מסע עולמי: טעמנו את ההמבורגרים העולמיים של מוזס

בהמבורגריה הוותיקה ריעננו את התפריט בטעמים מרחבי העולם ואנחנו קפצנו לרוטשילד כדי לטעום. האם הצליחו במוזס לחזור לשיאם ואיזו קציצה הזכירה לנו המבורגר על האש ביום העצמאות?

ברוך בורא המשלוחים, המבורגר של מוזס. צילום: אנטולי מיכאלו
ברוך בורא המשלוחים, המבורגר של מוזס. צילום: אנטולי מיכאלו
20 במרץ 2017

14 שנים זה יותר מדי זמן להכין רק מנה אחת. נכון, להמבורגר אלף פנים, אלף תוספות ואלף קלוריות ביום טוב, אבל 14 שנים יעייפו גם את חובב ההמבורגרים הגדול ביותר, ובטח רשת המבורגרים ידועה. 14 שנים עברו מאז שמוזס הוקמה, אחרי שנים של מק'ראנצ'בורגר במקרה הטוב, וקציצות פחם על המנגל במקרה הרע, והציגו בשורה עבור חובבי ההמבורגר ההגון – המבורגר, ובכן… הגון.

גם אם לאורך השנים נוצרו השגות בנוגע לאיכות הקציצה המוזסית, אין ספק שהם שינו את הדרך שבה כולנו צורכים המבורגר בישראל. כל המבורגריה טרנדית שמגישה קציצה עם רוטב חליטת ביצים בלחמניית בריוש שנאפתה עבור האינסטוש, חייבת את מקומה למשה רבינו של ההמבורגרים – מוזס, שהפכו את ההמבורגר מתוספת על האש בפיתה לחבר של כבוד בפרמידת המזון של חובב הג'אנק פוד הישראלי. אך מאז, העולם השתנה. תרבות ההמבורגרים התרחבה והעיר התמלאה באינספור מקומות שיכולים לטעון שאצלם ההמבורגרים הטובים ביותר בתל אביב. מוזס נותרו מאחור, נעלמו מהרדאר של חובבי ההמבורגרים ונשארו מסעדה למשפחות שבאות מחוץ לעיר לשבת ברוטשילד ולקנח בגלידה מקוקיז. החוויה הפכה לחשובה בהרבה מהקציצה, שנותרה עלומה בבינוניותה.

טיפול 10,000

בתחילת השנה מוזס עברו שינוי, לפחות מאחורי הקלעים. ארי ויורם ירזין, שהקימו את מוזס יחד עם השף אבי קונפורטי, מכרו את הרשת המצליחה לקבוצת BBB ב-35 מיליון שקל. אולי זה מה שהניע את המוסד הותיק לרענן תפריט, להחזיר כמה מנות אהובות, לחדש עם אחרות ולנסות לתקוף את כל תחום ההמבורגרים מחדש. כך נולד "תפריט חובקי עולם" – סדרת המבורגרים ששואבת טעמים משש מדינות שונות. כי כשמשלמים 67 ש"ח על המבורגר, אין כסף לטיול בעולם. כמכלול, התפריט הוא צעד בדרך הנכונה. גם המבורגר היוקרה של מוזס, ה"ארטבורגר", לא מצליח להתחרות בקציצות החדשניות של ההמבורגריות הטרנדיות. אז במוזס החליטו להתפקס בתוספות מיוחדות ורטבים שמייצרים טעמים ממטבחים ברחבי העולם. כשזה קולע, זה נהדר.

עולם ומלואו. ההמבורגרים חובקי העולם. צילום: אנטולי מיכאלו
עולם ומלואו. ההמבורגרים חובקי העולם. צילום: אנטולי מיכאלו

איפה טעים?

קחו לדוגמה את ה"קאריביין צ'ילי בורגר", ששואב השראה מאיי הקאריבים. הקציצה היא רק קציצת בקר פשוטה, אבל עליה מונח פלח אננס צלוי ועסיסי ובדיוק מספיק חתיכות צ'ילי טרי כדי להפוך את ההמבורגר לכדור אש מענג. ביס פריך, חריף, נוטף נוזלים שמוכיח מה שכל מי שניסה אננס על פיצה כבר יודע – מדובר בתוספת המפתיעה והמשמחת ביותר. יחד עם הבשר היציב, זו כבר חגיגה בסגנון הוואי. בדומה לו, ההמבורגר ההודי (פרדוקס לכשעצמו), "ספייסי הינדי", קולע בשילוב טעמים נכון: תוספת הצ'אטני צ'ילי – מתקתק וחריף במידה קלה ובעל מרקם ריבתי מרכך – משתלב מעולה עם טעמי הקציצה ויוצרים באופן מוזר כריך בקר הודי למהדרין.

אבל כששילוב הטעמים לא מדויק, הפספוס מורגש. מעניין לראות שדווקא קרוב לבית, בהמבורגר הירושלמי, מוזס נגסו ביותר ממה שיוכלו ללעוס. תערובת הכבש־עגל יוצרת קציצה חביבה, הטחינה הפיקנטית פשוט פנטסטית, אבל עם תוספת החציל הקלוי והביצה הקשה, הכל מרגיש כמו פיתה שהשתבשה. גם "ביג אין ג'פאן", שמוגש עם טריאקי (בקושי מורגש), בצל כבוש (מתקתק חמצמץ וחמוד) ומיונז וואסבי פיקנטי (לא פיקנטי, לא וואסבי ואולי גם לא מיונז), הרגיש פחות יפני מהילד בקארטה קיד.

האכזבה הגדולה התגלתה דווקא בהמבורגרים שנשמעו מבטיחים במיוחד. נגיד הפרנצ'בורגר, טוויסט צרפתי שכולל גבינה כחולה, גבינת עיזים, לחמניית שמרים, גבינת שמנת מתובלת, רוטב גבינה כחולה ונבטי חמנייה. למעט נבטי החמנייה, הכל נשמע מושלם. בפועל, דווקא ההבטחה להמבורגר עמוס לא התקיימה, ובמקום קבלנו תערובת לא אחידה בה ביס אחד עשוי להביא לכם את הקיק הידוע של הגבינה הכחולה וביס אחר יישאר נטול טעם. עוד יותר ממנו, ההמבורגר הטורקי "אטאטורק בורגר" הוא בזבוז של זמן וכסף. תערובת כבש, פרגית ועגל נשמע על פניו כמו רעיון טוב, אבל התוצאה הסופית מזכירה הרבה יותר את אותם ההמבורגרים שאנחנו צולים על האש. למיונז צ'ילי המוחמץ היה טעם שניתן לתאר רק כ"רטוב" וגם החסה, הבצל הסגול, הכוסברה והנענע לא ההצליחו להסוות את הטעם הסתמי של הקציצה.

החופשה העולמית של מוזס מרגישה ממש כמו חופשה אמיתית. על הנייר הכל נראה מעולה, אבל בפועל לא כל היעדים מוצלחים. האזורים הפיקנטיים – קאריביים והודו – מלאי טעם וצבע. ירושלים ויפן היו מהנים קלות, ודווקא צרפת וטורקיה התגלו כמשבר בטיול. יחד עם זאת, ההרפתקנות טובה למוזס, שאם רק ימשיכו לחפש ימצאו כמה המבורגרים ששווה לחצות את רוטשילד עבורם.