דבלים ונהנים: התאנה היא סמל הסקס של המזרח התיכון

הצורה שלה מזכירה וגינה, החלב שמטפטף כשקוטמים אותה מהעץ הוא סקסי להחריד, ואפילו מול התפרחת שלה, הנקראת פגה, קשה להישאר אדישים. התאנה בהחלט ראויה לכל מחמאה שתבחרו להרעיף עליה

תאנים. צילום: Shutterstock
תאנים. צילום: Shutterstock
29 ביולי 2014

אחות"י היא אגודה שקשה מאוד להצטרף אליה. מדובר באגודת חובבי תאנים ישראליות, שחבריה בני המזל נפגשים מדי שנה בעונה הזאת בבוסתן של דני יקיר בבנימינה לטקס מאגי של ארייה (קטיף תאנים) וזלילה. בגן העדן האבוד הזה בבנימינה מתחבאים 200 זני תאנים שליקט יקיר מכל רחבי העולם, חלקם מתגלגלים למסעדות העיר (משווקות על ידי עלה־עלה), ואולי כבר זכיתם לנעוץ בהם שיניים. חלק נוסף מתנובת הבוסתן יתחיל להימכר, בהתאם לתקופות ההבשלה של כל זן, בדוכן של אלון רביד בשוקיסטה, (שוק האיכרים בדיזנגוף סנטר שייפתח השבוע).

בנוסף לזן הכי נפוץ של התאנה בארץ, הנקרא ברזילאי – ומתהדר בצבע סגול כהה, בעוקץ ענק, בחיי מדף ארוכים, בעונה ממושכת יחסית ובשיער גס על הקליפה העבה (המשאיר שריטות בלשון ובחך) – תמצאו כשלושה־ארבעה זנים של תאנים רגישות ודקיקות קליפה בדוכנים בשווקים.

תאנים. צילום: Shutterstock
תאנים. צילום: Shutterstock

אותו יקיר מהבוסתן בבנימינה כתב על התאנים פרק בספר "ארץ שבעת המינים" בעריכת אליעזר זקס (הוצאת מורג). הפרק הזה הפך לתנ"ך השלם של התאנים, והוא מעניק מידע על הזנים הרבים שיקיר מגדל ועל זנים נוספים (בעולם קיימים יותר מ־800 זנים מוכרים). בגלל שתאנים הכי טעים לאכול ממש עם הקטיף (חלק מהזנים פשוט מתקלקלים), העץ שהכי כדאי לכם לנטוע בגינה של הבניין הוא של תאנה, אז כל מי שלא בורך בפיסת אדמה צמודה לדירה שלו מוזמן להגיש הצעות לוועד הבית בישיבה הקרובה (או בפגישה הקרובה בחדר המדרגות, למי שאין ממ"ד).

חמישה זני תאנים שאתם עדיין לא מכירים (וחבל):

תאנים פרסיות

עגולות קטנטנות בצבע ארגמן ובטעם המזכיר ענבים.

התאנה של מוריס צמח

התגלתה בכדיתא על ידי מדריך הטיולים מוריס צמח ונחשבת למיתולוגיה מקומית. היא עסיסית, מתוקה וטעימה להדהים, וקליפתה כל כך דקה עד שלא ניתן לטלטל אותה אלא רק לאכול מיד עם הקטיף מהעץ.

מרסיי

תאנה ירוקה עם ציפה בצבע דבש בהיר. זהו כנראה הזן שהובא לאנגליה על ידי הקרדינל פול אחרי שהתאנים נכחדו באנגליה בעקבות גל קור בשנת 1257. תאנים אלה נוטות להתבקע וטעמן מתוק ועשיר.

תאנה נצרתית

תאנה ירוקה המקדימה להופיע, בעלת עוקץ פרי קצר, מגיעה מבקעת הירדן כבר בסוף אפריל, וטעימה במיוחד כשהיא בשיא בשלותה.

בוקראטי

תאנה בעלת פרי ירוק בהיר, בעלת קליפה בעובי בינוני ופסים ירוקים כהים לאורך העוקץ.

איפה נמצא מנות עם תאנים?

סלט תאנים, קפה 48

תאנים משתדכות בהרמוניה לגבינות מעקצצות, ולכן תמצאו הרבה מנות פשוטות ומוצלחות שמחברות בין השתיים. השף יהונתן בורביץ' מטורף על תאנים ועובד עם כל הזנים המגיעים למסעדה, בהתאם לעונה. במסעדה שלו הוא מכין סלט תאנים עם גבינה כחולה, ארוגולה ושאלוט (48 ש"ח).

לקפה 48

צילום: אנטולי מיכאלו
צילום: אנטולי מיכאלו

טבעונינה, משק ברזילי

פתרון טבעוני לשידוך של תאנים וגבינות מגיע במנה חדשה של משק ברזילי המורכבת משלושה סוגי גבינות טבעוניות שמיוצרות במיוחד עבור המסעדה: גבינת פטה אגוזים, פטה שום ושמיר, וגבינה בטעם מעושן. ה"גבינות" מוגשות עם פוקאצ'ה ותאנה מקורמלת (44 ש"ח).

למשק ברזילי

משק ברזילי. צילום: יח"צ

סלט חלומי נענע, The local

מתבקש למצוא מנות עם תאנים במסעדת The local החדשה, מכיוון שהיא מתמחה במטבח מקומי. השף ערן צור (זאת לא טעות, וזה לא הזמר) מכין סלט חלומי נענע על בסיס ויניגרט נענע ותאנים בלדי טריות (מחיר 39 ש"ח).

ל-The Local

The Local. צילום: שרית גופן

סלט פרושוטו ותאנים, ג'ונו בר יין וג'ונו קפה

הקלאסיקה האיטלקית של פרושוטו ותאנים היא טעימה וכל אחד יכול לרקוח לו את זה בבית בעונה הזאת של השנה. בג'ונו בר יין יצרו מנה מעט יותר מורכבת אבל מאותן אבני יסוד. סלט פרושוטו ותאנים עם גבינת קממבר, בזיליקום, שמן זית ובלסמי מצומצם (36 ש"ח).

לג'ונו

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ

כבדי עוף, מובינג קפה

במובינג קפה משתדלים לבנות תפריט עם מנות מפנקות בתמחור הגיוני. עכשיו יש בתפריט שלהם כבד עוף בשמן זרעי ענבים, יין אדום וקרם תאנים טריות (57 ש"ח).

למובינג קפה

צילום: ניצן שטיין
צילום: ניצן שטיין

פיצה ביאנקה עם גורגונזולה ותאנים, קמפנלו

בית הקפה והדליקטסן של השף מנה שטרום מוגדר כ-"מקום של אוכל איטלקי אמיתי" ובהתאם לכך מוגשת בקמפנלו פיצה ביאנקה עם גורגונזולה, תאני Black Mission ממוצא ספרדי, ואגוזים (64 ש"ח).

לקמפנלו

פנקוטה של קיץ, NG

במסעדת הבשרים הוותיקה בנווה צדק מגישים מנה עונתית של פנה קוטה עם קולי תאנים, מנגו ומיקרו עלים (32 ש"ח).

ל-NG

טארטלט שקדים, רביבה וסיליה

אצל רביבה וסיליה תמצאו טארטלט שקדים עם ריבת תאנים, קרם שקדים ותאנים טריות. אם כבר להשמין אז לפחות שזה יהיה שווה את זה (42 ש"ח).

לרביבה וסיליה

רביבה וסיליה. צילום: יח"צ
רביבה וסיליה. צילום: יח"צ

תאנייה, אוזריה

בחמארה הפלורנטינית העדכנית מגישה השפית אביבית פריאל כמה מנות המכילות תאנים טריות, עם חמון או בסלט ירוק עם וינגרט בירה, אבל השיא הוא דווקא תאנייה, קוקטייל התאנים החדש של האוזריה, המכיל ערק, תאנים ורוזטה (44 ש"ח).

לאוזריה

תאנים עם גבינת עזים, החלוצים 3

בית היין והאוכל מגיש מנה עונתית משקיענית במיוחד של תאנים טריות, בלסמי מיושן ממודנה, קרם גבינת עזים וקרמבל שקדים וקליפות תפוזים מסוכרות )42 ש"ח). החלוצים ממליצים ללגום לצד המנה הזאת גראפה. אנחנו ממש בעד.

לחלוצים 3

תאנים עם כל דבר – חמישה מוצרים שתרצו לאסוף הביתה

במסעדה של האחים צוק תמצאו משקה ערק עם תאנים וליים (32 ש"ח) שרוקח השף אסף שנער, ומרקחת תאנים במעדנייה (29 ש"ח).

חוות צוק המעדנייה, פרלוק 5 פינת זריצקי רמת אביב החדשה, 5155905־077

בדליקטסן תמצאו תאנים בחומץ וקינמון בצנצנת (23 ש"ח), תוספת נפלאה להעשרת תבשילים וסלטים של ירקות ועלים.

דליקטסן, יהודה הלוי 79־81, 9681010־03

בחנות של לחמנינה יש לחם תאנים ושקדים מקמח לבן ומקמח מלא (20 ש"ח).

לחמנינה, קרמנצקי 14, 7448088־03

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

על המדפים בחנויות האלכוהול יש לא מעט סוגים של תזקיקי תאנים מיובאים הנקראים בוכא ושייכים למסורת השתיה הטוניסאית. לא כולם מתחברים למשקה, ולכן שווה לטעום אותו בבר לפני שמשקיעים בבקבוק שלם. אחת הבוכות המוצלחות היא בוקובזה.

להשיג בחנויות האלכוהול

רק שתדעו שזה לא סתם שנטפלנו לתאנים: אחד הטעמים שנגמרים הכי מהר בגלידריית אלורה היא גלידת מסקרפונה תאנים ושערות קדאיף (82 ש"ח לק"ג או 14 ש"ח לכדור).

ALLORA, מרמורק 12, 6868007־03