המיוחסים אבל נותנים תמורה היסטרית בבקבוק, לפעמים בחצי המחיר. אז בפעם הבאה שאתם מביאים יין לחברים, תשוויצו בשמות האלה:

קוט ד'אוזר, צרפת – Côtes d'Auxerre, France

קילומטרים בודדים מפרידים בין אזור קוט ד'אוזר לבין שאבלי המפורסמת. כ־20 דקות נסיעה מהכפר שאבלי ואתם דורכים בטרואר דומה למדי לזה של האחות הגדולה המפורסמת אך עם הרבה פחות יחסי ציבור ופרסטיז'. היסטורית, יינות האזור היו חלק משאבלי עד שמגפת הפילוקסרה השמידה את הגפנים כליל בשלהי המאה ה־19 של המאה הקודמת, ולאחר ביסוס מחדש, האזור נותר כאפלסיון עצמאי. האדמה כמעט זהה לזו של שאבלי ומורכבת גם היא מריכוזים שונים של מאובנים עם אבן גיר וחמר, המפיקים את המינרליות הטהורה האופיינית כל כך ליינות הטובים משאבלי, וגם לאזור זה. והיינות – שמורים ליצרנים קטנים הנאמנים לטרואר ולעשייה איכותית, והרבה פחות נדרשים למלא את צורכי הגלובוס בבקבוקים עם התווית שאבלי, שלא תמיד ברור מה איכות הנוזל שבתוכם.

בכמה מילים: שאבלי למביני עניין.

Gueules de Loup, Goisot, Côtes d'Auxerre France 2015

היבוא הסדיר של יינות דרום צרפת של אורי כפתורי מאיספרווינום התרחב לאחרונה לאזורי יין נוספים והשמחה גדולה. גואזו הוא מוותיקי יצרני אזור קוט ד'אוזר וסט. ברי, ומראשוני הייננים שם לעבוד בפרקטיקות אורגניות וביו דינמיות. גפני שרדונה בנות 40 שנים מכרם יחיד, גל דה לו, מפיקים יין טהור ומינרלי, כמעט אתרי אך עם מורכבות ודיוק היסטריות. יין ברמת שאבלי פרימייה קרו ואף יותר.

מחיר: 170 ש"ח

ז'ורה, צרפת – Jura, France

שעה נסיעה מזרחה מבון העיירה החשובה בבורגון, וכשמהצד השני שווייץ במרחק יריקה, נמצאת ז'ורה, ממלכת הגבינות והנופים המוריקים. האקלים כאן דומה לזה של בורגון עם חורפים קרים וחדים, אך האזור הקטנטן מפיק כמה סגנונות יין יוצאי דופן וטעימים להפליא. בעבר ז'ורה הייתה ידועה בעיקר בזכות יינות ה־vin jaune שלה, יינות שעוברים תהליך חמצון מכוון בעשייה שדומה ליינות שרי מספרד. כיום מהז'ורה יוצאים גם יינות בסגנון הרבה יותר "בורגוני" עם פרי חד ולימוני, מינרליות ונפח משגע בלבנים מבוססי שרדונה והזן המקומי סאבינייה, ובאדומים יינות בעלי פרי אדום טרי ומפתה מלווים באדמתיות מזנים כמו פינו נואר, פולסאר וטרוסו. ואיזה יופי, לארץ מגיעים כמה יצרנים מהטובים שניתן למצוא באזור.

בכמה מילים: ז'ורה אהובתי.

Trois Cépages, Domaine du Pélican, Jura France 2015

בלנד משלושה זני הענבים האדומים של הז'ורה – פולסאר, טרוסו ופינו נואר. דומיין דה פליקן הוקם ב־2012 על ידי יקב מרקיז ד'אנג'רוויל, היצרן המוביל היום בוולנה שבבורגון, לאחר שגילה את פוטנציאל האזור. היין שופע פרי אדום טהור ועסיסי, אדמתיות ועישון. מפתה ופרוע.

מחיר: 180 ש"ח

בכמה מילים: ז'ורה אהובתי.

ארדש, צרפת – Ardèche, France

ארדש נמצאת בדיוק בתפר שבין עמק הרון הצפוני לבין זה הדרומי ובשנים האחרונות בעקבות טרנד ה־natural wines עלתה על המפה עם כמה יצרנים מעולים ויינות סופר מרשימים. באזור מגוון זני ענבים, רובם אופייניים לעמק הרון כמו סירה וגראנש באדומים וויונייה ורוסאן בלבנים. וכשבוחרים את היצרן הנכון, היינות מביאים לידי ביטוי את האופי האלגנטי והמפולפל של צפון הרון עם קצת יותר בשלות ונגישות האופיינית לדרום.

בכמה מילים: כשזה טוב זה טוב מאוד.

Syrah, Hervé Souhaut, Ardèche France 2016

100% סירה מגפנים בנות 10־100 שנים. הרבה סואה הקים את היקב ב־1993 ומאז הפך היקב לשם דבר באזור. היינות עוברים תסיסה באשכולות שלמים בלבד ומביאים לידי ביטוי את האלגנטיות הצפון רונית עם פרחוניות עזה ומיצוי טאנינים רך ומפתה. יין עסיסי, שופע פרי שחור ומתובל, מלא פרחים ועידון מופתי.

מחיר: 180 ש"ח

עוד כתבות שיעניינו אותך:
המדריך הקולינרי המלא לשכונת שפירא
מסעדת שף צרפתית-איטלקית משדרגת את רמת השרון
הברים הכי טובים בעיר לבילוי בגשם

ואל ד'אוסטה, איטליה – Valle d'Aosta, Italy

מתי לאחרונה שתיתם יין מהמון בלאן? אזור ואל ד'אוסטה שוכן למרגלות ההר הלבן המוכר יותר דווקא לחובבי סקי, ונמצא במרחק שעה נסיעה מפיימונטה מלכת פטריות הכמהין ויינות הברולו והברברסקו המרשימים.

כיאה לאזור קר וצפוני היינות הלבנים הם גולת הכותרת כאן ומיוצרים מהזן המקומי פרי בלאן (Prie Blanc). כרמי האזור הם הגבוהים ביותר באירופה, בגובה של 1,200 מ' מעל פני הים, ומפיקים יינות חדים וחומציים עם מינרליות מלוחה ומודגשת. אז אחרי שאכלתם פסטת 40 חלמונים עם כוס ברולו בפיימונטה, עלו לוואל ד'אוסטה לקצת סקי ופולנטה, עם כוס בלאן דה מורג'ה בצד.

בכמה מילים: מינרליות ומליחות הן המשחק.

Piagne, Cave Mont Blanc, Valle d’Aosta Italy 2015

100% ענבי פרי בלאן מאזור מורג'ה, העיירה שידועה הרבה יותר בשל מיקומה הסמוך למון בלאן ופחות בזכות היינות הלבנים החומציים והטהורים שהאזור מפיק. ה־Cave הוא פרי שיתופם של כמה כורמים המסורים לעבודה בלעדית עם הזן פרי בלאן. יין טהור ונקי ולגמרי אלפיני.

מחיר: 110 ש"ח

בקעת הנדיב, ישראל

אפשר לומר שישראל היא בכלל עדיין אנדרדוג בפני עצמה אבל בכל זאת אם קצת נכנסים לענייני טרואר מקומי, גם בתעשיית היין הכחולה־לבנה אפשר כבר למצוא אזורים מעט יותר טרנדיים ומוכרים מאחרים. גולן, גליל והרי יהודה בשנים האחרונות נמצאים בכותרות וכל חובב יין כבר יודע לדקלם משפט או שניים על איכות הכרמים בכרם בן זמרה. אך נוסף לאלו, יש כמה אזורים שעדיין נמצאים מתחת לרדאר.

אזור בקעת הנדיב מבחינה היסטורית מוגדר כאזור היין הוותיק של ישראל, ובשנים האחרונות עולה על המפה עם יקבים ותיקים כמו מרגלית ושחקנים חדשים כמו בר מאור ויקב וורטמן. האזור שופע אבן גיר וכרמים ותיקים, ובעשייה נכונה מייצר יינות מרשימים ומרגשים לא פחות מאחיו המפורסמים יותר.

בכמה מילים: ימי בנימינה זה כאן.

ירח אדום, בר מאור, בקעת הנדיב ישראל 2015

רמי בר מאור הוא מיינני הדור החדש של בקעת הנדיב. הפרקטיקות ביקב דוגלות במינימום התערבות, ללא השקיה בכרמים, והיינות נעשים כולם מהמיץ הראשוני ללא סחיטה. ירח אדום הוא 100% מרלו, אפשר לומר יין הדגל של היקב, שנעשה בכמויות מזעריות. שפע של פרי אדום ועסיסי, מלווה בעישון אדמתי ועשבי תיבול יבשים. מזרח תיכון חדש זה כאן.

מחיר: 120 ש"ח