חיים רפאל הלך לעולמו

חיים רפאל, בעל המעדנייה המפורסמת בשוק לוינסקי שהשפיעה רבות על האופי הקולינרי של הרחוב, הלך לעולמו בתחילת השבוע

חיים רפאל
חיים רפאל
16 באפריל 2014

חיים רפאל, בעל המעדנייה הוותיקה והאהובה בשוק לוינסקי הלך לעולמו השבוע, בערב ליל סדר, כשהוא בן 90.

המעדניה של חיים רפאל בשוק לוינסקי נחשבת למוקד עלייה לרגל של קהילת הפודיז. המקום שבו עוצרים לרכוש סוג'וק טורקי, בוטרגה וזיתי קלמטה יווניים. שלושה דורות נהלו בשמחת חיים את אימפריית המעדנים קטנת המימדים בלוינסקי תוך שהם "מתמחים בטעמים ובאנשים" כהגדרתם. בערב חג הפסח נפטר חיים רפאל, האב המייסד של השושלת, והאיש שהקים את המעדניה.

מתחת לסיפור הקולינרי מתחבא סיפורו האישי של חיים רפאל, מהול באפר ואבק. רפאל, נולד בסלוניקי, יוון בקיץ 1924, כבן למשפחת סוחרים וכבר כילד היה מוסיקאי נלהב שניגן בפסנתר, אקורדיון ומפוחית. בקיץ 1943 נשלח עם משפחתו למחנה ההשמדה אושוויץ. במשך שנתיים עבר בין אחד עשר מחנות ריכוז והשמדה בפולין ובגרמניה. רפאל עלה לארץ עם אשתו אסתר, ילידת האי קורפו, היחידה ששרדה מכל משפחתה. בפלורנטין ב- 1958 הקים רפאל מכולת שהפכה למעדניה והשפיעה על אופיו הקולינרי של רחוב לוינסקי.

במקביל להשקעתו במעדניה, רפאל המשיך לאורך כל השנים להרצות על שואת יוון, לנגן באקורדיון, ולחזור אל ניגוני הלאדינו. הוא כתב את סיפור חייו והוציאו לאור בספר שנקרא "שירת החיים". ב- 1992 הדליק רפאל משואה בהר הרצל, וב-2012 זכה בתואר יקיר העיר תל אביב.

רפאל הותיר אחריו שני בנים, בת, עשרה נכדים ונינים. המעדניה, המנוהלת על ידי בנו ונכדו תמשיך למכור מטעמים. אנחנו נשתה לזכרו כוסית של אוזו ונאזין לפוליקר: "שנים וכלום עוד לא נמחק".