הקבב מאיסטנבול: איפה אוכלים את האוכל הטורקי הכי טוב בתל אביב?

פירורים של איזה בוריק מתפזרים על שפתיה של סורייה, כשהיא חושקת בפארוק בוראן שבדיוק בולס את הדונר קבב? מעריצי "הכלה מאיסטנבול", קבלו את רשימת בתי האוכל הטורקיים שיעיפו אתכם לטורקיה בנגיסה

איסקנדר בבאבאג׳ים. צילום: דני גולן
איסקנדר בבאבאג׳ים. צילום: דני גולן
21 בפברואר 2019

1. אונזה

הגסטרו בר הפרוע בשוק הפשפשים מתיימר לתת מענה עותמני הולם למיקום שלו ביפו, בהתאם לחותם המובהק של ימי האימפריה על העיר. בפועל הקשר הטורקי פשוט הרבה יותר – צמד השפים במקום הם אריק דרחני ומולי מגריסו, האחרון גדל על אוכל טורקי בבית ומפגיז באונזה בשלל מנות מזה ומאפים טורקיים בכל ימות השבוע, וכמה ערבים בשבוע אף מוקדשים למטבח הטורקי באופן בלעדי. תמיד תמצאו פה מקבץ מנות מזה הכולל סו בורק במילוי תרד וקשקבל, ג'יג'יק יוגורט סמיך עם מלפפונים בשמיר ונענע, וגם מגוון מאפי פידה מהטאבון.
רבי חנינא 3 יפו, 6486060־03

אונזה. צילום: אנטולי מיכאלו
אונזה. צילום: אנטולי מיכאלו

2. דילקס

דילק בהג'י למדה את אמנות אפיית הבורקס באיזמיר שבטורקיה והביאה את טירוף בורקס המים לתל אביב. התורים האינסופיים בכניסה לבית האוכל הקטן שלה מעידים שהפחמימות הטורקיות שנמכרות כאן ממכרות כסם. למי שטרם שמע על נפלאות הסו בורק – בורקס המים, מדובר בבורקס שמגיע בגרסת תרד, גבינה בולגרית ומעט קשקבל, ונאפה בין דפי בצק דקיקים כנייר שבושלו קודם לכן במים. התוצאה היא מעין לזניה אוורירית במיוחד שקשה להפסיק לאכול. אפשר לזלול במקום או לקחת הביתה טרי או קפוא. יש גם בורקס רגילים כגון שבלולי גבינה, אבל בגרסה מעלפת.
ההגנה 33 תל אביב, 9021634־054

3. בורקס טורקי אורגינל

לא מעט בורקסיות נפלאות וראויות יש בעירנו, אחת מהן היא בורקס טורקי אורגינל הוותיקה בכניסה לשוק הכרמל. חיים קמונדו הבעלים מכיר הרבה מהלקוחות באופן אישי וכבר יודע לכוון לכל גחמה. תמצאו כאן שבלולי תרד, גבינה בולגרית, תפוח אדמה, חציל על האש ואפילו בורק בשר נהדר. אם תהיו מספיק חכמים להתיישב ולא סתם לקחת את הבורקס לדרך, תקבלו את המאפה החמים בצלחת בגרסת קומפלט חמוש בביצה קשה, מלפפון כבוש, רסק עגבניות וסחוג. בשם הכלה מאיסטנבול אל תשכחו להזמין גם משקה איירן סמיך.
בורקס טורקי אורגינל, הכרמל 39 תל אביב, 5176980־03

4. באבאג'ים

הסניף החדש של מסעדת הפועלים הטורקית מבת ים. פירוש השם באבאג'ים הוא אבא'לה, ואכן מה שמוגש פה הוא הגרסה הביתית של המטבח הטורקי. גם כאן תמצאו שווארמה איסקנדר מצוינת עם כל התוספות, לחמעג'ון נהדר, מאפי פידה וגם שלל תבשילים ביתיים שיסגרו לכם את הפינה של ארוחת צהריים טעימה ומשביעה. כדאי לאכול כאן את הפידה המצוין הממולא בתרד, את הקבב אדנה המוגש בלאפה דקיקה ולא לנטוש את המסעדה לפני שמלקקים סוטלאץ' – הגרסה הטורקית של דייסת אורז.
דרך סלמה 44 תל אביב, 9743535־03

איסקנדר בבאבאג׳ים. צילום: דני גולן
איסקנדר בבאבאג׳ים. צילום: דני גולן

5. טורק לחמעג'ון

סכיני ענק יגרדו עבורכם עמודי דונר אדירי ממדים הנוטפים שומן ומורכבים נתחי פרגית, הודו וכבש. בטורק לחמעג'ון יכינו לכם שווארמה בפיתה או בלאפה, אבל למה לעשות מעשה מטופש שכזה כשמציעים לכם אופציה שלישית ומוצלחת מכולן? שווארמה עטופה בלחמעג'ון היא הדבר הקרוב ביותר לשווארמות האלוהיות שאכלתם בטורקיה. הסלטים הטריים שמתהדקים אל פיסות השווארמה בתוך הלחמעג'ון רק הופכים את האירוע לשערורייתי יותר.
נחלת בנימין 77 ,תל אביב, 5661661־03

6. מוטפאק

מדי פעם נעלמים אנשי מערכת Time Out וכעבור שעה קלה צצים באינסטגרם חיוכיהם המסופקים, כשהם מעשנים את הסיגריה שאחרי. איכשהו זה תמיד קורה במוטפאק – המזללה הטורקית בפאתי שכונת שפירא שזכתה בשנה האחרונה לשיפוץ ולמיתוג של ממש. לכאן מגיעים כדי להתייחד עם מנת איסקנדר עשויה נתחי כבש, המשתכשכת בחמאה ויוגורט הום מייד בצלחת אחת עם עגבניות צלויות, פלפלים חריפים ופיתה שסופחת את כל החמדה הזאת. אם נשאר לכם מקום בבטן קנחו בלחמעג'ון מצוין שמוגש עם סלט ירקות קטנטן לטובת המצפון.
דרך סלמה 110 ,תל אביב, 9072666־054

לחמעג׳ון במוטפאק. צילום: רן בירן
לחמעג׳ון במוטפאק. צילום: רן בירן

טורקמילון

איירן: משקה יוגורט צונן ומרענן בתוספת של מי סודה ומלח.
בורק: שם כללי למאפה מלוח ואפוי עשוי מעלי בצק פילו או יופקה דקיקים ששומנו היטב ובמילוי ירקות, גבינות ו/או בשר טחון.
דונר: שווארמה טורקית עשויה באופן מסורתי מבשר כבש, המוגשת בתוך לאפה דקיקה או בצלחת על חמאה ויוגורט (ואז נקראת איסקנדר)
כופתה: קציצות עשויות מבשר טחון בתוספת פירורים לחם ובצל.
לחמעג'ון: מאפה בצק דקיק שטוח הנאפה בתנור כשעליו מהודקת תערובת של בשר טחון עם בצל ותבלינים.
סו בורק: מכונה גם בורקס מים, עשוי עלי בצק יופקה שבושלו במים והונחו בשכבות בתבנית עם גבינות וירקות.
פידה: מעין פיצה טורקית מעוצבת כסירה וממולאת בבשר טחון, תרד ו/או גבינה.
פילאף: אורז עם אטריות דקיקות המבושל בחמאה ויכול להכיל ירקות ו/או בשר.
שיש קבב: שיפודי עץ או מתכת שנעוצים בהם נתחי בשר, עוף או דג (שיש פיש).