זיק של תקווה: סיור קולינרי בשוק התקווה והשכונה

עמבה במעדני אמיגה, תבלינים אצל נעמה, חלקי פנים במרכז הכבש, סביח אצל ציון, מרק רגל של האחים בועז ושיפוד חלאוויית אצל קיסר. הדוכנים, המעדניות ובתי האוכל שאסור לפספס בשוק התקווה

הסאלוף. צילום: אנטולי מיכאלו
הסאלוף. צילום: אנטולי מיכאלו

הוא לא שוק מפואר או אופנתי, אבל הוא אחד השווקים הנעימים, המסודרים והמרווחים בארץ. שוק התקווה, שנוסד בשנות ה־30 של המאה הקודמת, שוכן בשכונת התקווה שבדרום תל אביב וקרוי על שמה. השוק הקטן אך המרווח נמצא בצפון השכונה, ברובו על רחוב התקווה ובסמטאות היוצאות ממנו בואכה הרחובות אצ"ל ולח"י. לא תמצאו בו מעדני גורמה מיובאים, לא תגלו בו ירקות אקזוטיים שלא שמעתם עליהם בעבר, לא מסעדות יוקרה מפונפנות ולא מסעדות חדשות־עדכניות, אבל כן תוכלו למלא את המקרר ואת המזווה בשפע של ירקות ופירות טריים, דגים (מיינסטרים בלבד) ובשר (הרבה כבש וחלקי פנים), מאפים מכל מיני עדות, תבלינים, פיצוחים ומתוקים לרוב. אם תהיו רעבים הבעיה תיפתר יחסית בזול במסעדות העממיות הרבות שיש פה עדיין; רובן ותיקות מאוד ומנוהלות על ידי הדור השני או השלישי של המייסדים.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:
כל מה שצריך לדעת על שכונת התקווה
שוק הכרמל: המסעדות והדוכנים הכי טעימים
שוק הפשפשים ביפו: המסעדות המומלצות

לא פנסי, לא אופנתי. שוק התקווה. צילום: אנטולי מיכאלו
לא פנסי, לא אופנתי. שוק התקווה. צילום: אנטולי מיכאלו

בשנת 2005 שופץ המקום והיום הוא מקורה, נקי יחסית, אסתטי, מואר, מאוורר, עם מעברים רחבים ונוחים, ועם זאת הוא הצליח לשמור גם על האותנטיות שלו. יצאנו למסע קולינרי בין הדוכנים, בתי האוכל והמסעדות המומלצים של השוק (ותודה לעיתונאי ואיש האוכל חיליק גורפינקל שחשף בפנינו חלק גדול מהמקומות). תבואו רעבים, עם סל.

מאפיות

הסאלוף | התקווה 1

מוסד תימני מהולל שהוקם לפני יותר מ־20 שנה על ידי יעקוב צוברי (הסבא של שחר, הספורטאי האולימפי). זו מאפייה תימנית שהיא גם חמארה שמחה, שמכינה מגוון רחב של מאפים מסורתיים שהמתכונים שלהם עברו במשפחה מדור לדור. מציעים פה קובנה מצוינת, לחוח עם חביתה, מלאווח עם ביצה, סאלוף, ג'חנון ומרק חרירה וחומוס. הכל מוגש עם חילבה אוורירית וכמה מיני חריפים. תוכלו לקחת חלק מהמאפים הביתה או לאכול בנחת על השולחנות הארוכים בבית המאפה עצמו. את המאכלים אפשר לשטוף בבירה טרייה מהחבית, עראק שקדים או אוזו שימזגו לכם בשמחה. לחובבי קבלות השבת השמחות מומלץ לבוא ביום שישי בשעות הבוקר המאוחרות, אז הופך המקום לחמארה שוקקת עם שירה בציבור, ריקודים והרבה עראק ואוזו בצד הבצקים התימניים.

מוסד תימני מהולל, הסאלוף. צילום: אנטולי מיכאלו
מוסד תימני מהולל, הסאלוף. צילום: אנטולי מיכאלו

מאפיית לחם בוכרי | חנוך 52

לחם לפיושקה שנאפה על הקירות בחדר התנורים, תוקי (מעין קרקר גדול ועגול), גוז'גיז'ה (מאפה ממולא) ועוד.

תחנת חובה, לחם בוכרי. צילום: אנטולי מיכאלו
תחנת חובה, לחם בוכרי. צילום: אנטולי מיכאלו

מאפיית קולולו | התקווה 26

פה תמצאו מתוקים עירקיים מיוחדים כגון עוגות סולת, עוגיות תמרים דקיקות, בקלאוות, שבלולי בצק בדבש והמון סוגי רחת לוקום, מרמלדות וחלביצות.

מאפיית ההגנה | ההגנה 76

מקדש פחמימות שמציע מגוון לחמים ולחמניות, פיתות שונות שיוצאות מהטאבון, בורקסים וגם ספינג'.

דוכנים וחנויות

דוכן ירוקים | התקווה 26

בכל רחוב התקווה תמצאו דוכני ירק ופרי, אך אחד מהם משך יותר את עיניי בזכות עושר של ירוקים שונים ועשבי תיבול שמגיעים מדי בוקר לשוק. מלבד עשבי תיבול יש כאן גם פטריות, נבטים, צנוניות טריות שצובעות את כל הירוק באדום בוהק וחסה מסוגים שונים.

שומר על האותנטיות, פרלמנט שוק התקווה. צילום: איליה מלניקוב
שומר על האותנטיות, פרלמנט שוק התקווה. צילום: איליה מלניקוב

פירות אקזוטיים | התקווה 53

בדוכן הקטן הזה שמציע פירות אקזוטיים מיוחדים הסחורה מתחלפת כמתבקש לפי העונה. תמצאו פה פירות יער שמגיעים ישר מהמגדלים – אננס, תותי שדה, אנונה, תאנים, אפרסמונים, דובדבנים ופיטאיה.

תבליני נעמה | המבשר 4

אחת מחנויות התבלינים הוותיקות והעסוקות בארץ, שנוסדה בשנת 1963 על ידי נעמה עובדיה. החנות המדהימה, שבה הזמן כמעט עמד מלכת (אבל בקטע טוב), עמוסה בכל טוב: פיצוחים בקלייה עצמית במקום, מאות סוגי ממתקים, פירות יבשים, רטבים, חומרי גלם לאפייה, וכמובן המון תבלינים, כולל כאלה שלא שמעתם עליהם מעולם ושאפשר למצוא רק שם (המקום מתמחה בייצור תערובות ייחודיות למטבח המקצועי ולמטבח הביתי, "לאישה המודרנית שעסוקה ורוצה היום הכל אינסטנט", אומר דוד נעמה, דור שלישי בעסק. דוגמה: תערובות מוכנות להכנה מהירה של פלאפל, עמבה, סחוג, מג'דרה וכו'). בקיצור, מעיין שופע לבשלנים
(6880888־03).

תערובת תבלינים "לאישה המודרנית", תבליני נעמה. צילום: אנטולי מיכאלו
תערובת תבלינים "לאישה המודרנית", תבליני נעמה. צילום: אנטולי מיכאלו

קפה לוי | אצ"ל 34

אם בשיטוט ברחוב אצ"ל הסמוך לשוק ימשוך אתכם ניחוח חזק של קפה טרי סביר שהוא מגיע מקפה לוי, מוסד מוכר וותיק מאוד בשכונה, עסק משפחתי שקיים זה יותר מ־80 שנה ומציע סוגים שונים ומשונים של קפה טחון טרי (למשל, קפה לבן), תבלינים, קטניות, צמחי מרפא, פירות יבשים ועוד. הקפה נטחן במקום באבני רחיים עתיקות (7051687־03).

מרכז הרימונים | חנוך 54

צמאים? לכו אל מרכז הרימונים של "הפרסי" ובנו שסוחטים בגאווה מיץ רימונים זה יותר מ־15 שנים ומסבירים על סגולותיו הנפלאות של הרימון לנשים בהיריון, חולי לב ובעלי בעיות בכלי הדם. המיץ נסחט כל השנה (השניים מסבירים שהרימון שומר על סגולותיו גם כשהוא קפוא. אולי, אבל זה טעים). יש פה עוד מיצים כגון תמרהינדי, פלודה ולימונדה, אבל הרימונים הם העניין העיקרי (7236080־050).

מומלץ לנשים בהריון ולחולי לב, מרכז הרימונים. צילום: אנטולי מיכאלו
מומלץ לנשים בהריון ולחולי לב, מרכז הרימונים. צילום: אנטולי מיכאלו

מעדניות ואטליזים

מעדני אמיגה | נוריאל 8

זה שלושה דורות שמשפחת אמיגה מנהלת מעדנייה מרשימה ומפתה בכניסה לשוק. תמצאו פה עשרות סוגי זיתים מהארץ ומהעולם, חמוצים ביתיים, סלטים, דגים מעושנים, גבינות מיוחדות (כולל הצפתית של המאירי), נקניקים, טחינות, מוצרי מזווה רבים אחרים והרבה עמבה בגיגיות ענק שמכינים במקום (6883689־03).

ממלכת העמבה, מעדני אמיגה. צילום: אנטולי מיכאלו
ממלכת העמבה, מעדני אמיגה. צילום: אנטולי מיכאלו

מעדניית עופר | נוריאל 10

צמוד לאמיגה נמצאת מעדנייה נוספת המתמחה בעמבה המיוצרת בכמה סגנונות וברמות חריפות מדורגות. פה גם יסבירו לכם שעמבה בעצם לא עושים ממנגו אלא מתערובת של תבלינים. הצבע הכתום הוא כנראה מכורכום ואת המנגו מוסיפים רק לסוגים מסוימים של עמבה. האומנם? מובן שתמצאו פה עוד מעדנים כגון זיתים, חמוצים שונים, סלטים, ממרחים ועוד (5374488־03).

מרכז הכבש | המבשר 16

הקצבייה הוותיקה והמוצלחת עבדה בעבר רק עם בשר כבש וטלה ומכאן שמה. עם השנים החלה למכור גם בקר מעדרים שהיא מגדלת בדרום. בקצבייה עובדים עם בשר טרי ("לא מתעסקים פה עם קפוא", מתחייב רובי כהן, דור חמישי של קצבים במקום) ויש בה כל מה שקרניבור מצוי חולם עליו: אנטרקוט רגיל ועל עצם, חלקי פנים לרוב (שקדים, ביצי שור, זנב, לשון, לב, כליות, ביז – יו ניים איט), אסאדו, שניצל עגל, נתח קצבים, עצמות מוח, צלעות טלה וכבש ובהזמנה מיוחדת – כתר צלעות לתנור. יש גם משלוחים בקנייה מ־400 ש"ח ומעלה (9796661־03).

לשבת לאכול

שיפודי שמש המקורית

השיפודייה הוותיקה שנוסדה ב־1952 מתחבאת בסמטת הבשר של השוק והיא מוקד עלייה לרגל לחובבי שיפודים מכל הארץ. יש פה מגוון בשרים על האש כגון קבב בסגנון עירקי מבשר בקר, לבבות, ביז, שקדים ואפילו עמוד שדרה. פשוט ומעולה.

התקווה 13 תל אביב, ראשון־חמישי 10:00־1:00, שבת מצאת השבת־1:00, 6878608־03

יש גם ביז, שיפודי שמש המקורית. צילום: אנטולי מיכאלו
יש גם ביז, שיפודי שמש המקורית. צילום: אנטולי מיכאלו

הקבב של שאול מוצפי

המסעדה שהחלה את דרכה ב־1951 בתור עגלת קבבים בשכונת התקווה הפכה עם השנים למוסד משפחתי ותיק שמתמחה בקבב. המתכון של הקבב נותר כמעט כמו פעם (למעט שינויים מזעריים) ונשען על כמה עקרונות פשוטים: קבב בקר עם תיבול בצל, מלח ופלפל בלבד. היום מגישים במקום שיפודים נוספים, כמה סלטים ליד וצ'יפס, אבל הכוכב האמיתי היה ונותר הקבב.

המבשר 14 תל אביב, ראשון־חמישי 11:15־23:30, שבת 20:00־23:30,  6392344־03

מסעדת האחים בועז

המוסד הוותיק (משנת 1948) שהחל את דרכו כפלאפלייה קטנה והתפתח למסעדה שנבנתה בבית משפחת בועז ששכן מאחור, מציע מגוון מרקי בשר תימניים מוצלחים ממש (ריאות, רגל ובשר) המוגשים לצד חילבה אוורירית ופיתה. עוד בתפריט הצנוע: אורז ושעועית, חומוס פול וסלט ירקות. נקודת חובה לחובבי הז'אנר.
אצ"ל 14 תל אביב, ראשון־חמישי 8:00־21:00, שישי עד 14:30, 6873136־03

מרקי בשר נפלאים, מסעדת האחים בועז. צילום: אנטולי מיכאלו
מרקי בשר נפלאים, מסעדת האחים בועז. צילום: אנטולי מיכאלו

שיפודי קיסר

המסעדה הזאת החלה את דרכה לפני כ־70 שנה כעגלת פלאפל, אחר כך הייתה מרקיית פועלים עסוקה ובשנות ה־80 היא הפכה לשיפודייה שמנוהלת היום על ידי הדור השלישי של משפחת קיסר. היום, בצד המרקים התימניים (בשר, רגל, עוף ובימים הקרים גם שעועית, ריאות ועדשים) והתבשילים (אורז, קציצות בשר וכו'), תמצאו בה גם מבחר שיפודים שנצלים על גריל פחמים מפואר (שלא מוצאים עוד כמוהו בלב הערים כיום, עקב החוק האוסר להפעיל גריל פחמים). אהבנו במיוחד את החלאוויית (שקדי עגל) הנמסים בפה, ויש גם כבד אווז, עוף, אשכי הודו, פרגית וכמובן קבב (25 ש"ח לפרגית/קבב ועד 90 ש"ח לכבד אווז). הצ'יפס נחתך במקום, כמו פעם, הסלט ירקות לא (וחבל).
אצ"ל 43 תל אביב, ראשון־חמישי 11:30־3:00, שבת חצי שעה אחרי צאת השבת־3:00, 6880847־03

מאפיית דילק

המאפייה של דילק בהג'י, שנפתחה לפני כשנה ובאחרונה התרחבה לחלל הסמוך, היא ללא ספק הדבר הכי קרוב לאיסטנבול שאפשר למצוא בעיר הזאת וסיבה טובה מאוד לחצות את גשר ההגנה. לצד בורקסי שבלול עצומים, עוגות סולת נפלאות ולחמניות גבינה חלומיות, הסו־בורק (בורקס מים) של דילק הוא הכוכב האמיתי: שכבות של בצק יופקה דקיק ורך שבין דפיו גבינה או גבינה ותרד, כשהכל ביחד הופך למאפה שדומה יותר ללזניה מאשר לבורקס, אבל בעצם לא דומה לשום דבר אחר.

ההגנה 33 תל אביב, ראשון־חמישי 7:30־21:00, שישי 7:30־18:00

סביח עטוף במעמבה, המקום של ציון. צילום: אנטולי מיכאלו
סביח עטוף במעמבה, המקום של ציון. צילום: אנטולי מיכאלו

המקום של ציון

בדוכן הקטן והצבעוני של ציון, מעל הצ'יפסר שעובד ללא הפסקה, תלוי השלט הבא: "לקוחות יקרים, בסקר שנערך בשנת 1952 על ידי נעימה צמח בקרב 250 עירקים מבגדד, נקבע כי הסביח שלנו מספר 1 בארץ". לא בטוח שמספר 1, אבל טעים ושווה כל ביס. פיתה רכה (10 ש"ח) שבה מתערבבים כל מרכיבי הסביח (חצילים מטוגנים, ביצה קשה, סלט ירקות, חומוס, טחינה, חריף) ומקבלים מעטפת נפלאה של עמבה (ממעדני אמיגה) שיודעת לעשות את העבודה. ויש גם שניצל בפיתה (15 ש"ח).

המבשר 19 תל אביב, ראשון־שישי 9:00־15:00