הסודות הקולינריים של תל אביב – המנה העיקרית

העיר מלאה במקומות ומאכלים נסתרים ונהדרים. אלה הם הסודות הקולינריים המשביעים באמת. ארוחה סודית

פלאפל גבאי בפעולה. צילום: בן קלמר
פלאפל גבאי בפעולה. צילום: בן קלמר

סנדוויצ'ים באטליז גדעון

האטליז המשפחתי הקטן באמצע רחוב פרישמן מחביא נתחי בשר טריים ומיושנים וגם מבחר נאה של נקניקים. לפעמים שווה פשוט להגיע לכאן לא בשביל הבשר כמו בשביל הסנדוויץ' שגדעון, בעל האטליז, מכין בסיוע של מגוון הנקניקים והפסטרמות. הוא מוסיף לסנדוויץ' שלו מלפפונים כבושים או כרוב כבוש תוצרת בית ודליקטסים כמו כבד קצוץ, איקרה, דג מלוח ועוד. לאכול בפרישמן, להרגיש ברוקלין.

פרישמן 59, 5245141־03

הקבב של שמוליק

מבין שני החברים שמתפעלים את דוכן בר העץ הזה, אין לנו מושג מי הוא שמוליק וגם לא ממש אכפת לנו. לפחות כל עוד ממשיכים להגיש בו את אחת ממנות הקבב הטובות בעיר. הכל כאן טרי ועבודת יד, וריח הבשר הטחון, שמעורבב עם הרבה שום בצל, גורם לתגובה פבלובית של הוזלת ריר כשהוא נוגע בפלנצ'ה. כשהוא מגיע לתוככי הפה – בין אם בצלחת, בפיתה או בג'בטה – זו כבר שירה צרופה.

הכרמל 21, אין טלפון  

 דני וסלים

כל פעם מחדש מדהים אותנו איך יכול להיות שפודיס אמיתיים לא מכירים את השיפודייה הכי מדהימה בעיר, השיפודייה של הברברי. סליחה, השיפודייה של דני הגריל מן, שאבא שלו סלים הקים את החור הזה בעג'מי כבר לפני כמה עשרות שנים טובות, ועכשיו דני מתפעל אותו וסלים רק יושב לפעמים על כיסא בחוץ ובוהה אל הרחוב. הברברי זה בעצם השם שדבק לו מתוקף התנאים (או נכון יותר: היעדר התנאים) שבמקום: אין צלחות, בקושי תמצאו שם כיסא להניח עליו את הישבן, ואת הבצל והפלפל החריף מהגריל יגישו לכם על פיסת נייר. כן יש אצל דני וסלים שיפודים טעימים טעימים ועמבה שהלשון מתמכרת אליה, וגם נוף לים. אתם חייבים להודות שזה לא הולך ברגל.

שיפודי דני וסלים, קדם 60, שכונת עג'מי ביפו

 סביח עם תסביך

לכאורה ניתן לטעות ולחשוב כי מדובר בעוד בוטקה לממכר חציל־ביצה־טחינה ארוזים בתוך פיתה, אבל מהר מאוד מבינים שמתנגנת כאן אופרה אחרת לגמרי. את המקום, הממוקם בקצה הדרומי של שוק הכרמל, פתחו שתי נשים יפות ואמיצות. הן מוכרות שם שקשוקה בפיתה, פלאפל, שניצל, וכאמור גם סביח. אבל איפה הפאנץ', אתם בטח שואלים, אז ככה: הפאנץ' גלוי לעין ונמצא על הדלפק הימני של המזנון – שלל רטבים וממרחים יצירתיים שהופכים את כל הסיפור הבנאלי הזה ללא פחות משירה – רוטב כוסברה, רוטב סלק, רוטב דלעת, רוטב שום, רוטב לימון כבוש, רוטב עגבניות והרשימה עוד ארוכה. ונכון שלא מדובר פה על המצאת הגלגל, אבל עוד שנייה מחשבה מחוץ לקופסה הולידה לשתי השובבות האלה שוס רציני. טיפ מאיתנו: כשאתם ממתינים בתור תבקשו לנשנש מפרוסות תפוח האדמה המטוגנות בבלילה, זה ביס שיוביל אתכם בבטחה לעבר השיא.

סביח עם תסביך, הכרמל 20 שוק הכרמל, 4486992־052

 הפלפלצ'ומה של איציק ורותי

דוכן הסנדוויצ'ים הטוב בארץ, אם לא במערכת השמש כולה, הוא בוודאי לא סוד שמור. לאורך עשרות השנים שבהם הוא קיים שמם של מעדניו – סלט השף, השקשוקה, השוקרוט, הנקניקיות ושאר הסלטים – יצא למרחוק, אולם ישנו רכיב אינסטרומנטלי לטעם שנותר במחבוא: ממרח הפלפלצ'ומה שמכין דודי (בנם של איציק ורותי) בעצמו. השילוב בין פלפלים חריפים לשום מעולם לא היה עדין, הרמוני ואלגנטי כל כך, והתוספת שלו לכל כריך משנה את חוקי המשחק.

הסנדוויץ' של איציק ורותי, שינקין 53, 6852753־03. ראשון ־חמישי 12:00־3:30

 חביתה יפנית בפסאז'

לא פשוט למצוא מקומות המגישים אוקונמיאקי בעיר. החביתה היפנית הסלופית הזאת בהחלט ראויה להיכרות אישית. תמצאו אותה בפסאז' באלנבי, מתחת לפני הרחוב, סמוך לחנויות שנתקעו בזמן בשנות ה־70 ולא מראות כל סימן של חזרה למודרנה.

פסאז', אוקו, אלנבי 94 בפסאז'

 כדורי פלא

רק מהשם שלהם אפשר להבין שמדובר בסוד שחייבים לגלות פעם אחת ולתמיד, אך בפועל מאחורי השם המופלא מסתתרים כדורי פירה אווריריים מטוגנים בשמן עמוק ממש כמו שמטגנים פלאפל. למען האמת, הם גם נראים כמו כדורי פלאפל, אולם המרקם שלהם שונה לגמרי – מבחוץ קריספיים ומבפנים רכים כמו ענן; מעין לביבה חמה ורכה שנמסה בפה. אחרי שטועמים אותה קשה לחזור חזרה לצ'יפס. וזה כל הפלא.

פלאפל גבאי, בוגרשוב25 , דיזנגוף  269

 חומוס הכרמל

עשרה שקלים – זה הסכום שממנו תיאלצו להיפרד אם תבחרו ללכת לאכול צלחת חומוס בחנות של חומוס הכרמל (הידוע יותר בשם חומוס בית כנסת) שבתוך שוק הכרמל. קשה מאוד לפספס את הכניסה למקום, המתחבאת אחרי דוכנים סואנים. זה לא הרחובות הקטנים של הכרם ששם אתם יושבים על משהו שהוא הכלאה בין מדרכה לכביש, בתוך שקט אינסופי. כאן תשמעו את המולת השוק הרוחשת בכל ביס וביס. ומה מקבלים בעשרה שקלים? כל מה שתכתיבי הז'אנר הועידו: חומוס עם פול, פיתות, חמוצים וחריף שהוא החריף הכי חריף שאכלתם. אהה, וזה גם טעים.

חומוס הכרמל, הכרמל 11, שוק הכרמל

 עץ בעיר

בימי רביעי לפנות ערב אתם יכולים להצטרף לאחד מאירועי האוכל האקסצנטריים בעיר: בכיכר ביאליק מתקבצת קבוצה שכל אחד מחבריה אוחז בתבשיל או במאכל טבעוני שהכין בעצמו ובכלי אכילה רב פעמיים. כולם יושבים יחד לפיקניק רחוב שיתופי, מכבדים זה את זה בתקרובת ומנגנים. מי שמפיק את האירוע הרב ערוצי הזה הוא הענף הקהילתי של המיזם האקולוגי עץ בעיר. כשיתחילו לרדת גשמים האירוע יהפוך לערב מרק וסרט בדירה של עץ בעיר ברחוב ביאליק. אזהרה: חלק מהבאים מגיעים עם כלי נגינה.

עץ בעיר, פרטים אצל רביב 5254196־03