אלה פטיסרי: האוכל לגוף, העוגות לנפש

מה שהתחיל כיוזמה של מכירת מאפים בשישי בבוקר במתחם נשים יוצרות, הפך לפטיסרי מושקע ובעל אופי, שנמצא בעמק חפר. לין לוי מספרת על אלה פטיסרי, המקום שיגרום לכם להתאהב מחדש בפחמימות

20 באוקטובר 2014

הצרפתים תרמו לעולם הקולינארי את המקרון, את הקרואסון ואת הקרם פטיסייר ואישה אחת ושמה אלה הביאה לעמק חפר את השיק הבריאותי ואת האפייה הביתית של קינוחי פטיסרי, כי הרי מה עוד מבקשת נפשו של האדם אם לא ארוחה בריאה וקינוחים מושחתים?

בית קפה כפרי שממוקם באמצע השדות עם נוף פסטוראלי של עצי זית, גפנים וגינת ירק קטנה ליד, היה החלום של אלה בוימל גורן. בשביל לקצר את ההליכים מול הרשויות היא פשוט לקחה חלל בטון ריק בתחנת דלק סונול שבפארק התעשייה עמק חפר ופתחה בו יחד עם שותפתה, מרים לביא, בית קפה-פטיסרי מלא סטייל. בחוץ היא פיזרה אדניות ענקיות עם עצים, שתלה גפנים והעמידה נדנדת עץ כדי שהלקוחות לא ירגישו מנותקים מהטבע שמחוץ לפארק התעשייה ושתלה גינת ירק לשימוש צוות הטבחים שלה. למקום היא קראה אלה פטיסרי.

לגוף ולנשמה, אלה פטיסרי. צילום: עידית גרשוני
לגוף ולנשמה, אלה פטיסרי. צילום: עידית גרשוני

בית הקפה של אלה שייך לזן מיוחד של מקומות שבהם מורגשת בבירור החתימה האישית של בעל המקום והאופי המיוחד שלו נשקף מהפרטים הקטנים בבחירות שנוגעות גם לעיצוב וגם להמנות שבתפריט. אלה היא בשלנית שהייתה בעבר בעלת קייטרינג וסבלה מחרדת בצקים, עד שבשמירת ההיריון לא נותר לה דבר לעשות חוץ מללמוד ללוש בצקי לחמים. כך התחילה אהבתה לאפייה שבזכותה היא כבשה את עמק חפר לפני פחות משנה, כאשר החלה למכור את תוצרת האפייה המעולה שלה בימי שישי בבוקר במתחם נשים יוצרות שבקיבוץ גבעת חיים איחוד.

את התפריט של בית הקפה שלה אלה הרכיבה ממוצרים מקומיים של העמק תוך חשיבה על הקהל הרגיש לגלוטן ועל נושא הבריאות הפופולארי. התהליך התרחש במטבח הביתי שלה שם היא ניסתה שילובים שונים  של רכיבים עד לגיבוש המתכונים המנצחים שמוגשים בבית הקפה בכלים מפונפנים עם עיטורי פרחים וזהב.

טעמנו גרנולה תוצרת בית עם יוגורט קטיפתי ופירות טריים (24 ש"ח), פנקייק מושלמים מקוסמין מלא שמוגש עם קולי (רוטב פירות), שמנת חמוצה פירות וסילאן (26 ש"ח) ופוקצ'ה אלוהית עם גבינת עזים, תאנים ובזיליקום. אהבנו מאוד גם את הטרפטציה האישית של אלה למג'דרה שמכינים כאן מבורגול ועדשים שחורות והיא מוגשת עם סלט שזיפים, נענע, בצל סגול שקדים קלויים יוגורט וטחינה גולמית (43 ש"ח). גם המנה הטבעונית של אטריות אורז ללא גלוטן עם מנגולד, בזיליקום חלב קוקוס ושומשום מלא הייתה מוצלחת מאוד (42 ש"ח) ומעולות לא פחות ממנה היו גם לבבות דלעת עם רוטב קארי שלהפתעתנו הוגשו מעל אורז בסמטי המיותר כאן לטעמנו לחלוטין. ניכר שמאוד אוהבים כאן טחינה גולמית, יוגורט ותאנים, מצרכים שמאוד אופנתיים היום ולכן עלולים גם לייגע קצת, אך בשל איכותם החלטנו שאפשר לסלוח על כך שהם חוזרים ומופיעים בוריאציות שונות ברוב המנות שטעמנו.

מדברים עם השמרים, אלה פטיסרי. צילום: עידית גרשוני
מדברים עם השמרים, אלה פטיסרי. צילום: עידית גרשוני

מלבד מנות בריאות אפשר ליהנות כאן גם ממנות פטיסרי המופלאות של אלה כמו קישים, פאי פירות עם קרם פטיסייר, עוגות, עוגיות, טארטלטים ויש גם לחמי בריאות. בגזרת המשקאות האלכוהוליים אלה נותנת כבוד לשכנים ומגישה יינות של רקנאטי ובירות אלכסנדר (הממוקמים גם כן באותו פארק תעשייה). בימי שישי גולת הכותרת של המקום הוא הבראנץ' שמתחיל מגרנולה, ממשיך עם קרוסטיני מתקתק חלומי שמעליו שמנת חמוצה ודג מלוח, זורם למנה של חביתה אישית ומסתיים עם בופה עונתי מפואר עמוס בסלטים, פוקצ'ות, אנטיפסטי והקינוחים המפורסמים כמובן. אם מתחשק לכם לקחת קצת מכל הטוב הזה הביתה, יש בתצוגה כלים מרהיבים ואריזות שיי עם סרטים ומלמלות שיהפכו בקלות עוגה קטנה למתנה מנקרת עיניים.

הרגשנו שיש במקום איזה סוד קטן שטרם התגלה ואכן, בסוף הארוחה הציגו לנו את התוצר הביתי שנולד מתוך אהבה גדולה של אלה לרקוח משקאות אלכוהוליים: ליקר איזבלה שמכינים במקום במשך חודשיים מזן הענבים שהליקר נושא את שמו שטף בקטיפתיות שלו את הגרון והשאיר בפה טעם שהזכיר את השילוב בין שזיף למנגו.

צוות המלצרים של המקום מנער את הצנצנות עם הליקר (גם הן מעוטרות בסרטים ומלמלות) פעם ביומיים כדי לעודד את תהליך התסיסה, צוות המטבח של אלה נוהגים "לחבק" בריוש לפחות פעם ביום, ולא תמצאו חיוכים רחבים יותר בכל העמק.

לאלה פטיסרי