פסק זמן: החגיגות הקולינריות שאסור לפספס בפסטיבל "זמן גליל מערבי"

בסוף השבוע יתקיים פסטיבל החורף "זמן גליל מערבי" בסימן חנוכה וכריסמס. בתוכנית: מפגשים עם אנשי אוכל ושפים מקומיים, סדנאות וסיורים קולינריים. ארבע ארוחות שאסור להחמיץ ועוד שישה מקומות לבקר בהם

יאניביצי. צילום: אנטולי מיכאלו
יאניביצי. צילום: אנטולי מיכאלו
20 בדצמבר 2016

סדנת בישול לכריסמס בפסוטה

לזראפת אבו דולי מהכפר הדרוזי ירכא יש בית נאה ומרווח וחמישה ילדים שבורכו באימא עם יד. היד הזאת מכינה בבית הכל, לבד – תערובות תבלינים (כמו בהרט, זעתר וסומק), שמן זית ממטע הזיתים המשפחתי, רסק עגבניות אורגני, בצקים, קמחים, סלטים ותבשילים הכי מדויקים שיש. מי שהוביל אותי אליה הוא פול ניירנס, שהקים מיזם בשם "גליל איט – חוויה קולינרית בגליל", העורך סדנאות בישול בקרב האוכלוסייה הערבית בגליל. ניירנס מחבר בין בשלנים ביתיים לסועדים, והאוכל הוא כלי למפגש חברתי.

אבו דולי מדליקה את הסאדג' הגדול שבחצר ומצמידה לו פיתות ממולאות בעלי זעתר טריים או בממרח פלפלים מתוק־חריף. אנחנו מחכים אותה ובהצלחה. על שולחן העבודה גלגלנו עלי גפן ממולאים באורז וערבבנו סלט טבולה. על הסיר התחמם תבשיל מג'דרה מבורגול. בסיום ההכנות התיישבנו עם בני המשפחה לאכול את כל הטוב הזה. בלאדי זה כאן. בפטסיבל ייערכו שתי סדנאות דומות באופיין, אבל בכפר הסמוך פסוטה. האחת תתרכז באוכל כריסמס, והשנייה, שתיערך במקביל – בקובה ניא.
סדנאות בישול גלילי נוצרי בפסוטה, שישי (23.12) 12:00־15:00, 200 ש"ח. לפני הסדנה יתקיים סיור מודרך בכפר על ידי מורת הדרך אילת בר מאיר (40 ש"ח), 8810727־055

[tmwdfpad]

אוכל כורדי אצל שולה

הפקקים של יום חמישי מאריכים את הדרך מתל אביב לגליל בכמה שעות טובות, ולנוכח הרעב שפיתחתי לאורכה נשאתי תפילה אחת: בבקשה אלוהים שהאוכל של שולה גלעדי יהיה ממש טעים. מי שמבשל יודע כמה זה מבאס שהאורחים שלך דופקים איחור של חצי שעה (אז תארו לכם של שעתיים), אבל שולה גלעדי, גננת נעימת הליכות בדימוס, עמדה בזה בגבורה. כמו מאמא שסולחת לילדיה על הכל ובתנאי שיגמרו הכל מהצלחת, היא חיכתה לנו עם שלל סירים על הגז ומנות פתיחה (סלטים, ממולאים, חמוצים) על השולחן. בהמשך הוציאה את המנות החמות (קובה אדומה נפלאה, קציצות בשר הכי נימוחות שטעמתי, אורז ושעועית ברוטב עגבניות – אוכל כורדי ביתי, מצוין ובגובה העיניים). כשתהיו שבעים ומרופדים היא תספר לכם את סיפור משפחתה הכורדית וכן את סיפור חייה ותולדות שתולה ("זה לא ליד הגבול, זה הגבול"), תקרע לכם את הלב כשתשיר לכם בלדינו, ותשלח אתכם הביתה עם תה כורדי, מאפים מסורתיים (כמו זלובייה ומעמול) ואם את רווקה – גם עם שידוך! בפסטיבל היא תארח את מדריך הטיולים אמנון גופר ויחד הם יעבירו ערב פולקלור קולינרי.
"מרק של סיפורים מכורדיסטאן ומכאן", שתולה, חמישי (22.12) 19:00־21:00, 80 ש"ח, 6549191־054

שולה גלעדי. צילום: יח"צ
שולה גלעדי. צילום: יח"צ

ארוחת בוקר בארנה שטרקמן

נהריה היא מושבת היקים בישראל, וד"ר אלואיס שטרקמן שהתיישב בה הוא אחד מהם. בסוף שנות ה־30 של המאה הקודמת רכש שטרקמן חלקת אדמה ברחוב ז'בוטינסקי בעיר, קו שני מהים, ועליה בנה עם רעייתו שרלוטה ואחותה התאומה ארנה שני בתים למגורי המשפחות. ארנה ושרלוטה החליטו להפוך את בתי המשפחה לפנסיון – לימים פנסיון ארנה. לאחר פטירתה של שרלוטה נטל מיכאל את הניהול והפך את הפנסיון למלון. עם מותו ב־2001 לקחו רעייתו וארבע בנותיו את המושכות, שיפצו את הפנסיון תוך שחזור ושימור סיפורו וסיפורה של עיר החוף והפכו אותו למלון בוטיק קטן וקסום עם ארוחת בוקר נפלאה. בחדר האוכל, המעוצב בסגנון אקלקטי (וינטז'י־מודרני), תוכלו לקחת מהבופה סלטים, ממרחים, לחמים, מאפים וכמובן שטרודל וינאי כהלכתו שאותו תפגשו גם בפייב אקלוק (75 ש"ח לארוחת בוקר, 850 ש"ח ללילה לזוג, כולל ארוחת בוקר; בסופ"ש הפסטיבל: 1,550 ש"ח לזוג).
מלון ארנה שטרקמן, ז'בוטינסקי 29 נהרייה, 9920170־04

ארוחה ברזילאית ביקב שטרן

ג'וני שטרן הוא גבר גדול שמתנשא לגובה של 197 ס"מ וכולו חיוך והכנסת אורחים. ב־2004 הוא הקים את יקב הבוטיק הנושא את שמו בקיבוץ תובל וכיום מייצר 23 אלף בקבוקים בשנה, חלקם זיכו אותו בפרסים בתחרויות מקומיות ובינלאומיות. גברים אמיתיים כמו שטרן גם מבשלים כשצריך – ובהיותו מייד אין ברזיל הוא איש של בשר. מדי פעם הוא עורך ביקב, סביב שולחן האבירים שבלב מרכז המבקרים, ארוחות מדממות (יותר או פחות) הכוללת הרבה יין.

בפסטיבל יחבור אליו השף המקומי אורי ארנולדס (ממסעדת ארנולדס בנתיב השיירה וברמת ישי) ויחד הם יתקינו ארוחת בשרים ברזילאית הכוללת צ'וריסו ואמפנדס לפתיחה, ובהמשך פייז'ואדה (התבשיל הלאומי של ברזיל המורכב, במקור, משאריות בשר ושעועית . זה של שטרן משופע בבשרים מעושנים ומשובח ביותר), פרופה (סלט עגבניות ובצל עם פירורי לחם מטוגנים; במקור הוא נעשה משורש טפיוקה ונקניקים מטוגנים), סינטה צלויה וקינוח בשם קונדין, מעין רפרפת מבוססות קוקוס וסוכר. יום לפני כן יערוך שטרן במקום ארוחת טעימות בסימן חנוכה וחג המולד, הכוללת כעשר מנות ובהן לביבות על קרם פרש וקוויאר אדום, הודו שלם בתנור, סטייק עם כבד אווז ומרק פטריות מוקרם. הכי חורף!
ארוחת בשרים ברזילאית, יקב שטרן, קיבוץ תובל, שבת (24.12) 13:00־16:00, 280 ש"ח (מגיל 14 ומעלה). ארוחת טעימות בסימן חנוכה וחג המולד, שישי (23.12), 350 ש"ח, 3034361־054

ג'וני שטרן בפעולה. צילום: יח"צ
ג'וני שטרן בפעולה. צילום: יח"צ

עוד 6 אירועי אוכל בפסטיבל

עמותת זמן גליל מערבי, המקדמת את התיירות והפנאי באזור הגליל המערבי, חוגגת זה השנה החמישית את "פסטיבל חורף זמן גליל מערבי" – פסטיבל תרבות הכולל פעילויות פנאי וקולינריה בשילוב מסלולי טיול. הנה עוד כמה אירועים קולינריים מסקרנים שייערכו במסגרתו: סדנת אפיית סופגניות בקפה בריוש בנהריה (חמישי, 22.12, 17:00), בופה מאכלי עמים בקפה גלריה מארג בכפר ורדים (שישי, 23.12, 9:00־13:00, 55 ש"ח), בראנץ' חגיגי לחנוכה בלחם עוגה בקיבוץ מורן (23.12, 9:00־13:00, 80 ש"ח), טיול חג המולד למעיליה הכולל ארוחת בשרים במסעדת לה פמפה שבמצפה הילה עם טעימת יינות כישור (22.12, 18:00, 220 ש"ח), ארוחת חג מולד במסעדת אדלינה שבקיבוץ כברי (22.12, 18:30, 210 ש"ח), סדנת שוקולד ואפיית פיתות בטאבון בחוות משק חפר שבמושב אבירים (שבת, 24.12, 10:00, 50 ש"ח). במהלך הפסטיבל יינתנו הטבות והנחות בבתי האוכל באזור, בהם מסעדת הפיוז'ן יאניביצ'י שבבוסתן הגליל, מחלבת אלטו שבקיבוץ שמרת, אלמרסא שבעכו, שוחא הגרוזינית בקיבוץ שמרת, גלידריית בוזה בתרשיחא ועוד.
פסטיבל חורף זמן גליל מערבי, חמישי־שבת (22.12־24.12). כל הסיורים, הסדנאות והארוחות מותנות בהרשמה מראש. לפרטים ולהרשמה: 6015533־04 ו־westgalil.org.il