המסעדנית פועה לדז'ינסקי הלכה לעולמה

המסעדנית פועה לדז'ינסקי מקפה פועה בשוק הפשפשים הלכה לעולמה. בית הקפה ימשיך לתפקד במתכונת רגילה

2 בפברואר 2015

הסנונית הראשונה בשוק הפשפשים, המסעדנית פועה לדז'ינסקי, מי שהייתה בעלת קפה פועה בשוק, נפטרה במפתיע ביום חמישי האחרון.

לדז'ינסקי, שהיתה בוגרת הסטודיו לתיאטרון של יורם לוינשטיין ומורה בסטודיו, פתחה בשנות התשעים חנות פרחים ביפו, ונהגה להגיש ללקוחותיה תה ועוגיות תמרים. משהבחינה בצורך החיוני בבית קפה באזור, הקימה את בית הקפה פועה, שבישר על גל חדש של שגשוג בלייני-נדל"ני של שוק הפשפשים. אחריה קמו מסעדות שונות וברים רבים בשוק, ובהם השרקוטרי.

מטבח בית הקפה הוקם באותם ימים על ידי השף ניר צוק, שכעבור שנה פתח את מסעדתו קורדליה. הרהיטים וכלי הוינטג' בקפה פועה – שנאספו ברחבי השוק לכדי רהיטי בית הקפה שניתן היה גם לרכוש אותם הביתה – בישרו את תחילת מגמת "המשומשים שיק" בעיצוב מקומות בילוי.

בית הקפה פועה היה למוקד התרחשויות ואירועים ביפו, ובסופי שבוע גרם לסמטה להתמלא בליינים שבאו לארוחה של דגים בגריל של שוקי או לארוחות בוקר משפחתיות של שבת. מלבד צוק, מספר שפים מוכרים עבדו בפועה, בהם השף דודי שיק (בבלה).

לדז'ינסקי נטמנה בבית העלמין בכפר ביל"ו. תושבי השכונה ביפו והלקוחות הקבועים הוזמנו דרך הפייסבוק להתכנס בבית הקפה ולהביע הרהורים ומחשבות. על בית הקפה עצמו נתלה שלט "כואבים את לכתה ממשיכים את דרכה של פועה אהובתינו", והוא ימשיך לפעול במתכונת רגילה. לעומת זאת, חנות הפרחים הסמוכה, שגם היא היתה בבעלותה סגורה בשלב זה. ללא ספק לדז'ינסקי היתה אחת הדמויות המשמעותיות בהתפתחות של יפו בעשורים האחרונים, והיא זו שידעה לזהות את האפשרויות הגלומות במתחם השוק ולממש את החזון בוויב טהור של הנאה צרופה. פועה לדז'ינסקי תיזכר כאישה שהפיחה בהרבה מאוד אנשים שמחת חיים.