ונעבור לפרסומות

איך מתכננים משרדי הפרסום הגדולים להתגבר על החוק החדש שאוסר על פרסום אלכוהול? בינתיים הם מדברים על סונטות ומזמורים

מתוך קמפיין הפרידה של סטולי
מתוך קמפיין הפרידה של סטולי
20 במאי 2014

מותגי האלכוהול הגדולים הם הנפגעים הישירים של חוק איסור פרסום האלכוהול החדש. מה שווים תקציבים של מיליונים שמיועדים לפרסום, אם כל מה שאפשר לכתוב על המודעה זה משהו בסגנון של "סטולי – וודקה". בקמפיין סוחט דמעות שרץ בעיר נראים שלטי חוצות שבהם וודקה סטולי מברכת מראש ושולחת איחולים לבביים לשלל חגים ואירועים עתידיים כמו "חנוכה שמח" או "שנה אזרחית טובה – 2015". "המטרה של הקמפיין היא לעורר את עניין הציבור בנוגע לחוק החדש", מסבירה רונית אבנר, סמנכ"לית השיווק בחברת הכרם שמייבאת את המותג לארץ, "אני חושבת שזה צריך להטריד את כל מי שתופס עצמו כבן אדם חופשי שחשוב לו חופש העיסוק וחשובה לו תרבות האלכוהול והקולינריה".

בקמפיין נוסף חברת הכרם נלחמת באיסור על שילוט חוצות באמצעות ציורי קיר מקוריים עם הלוגו של ייגרמייסטר שיצוצו בקרוב בברים ברחבי העיר. "אין ספק שזו תקופה מאתגרת", מבהירה אבנר, "בהתחלה יהיה שלב של ניסוי וטעייה כי החוק לא מפרט מה אסור שיהיה במודעה אלא מה מותר שיהיה, וזה משאיר לנו מעט מאוד מקום לקריאטיביות. בכל זאת אני בטוחה שנמצא דרכים יצירתיות וחתרניות לקדם את המותגים שלנו. סביר להניח שתהיה גם הרבה יותר פעילות שטח כמו מתן חסויות לפסטיבלים ושיתופי פעולה עם ברים ומועדונים, ועם הזמן נחשוב גם על פעולות גרילה".

מתוך קמפיין הפרידה של סטולי
מתוך קמפיין הפרידה של סטולי

גם במשרד הפרסום אלנבי, שאחראי על הקמפיינים של חברת טמפו שמשווקת מותגים כמו גולדסטאר, פאולנר, שיבאס וג'יימסון, מתרעמים על החוק וצופים את נזקיו. "החוק במתכונתו הנוכחית, הוא אווילי", טוען שרוליק איינהורן, מבעלי המשרד. "הוא מפלה בין מותגים מקומיים לבינלאומיים ועלול להוביל לצנזורה ברשת ולמרדף של פקחי משרד הבריאות אחרי כל מותג אלכוהול, קטן כגדול, ה'מעז' לנהל פעילות דיגיטלית ברשתות חברתיות". למרות זאת איינהורן מרגיע ומבטיח כי אין מה לחשוש מעידן של פרסום אפרורי. "חברת טמפו מתאפיינת בקמפיינים דיגיטליים פורצי דרך וביצירת תכנים המעניקים לקהל ערך מוסף. כיוון שנערכנו לחוק מבעוד מועד ולמדנו אותו, נפעל במסגרת האילוצים שהוא מטיל וננסה להפוך אותם ליתרונות. כמו בסונטה, שמטילה על הכותב צורה של 14 שורות עם חוקיות מסוימת של חריזה, גם אנחנו נפעל תחת מגבלות החוק עם מזמורים חדשים. אנחנו עוד לא יכולים לדבר עליהם, אבל את חלקם תפגשו כבר בקיץ".