אם אין לחם ננשנש בריוש

מחפשים תירוץ לנסוע לצפון? קיבלתם: קפה בריוש בנהריה בהחלט מצדיק את הנסיעה

3 ביולי 2014

"להיות אופה זו עבודה קשה. צריך להיות נחושים ויש הרבה רגעי משבר כשעובדים 18־20 שעות ביממה, כמו שקרה לי בשנה הראשונה", מודה חגית שטרן, בעלת המקום שנקרא קפה בריוש בנהריה.

הלחמים והעוגות ששטרן רוקחת נראים תוצר של ניסיון רב שנים, אך למעשה עבור שטרן זוהי קריירה שנייה שפרצה לפני שלוש שנים וחצי בסך הכל. "בתפקיד הקודם הייתי מנהלת לוגיסטיקה במפעל של חברת פורד בבלגיה", היא משחזרת, "אבל מאז ומעולם אהבתי אפייה ואמרתי לעצמי שבגיל 40 תהיה לי קונדיטוריה. תכלס הכל הקדים בחמש שנים, אבל הכיוון היה ברור".

השהות בבלגיה, מעצמה קולינרית כשלעצמה, הציפה את האהבה אל פני השטח. "הכל היה נורא קרוב. הייתי מוקפת במאפים, למשל עגלת קרואסונים ובריושים טריים בשדה התעופה שתמיד הייתי נתקלת בה כשנחתתי בשעות הבוקר המוקדמות". כשהרצון לתרגם את החלום למציאות גבר, שטרן התיישבה על המחשב וחיפשה בתי ספר לאפייה בצרפת. דרך גוגל היא התוודעה לבעלת בית ספר לאפייה בברצלונה שמתגוררת בפרפיניאן שבדרום צרפת, סמוך לגבול הספרדי. "התחלנו להתכתב באי מייל והיא הזמינה אותי אליה והסכימה לארח אותי. הייתה בינינו כימיה ודבר גרר דבר".

ואין צורך לספור קלוריות, קפה בריוש. צילום: יח"צ
ואין צורך לספור קלוריות, קפה בריוש. צילום: יח"צ

שהות של שבועיים עם הגברת הובילה את שטרן לתהליך שנמשך שנה כולל לימודים בבית הספר לאפייה בברצלונה ואצל אסטלה בארץ. עם סיום הקדנציה בבלגיה חזרו שטרן והמשפחה לארץ והתמקמו בשכונת רסקו בנהריה, מקום הולדתו של בעלה. הם רכשו משק חקלאי ועליו בית קטן, והמשימה הבאה הייתה איתור מקום לפתוח בו קונדיטוריה. מהר מאוד הפיתרון נמצא מתחת לאף – מחסן ישן שעמד בחצר ושופץ בעבודת צוות. "כולנו התגייסנו, כולל הילדים, ושיפצנו במו ידינו. אחי, מנהל בית ספר, לקח שנת שבתון ועשה את כל עבודות הנגרות במקום. במקביל גיסתי עיצבה את המקום ולבעלי יש ידיים טובות אז הוא גם עזר בבניה. כמובן שגם הילדים השתתפו".

פחמימות זה הדיבור, קפה בריוש. צילום: יח"צ
פחמימות זה הדיבור, קפה בריוש. צילום: יח"צ

בתום חמישה חודשים נפתח המקום, שבהתחלה כלל רק קונדיטוריה. שטרן עמדה על הרגליים שעות ארוכות ועשתה בדיוק את מה שהיא אוהבת – לחמים, בריושים, עוגות פרסבורגר וקראנץ' בשיטות הכנה מסורתיות. השמועה התפשטה במהירות וקהל הלקוחות הגיע ודרש עוד.

"החזון שלי היה רק חנות", מספרת שטרן, "אבל אנשים ביקשו גם מקום לשתות קפה. בהתחלה היו שלושה שולחנות אבל לאט לאט התרחבנו והוספתי לתפריט פסטות, קישים וסלטים".

היום בריוש הוא בית קפה בסגנון צרפתי כפרי עם ריהוט עץ ותערוכות אמנות מתחלפות על הקירות. הכוח המניע הוא כמובן המאפים ששטרן ממשיכה לייצר, ועוגת השמרים-פרג שלה לגמרי מצדיקה טיול לצפון (מניסיון).

קפה בריוש, קק"ל 16 נהריה, 077-4260520, ראשון־חמישי 7:00־22:00, שישי 7:00־15:00